نشان تجارت - با قرار گرفتن در ماه پایانی سال و همچنین موضوع بودجه ۱۴۰۰ که هنوز جزئیات آن بررسی نشده است، بعید به نظر میرسد در سال جاری قوانین خاص اقتصادی که نفع مردم در آن دیده شده باشد به سرانجام برسد.
نمایندگان مجلس یازدهم در همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود، خبر از پیگیری و وضع قوانین اقتصادی دادند تا اوضاع مردم رو بهبود برود، اما با گذشت حدود ۹ ماه از دوران کاری مجلس انقلابی، همچنان نه خبری از ثبات و آرامش در بازار مسکن است و نه خودرو و نه بورس و نه اساساً چیز دیگری؛ از قرار معلوم باید به انتظار نشست و دید سال ۱۴۰۰، سالی بهتر به لحاظ اقتصادی برای مردم ایران خواهد بود یا خیر؟
بسیاری از مردم و افرادی که نیاز به خودرو را در زندگی خود حس میکردند، ماهها منتظر ماندند تا شاید تلاطم در این بازار فروکش کند تا بتوانند روی به خرید آن بیاورند، ولی افزایش چندباره قیمت خودرو آب سردی بر پیکر افرادی بود که هنوز صاحب وسیله نقلیه نشدند.
در همین رابطه، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به بررسی جزئیات طرح ساماندهی صنعت خودرو که در کمیسیون متبوعش در حال پیگیری است به اقتصاد۲۴ گفت: روال قانونگذاری زمانبر است و تا طرح به اجرا برسد طول میکشد.
وی افزود: بهتر بود تابستان این طرح در صحن مطرح میشد، ولی کمیسیون کار را عقب انداخت. وزیر جدید صمت هم بعد از سر کار آمدن، از مجلس زمان خواست و گفت قانونگذاری نکنید تا من مدیریت کنم و به همین علت پنج، شش ماه کار عقب افتاد و زمان سوخت شد. حالا هم که فصل بودجه است و باز هم باید شاهد بیشتر عقب افتادن طرح باشیم.
مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع تصریح کرد: طرح، مدت طولانی است که در دست بررسی کمیسیون صنایع است، ولی سعی داریم در روزهای آتی دو جلسه دو ساعته برایش درنظر بگیریم تا تصمیم نهایی گرفته شود. بعد از آن به صحن مجلس میآید تا در دستور کار قرار بگیرد.
ایزدخواه یادآور شد: بحث جدی ما روی عرضه خودرو در بورس کالا است. بعد از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، قطعاً شرایط از وضع فعلی بهتر خواهد بود، چون در حال حاضر هیچ مدیریت و نظمی نیست و پیشنهاد وزارت صمت هم این است که قیمتها را در حاشیه بازار بالا ببرد و اینطوری همه قیمتها به سقف میچسبد که ما شدیداً با این موضوع مخالف هستیم. ما میخواهیم این کالا بالاخره از حالت سرمایهای خارج شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: قرار بر این است که عرضه و تقاضا مدیریت شود و معاملات مکرر خودروهای صفر کاهش پیدا کند و خودروهای دپو شده به بازار عرضه شوند و همه اینها تاثیرات مثبتی است که بازار را متعادل خواهد کرد.
ایزدخواه در ادامه عنوان کرد: گاهی مردم بهدنبال کالای سرمایهای نیستند که خرید و فروش کنند و سود سرشاری ببرند، فقط میخواهند پولشان حفظ شوند، از این رو آن را تبدیل به کالایی مثل خودرو و مسکن میکنند، چون تصور دارند ارزش پولشان در طول زمان حفظ میشود.
این نماینده نماینده تهران اظهار داشت: بعد از طرح ما، آنهایی که تقاضای واقعی برای خرید خودرو دارند دستشان بازتر میشود و قیمت از حاشیه بازار پایینتر میآید. از طرفی، وقتی قیمت وارد بورس میشود، چون قیمت پایه، قیمت تمام شده است، با قیمت متعادل در بورس عرضه میشود و خود همین موضوع شوک مثبتی به بازار میدهد.
وی افزود: اگر کسی با هدف سودآوری بهدنبال خرید خودرو است ما تضمینی نمیدهیم که سودش قطعی باشد، ولی اگر مصرفکننده واقعی است این قول را میدهیم که با طرح ما شرایط بهتر خواهد شد.
ایزدخواه در پایان خاطر نشان کرد: ما طرح را خلاصه کرده و از ۲۰ ماده به ۸ ماده کاهش دادهایم و حتی بخشهای فنی آن را حذف کردیم. دولت مخالفتهای خاص خودش را دارد، حتی در کمیسیون مخالفتهایی وجود دارد، ولی امیدواریم بتوانیم سریعتر در بهار به نتایج خوبی برسیم.