کد خبر: ۲۳۱۲۵
۱۶:۴۲ -۲۰ بهمن ۱۳۹۹
مصطفی صفاری، کارشناس بورس مطرح کرد
یک کارشناس بورس اظهار داشت: تا بهبود شرایط درونی و بیرونی که این روز‌ها بر روند بورس تأثیرداشته است، نمی‌توان آینده خوبی برای بازار سرمایه ترسیم کرد و حرکت الاکلنگی شاخص کل تا تعیین تکلیف وضعیت برجام و بودجه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

رشد شاخص بورس

نشان تجارت - حدود دو هفته است که بازار سرمایه علی‌رغم تلاش دولتی‌ها برای تشویق مردم جهت حضور در این بازار با بر مدار نزول در حرکت است، اتفاقی که سیاست گذاران را بر آن داشت تا برای بهبود حال این بازار، قوانین را تغییر دهند.

از این رو دولت تصمیم گرفت برای ادامه حضور سرمایه‌گذاران در بازار، دامنه نوسان تغییر دهد و از حالت متقارن خارج کند، اما برخی کارشناسان معتقدند که این اقدام تنها برای مدت زمان کوتاهی می‌تواند مُسکن بازار پر هیاهوی بورس باشد و قطعاً پس از گذشت این مدت، صف‌های فروش باز هم طولانی می‌شود.

مصطفی صفاری کارشناس بورس دلایل فرود‌های پیوسته در بازار سرمایه را چنین تشریح کرد و گفت: بورس متأثر از عوامل بیرونی و درونی، روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد و همین موضوع باعث استمرار در ریزش‌ها شده است.

وی تصریح داشت: یکی از عواملی که می‌تواند شوک ادامه‌دار این روز‌های بورس را پایان دهد، تعیین تکلیف وضعیت برجام است. به صراحت می‌توان گفت وضعیت بورس به آینده برجام بستگی دارد چرا که برجام تأثیر مستقیم روی بازار‌های مختلف به ویژه بازار سرمایه دارد.

صفاری با تأکید بر این که برزخ این روز‌های شرکت‌های بورسی به سرانجام برجام بستگی دارد گفت: برخورد قهری با بورس نمی‌تواند بازخورد مثبتی داشته باشد چرا که باید عوامل تأثیر گذار بر بورس در مسیر اصلاح قرار بگیرد.

شوک‌های وارد شده به بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به علت قرمزپوش شدن بورس در هفته‌های اخیر گفت: شوک‌های سیاسی، عدم تصویب و نهایی شدن بودجه، عدم شفافیت فعالیت‌ها در بازار سرمایه، عواملی است که حرکت بورس را الاکلنگی کرده است.

به گفته صفاری، بورس دماسنج اقتصاد است و به شوک اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهد البته ماهیت بورس همواره به همین روش اداره می‌شود و در تمام دنیا تغییرات مهم در حوزه اقتصاد و سیاست می‌تواند تأثیر بر سرنوشت بازار سرمایه داشته باشد. امروز این دماسنج به درستی نوسانات را نشان می‌دهد چرا که چند موضوع، شرکت‌های بورس را در بلاتکلیفی قرارداده و این موضوع شرایط را برای بورسی‌ها سخت‌تر کرده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با توجه به این نوسانات و هراس سهامداران از شرایط بورس، چطور می‌توان اعتماد مردم را برای حضور بیشتر در این بازار را جلب کرد؟، گفت: اگر ریسک‌ها کاهش بیابد قطعاً مسیر برای جلب نظر سرمایه‌گذاران به بورس را فراهم می‌کند و مردم جذب بورس می‌شوند. در این زمان باز هم اعتماد برای ادامه حضور در بورس بازخواهد گشت کما این که در همین شرایط سهامداران برای حفظ سرمایه‌های خود هنوز پایبند هستند.

صفاری با تأکید بر این که طی روز‌های آینده جهت مسیر حرکت بورس مشخص خواهد شد گفت: کلیات بودجه در مجلس رد شده و همین موضوع توانست تاثیر منفی بر وضعیت بورس بگذارد، اما با تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۰ در نهایت تکلیف شرکت‌های داخلی بورس نیز مشخص خواهد شد، آن وقت می‌توان درباره آینده بورس نظر داد.

این کارشناس بورس در پاسخ به اینکه چه سرنوشتی برای بورس پیش بینی می‌شود گفت: هرچند این روز‌ها ابهامات بازار سرمایه افزایش یافته است و تا نتیجه آن مشخص نشود شرایط بازار به همین روال خواهد بود..

صفاری گفت: تا بهبود شرایط درونی و بیرونی که این روز‌ها بر روند بورس تأثیرداشته است نمی‌توان آینده خوبی برای بازار سرمایه ترسیم کرد و ریزش هاتا تعیین تکلیف وضعیت برجام و بودجه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون