کد خبر: ۲۲۸۹۳
۱۹:۰۹ -۱۵ بهمن ۱۳۹۹
نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد
یک تحلیلگر بورس گفت: خبر رد شدن کلیات بودجه، موجب عرضه‌های سنگین در بورس شد و فضای ناامیدی را در بازار امروز مشاهده کردیم. حتی در روز‌های مثبت بازار، خروج نقدینگی بالا است و حقیقی‌ها میل به خروج از بازار دارند.

بازار سرمایه و بورس

نشان تجارت - شاخص کل بورس آخرین روز کاری هفته را با ۳۲ هزار ۴۱۷ واحد ریزش به پایان رساند تا ضمن از دست دادن کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به عدد یک میلیون و ۱۷۳ واحد کاهش پیدا کند. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش ۴ هزار و ۴۰۲ واحدی را تجربه کرد و به عدد ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۳۴ واحد ریزش به عدد ۱۷ هزار و ۴۳۴ تنزل کرد.

نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح تحولات بورس تهران در این هفته گفت: در ابتدای هفته شاهد بودیم که سهام پالایشی و یونیت‌های صندوق‌های پالایشی به ۱۰ هزار تومان رسید و از همان جا روند نزولی آغاز شد. این ریزش طبیعی بود، زیرا NAV آن ۳۰ درصد پایین‌تر از ۱۰ هزار تومان بود.

این کارشناس بورس اظهار داشت: در این هفته شاهد بودیم که معاملات در بازار پیچیده و مشکوک شده است. کاملا محسوس است که میل خروج نقدینگی از بورس بالا است. هر کس که پولی درآورده علاقه به ماندن در بورس ندارد و سرمایه‌اش را از بورس خارج می‌کند. میزان خروج نقدینگی در آمار‌ها کاملا مشخص است.

قدوسی تاکید کرد: حتی در روز‌های مثبت بازار، خروج نقدینگی بالا است و حقیقی‌ها میل به خروج از بازار دارند. تغییر مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی زیاد شده و میل به خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها کاملا محسوس است. در این هفته حداقل ۲ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار داشتیم.

وی افزود: هیجانات بازار و ذهنیت منفی در بازار، انتظارات منفی را تقویت می‌کند به نحوی که شاهدیم اقداماتی که برای مثبت شدن می‌شود نیز تاثیری ندارد. همچنین این هفته شاهد بودیم که کلیات بودجه رد شد و این موضوع نیز تاثیر منفی بر بورس داشت. متاسفانه بورس به محلی برای رقابت‌های سیاسی نیز تبدیل شده است. شاهد اظهار نظر‌هایی هستیم که گفته می‌شود بودجه به نفع بازار سرمایه بود و مجلس آن را تغییر داد. این موارد ابهام و ناامیدی را افزایش داده است. خبر رد شدن کلیات بودجه، موجب عرضه‌های سنگین شد و فضای ناامیدی را در بازار امروز مشاهده کردیم.

قدوسی اظهار داشت: همچنین معاملات مشکوک هم در بازار دیده می‌شود. قیمت برخی سهام نزدیک به یک چهارم سقف تاریخی‌شان رسیده است. به نظر من تحولات بازار طبیعی نیست و مشکوک است. نرخ ارز هم یکی دیگر از عوامل ایجاد ابهام در بازار است. در مورد نرخ دلار هر روز یک حرفی زده می‌شود. سیگنال‌های ضد و نقیض برای بازار سرمایه به شدت مضر است.

قدوسی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که در سمت و سوی حرکت نقدینگی اتفاق خاصی رخ ندهد نمی‌توان به بهبود بازار امیدوار بود. در حال حاضر، بازار بلاتکلیف است و بازار بلاتکلیف، عده زیادی را خسته می‌کند. در نتیجه تصمیم به فروش و خروج از بازار می‌گیرند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون