کد خبر: ۲۲۵۷۳
۱۰:۵۲ -۰۹ بهمن ۱۳۹۹
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تقویت پشتوانه بنیادی سهام با افزایش سودآوری شرکت‌ها، بورس را به سمتی هدایت می‌کند که می‌تواند روز‌های خوبی را با اجتناب از شوک‌های سیاسی- اقتصادی برای این بازار رقم بزند.

بازار بورس

نشان تجارت - تثبیت و تحقق وعده‌های حمایت دولت از بازار سرمایه، تثبیت قیمت دلار و کاهش ترس حاکم بر بازار سرمایه، مولفه‌هایی است که می‌تواند چراغ بورس را تا مدت‌ها سبز نگه دارد.

در هفته‌های گذشته سهامداران شاهد اُفت سنگین شاخص‌ بورس و قیمت سهام و شکسته‌ شدن حمایت‌های این نماگر بودند، اما کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه هفته‌های پُرباری را برای بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند و معتقدند با رسیدن دلار به کانال بالاتر ازمحدوده هفته‌های گذشته و همچنین استعفای مدیر عامل بورس، این بازار در وضعیت مثبت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

در همین رابطه حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی خود از بازار بورس چنین گفت: با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای جدید وارد بازار شود باید ترس حاکم بر این بازار تمام شده و در این راستا باید حمایت دولت از این بازار تقویت شود چرا که همین موضوع باعث دلگرمی و ثبات متقاضیان در بازار سرمایه خواهد شد.

به اعتقاد این تحلیلگر بورس؛ قطعاً وضعیت شرکت‌های بورسی در این هفته به چند دلیل بهتر شده چرا که نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد و همچنین مراسم تحریف ریاست جمهوری آمریکا به بهبود وضعیت بازار‌های جهانی کمک کرد یعنی بهترین رشد‌ها در بازار را گروه‌های وابسته به بازار جهانی (آهن و فولاد) رقم زده اند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه؛ در حالی که نشانه‌های مثبت بازار با رشد شاخص همسو است، اما به نظر می‌رسد همچنان در تداوم مسیر رشد بازار، تردید وجود دارد. برای همین می‌توان انتظار داشت بازار قدرت و شتاب چهار ماه نخست سال را نداشته باشد اما باید مسیر ادامه تقویت بورس فراهم شود.

گزارش شرکت‌ها به داد بورس رسید

میر معینی با توجه به وضعیت گزارش‌های ۹ ماهه منتشر‌ شده در صنایع و افزایش سودآوری شرکت‌ها، پشتوانه‌های بنیادی سهام را در حال تقویت دانست و گفت: در صورت ثبات نسبی دلار و کاهش ترس غیربنیادی بورس‌بازان شاهد بازگشت قیمت و نماگر‌های سهام به سطوح تعادلی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: زمانی بازار آماده روند صعودی است که قدرت بالقوه خریداران از فروشندگان بیشتر شود از این رو در این هفته می‌توان اطمینان داشت که متقاضیان عرضه به سمت خرید بیشتر تمایل پیدا کرده اند.

وی تصریح کزد: این موضوع را می‌توان چنین بیان داشت که در روند معاملات در هفته‌های گذشته، سهامداران سردرگم بودند و ترجیح می‌دادند با توجه به قیمت‌های پایین‌تر، با قرارگرفتن در صف فروش‌های چند میلیونی سهام خود را عرضه کنند، اما از ابتدای این هفته همزمان با رشد قیمت‌ها حاضر نیستند همان سهام را بفروشند!

میرمعینی گفت: از سوی دیگر خریداران به دلیل همان ترس حاکم بر بازار و ریزش سهام‌ها، حاضر نبودند زمانی که قیمت دو صندوق پالایش و دارایکم نسبت به قبل پایین‌تر بود، واحد‌های این دو صندوق را خریداری کنند، اما در این هفته شاهد خواهیم بود صف خرید‌های سنگین شود.

تصمیم سهامداران بر پایه شرایط روز

به گفته این تحلیلگر بورس؛ در شرایط فعلی و سردرگمی حاکم بر بازار، مولفه‌های تحلیل جای نه چندان دقیق در تصمیم‌گیری‌ها دارد و سهامداران ترجیح می‌دهند بر پایه خبر‌های اقتصادی – سیاسی روزانه، برای سهام خود تصمیم بگیرند.

این فعال بورسی ادامه داد: سهامداران به دلیل برخی واکنش‌ها به رفتار‌ها نمی‌توانند درک درستی از روند حرکت بورس در این روز‌ها و هفته‌ها داشته باشند پس منتظرند تا بازار به مسیر منطقی خود بازگردد، هر چند در هفته جاری نگرانی از حرکت منفی بورس کمی کاسته شده است.

میر معینی اداه داد: اُفت نرخ ارز در هفته گذشته سبب شد تا بازار بورس کاهش قیمتی را تجربه کند، اما در هفته جاری، بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازهم نویدبخش رشد برای بازار بورس شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفت: دیگر اثری از وحشتی که بازار را فرا گرفته بود و سبب شد در هفته‌های گذشته بعضی از سهم‌ها ریزش کم سابقه‌ای را تجربه کنند، نیست، اما شاید یک اتفاق سیاسی و یا تصمیم سیاست گذاران اقتصادی باز هم مسیر بورس را تغییر دهد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون