کد خبر: ۲۲۳۶
۱۱:۱۲ -۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
محسن ترکی در گفت‌وگو با ورزش و جوان:
محسن ترکی
ورزش و جوان- محسن ترکی، داوری را به همراه دوستان خود حسن کامرانی‌فر، رضا سخندان و محسن قهرمانی شروع کرد. او از سال ۲۰۰۳ در لیست بین‌المللی قرار گرفت. عمده شهرت وی به علت هفت بار قضاوت شهرآورد تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس بعد از ۱۴ سال حضور داوران خارجی است. وی در تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۱۳۹۵ پس از گذراندن تست آمادگی جسمانی در دوره بازآموزی و کلاس‌های توجیهی داوری در کیش در جمع همکارانش از دنیای داوری خداحافظی کرد. ترکی با این کار قصد داشته ضمن پیام روشن به جامعه داوری، بر شایعات پیرامون آماده نبودن خود پایان دهد. وی که یکی از نامزدهای تصاحب کرسی شورای شهر مشهد است راجع به انگیزه و هدف خود در راه ورود به عرصه انتخابات و خداحافظی ناگهانی‌اش از دنیای داوری با ورزش و جوان به گفت‌وگو نشست.

انگیزه شما از ورود به عرصه انتخابات شورای شهر چه بوده است؟
برخی از ورزشی های شهر مشهد از چند ماه پیش از بنده درخواست کردند به دلیل اینکه در شورای شهر مشهد کمیسیون ورزش نداریم و موضوع ورزش به نوعی مغفول مانده و با توجه به اینکه هم به لحاظ تجربه و هم از منظر تحصیلات آکادمیک می توانم به شورا کمک کنم در انتخابات ثبت نام کنم. البته در این راه نه برای مال اندوزی و نه برای کسب شهرت وارد شدم و فقط به خواسته دوستان ورزشی و برای پرداختن به موضوع سلامت جسم و روح جوانان شهر مشهد آمدم. اگر شهر را به عنوان موجود زنده ببینیم، دو رکن وجود دارد: یکی کالبد و دیگری روح. جسم هر شهر، همان کارهای زیربنایی است که شامل شهرسازی، آسفالت، ایجاد معابر و غیره می باشد و اما در بحث روح شهر فکر می کنم ضعیف کار شده است. موضوع آب و هوای پاک، بحث طراوت و شادابی مردم از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده و ان شا ا... امیدوارم در صورت موفقیت، به کمک دوستان در بحث روح شهری نیز فعالیت بیش از پیش داشته باشیم. متاسفانه فضای شوراهای شهر علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری که بارها فرموده اند نباید فضای شوراها سیاسی باشد و نباید دچار سیاست زدگی شود و باید به فکر خدمت به مردم بود باز هم احساس می شود فضای سیاست زدگی در شوراها وجود دارد و این فضا باید شکسته شود و افراد متخصص و کاردان در همه حوزه ها به شوراها ورود پیدا کنند و منشا خدمات برای مردم باشند. اگر این اتفاق بیافتد وضع به مراتب بهتر از شرایط کنونی می شود. بالاخره شهر زنده، شهروندان سالم و شاداب را می طلبد. بنده یک متخصص حوزه سلامت و تربیت بدنی هستم و علاوه بر کار تجربی و فعالیت های میدانی که در این حوزه داشته ام دارای تحصیلات مرتبط با این رشته نیز هستم. بنده جزو اولین دانش آموخته های دیپلم تربیت بدنی در دبیرستان های تربیت بدنی کشور بودم. در همین راستا لیسانس تربیت بدنی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت تربیت بدنی خود را دریافت کردم. اکنون نیز دانشجوی دکتری در رشته مدیریت ورزشی هستم.

به نظر می رسد شما جزو مخالفین آن عده ای هستید که معتقدند اعضای شورا صرفا باید از میان متخصصین فنی و عمرانی انتخاب شوند.
قطعا همینطور است. اخیرا صحبتی از آقای دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت شنیدم که بیان داشتند امیدوارم افرادی وارد شوراها شوند که علاوه بر کار عمرانی و ساخت و ساز به فکر سلامت جسم و روح مردم هم باشند. این صحبت از زبان یک متخصص حوزه سلامت می تواند بسیار جالب باشد. متخصصین عمرانی فقط می توانند به کالبد شهر توجه داشته باشند. ما باید به تمرکز بر روح شهر، نشاط و سایر مسائل هم توجه داشته باشیم و این نشاط و شادابی را قربانی بحث کالبدی و عمرانی شهر نکنیم.

در ایامی که داوری مسابقات فوتبال را به عهده داشتید شاهد کمترین نوسان در کارتان بودیم و غالبا قضاوت های متعادل و خوبی از خود بجای گذاشتید، علت اینکه زود از صحنه داوری خداحافظی کردید چه بود؟
حقیقتا دلایل متعددی وجود داشت. اتفاقاتی که نباید در جامعه بزرگ داوری باشد و بعضا مشکلاتی را از درون خودمان احساس می کردم که در حال حاضر روز به روز کمتر می شود. متاسفانه شما می بینید اکثر حملاتی که اکنون بر علیه کمیته داوران و دپارتمان داوری بوجود می آید از درون جامعه داوری است. یک دلیل دیگر برای خداحافظی، تصمیمی بود که به اصرار دوستان برای ورود به عرصه انتخابات شوراها گرفته بودم و می خواستم با فراغ بال بیشتری به این امر بپردازم. هر چند برخی از دوستان بر این عقیده بودند که بنده در صحنه قضاوت بمانم و از آن فضا برای تبلیغات استفاده کنم که خودم موافق نبودم. من عاشق داوری هستم و نخواستم این عشق و علاقه را در این راه خرج کنم.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
ما می خواهیم ثابت کنیم افرادی که این روزها هجمه هایی را بر علیه ورزشکاران بوجود می آورند یا بعضا صحبت هایی در رابطه با فساد در ورزش می کنند متوجه شوند که فضای ورزش همچنان جزو سالم ترین فضاهای کشور است و افراد ورزشی همچنان مورد وثوق و اعتماد مردم هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
ان شاالله ورزش جایگاه خود را در شهرهای ایران پیدا کند.
آخرین اخبار
گوناگون