نشان تجارت - بررسیها نشان میدهد که نزدیک به دو میلیون نفر در صنایع خلاق کشور فعالند که ضمن ایجاد اشتغال و درآمدزایی، ارزآوری قابل توجهی برای کشور بهدنبال دارند.
با گسترش اینترنت و پیشرفتهای علمی و فناوری، روشهای خلاقانهای برای تولید و توزیع و مصرف کالا ایجاد شده که از بسترهای مهم اقتصاد خلاق بهشمار میرود. صنایع خلاق، صنایعی هستند که پایه و اساس آنها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است.
حال در ایام کرونا که عمرش به حدود یکسال میرسد و به تبع آن، رفت و آمدها به حداقل رسیده باید پرسید، کشور توانسته از این ظرفیت به نحو استفاده کند یا خیر؟
عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه گفت: چیزی که در حال حاضر در دنیای امروز مورد اهمیت قرار دارد، تکنولوژیهای نوین است که آنها نیز مبتنی بر دانش امروزی است.
وی افزود: ما نمیتوانیم بگوییم صنایعی داریم که در آنها دانش نهفته نیست. من تاکید نمیکنم به صنایع دانش بنیان، بلکه میگویم ما به هر کجا که میرسیم بایستی خلاقیت و ایدههای جدید را پرورش دهیم و این نگاه مستلزم این است که دانشگاهیان ما از مرحله آموزش و پژوهش گذر کرده و به مرحله کارآفرینی برسند. دانشگاهها باید به جایی برسند که متوجه شوند دانش آنها زمانی موثر است که تبدیل به یک فناوری و تکنولوژی شود.
نماینده ایرانشهر تصریح کرد: ما باید به توانمندان فرصت دهیم که نگاه خلاقانه خود را تبدیل به نوآوری و پدیدههای جدید کنند. پدیدههایی که یا وارد بازار کسب و کار بشوند یا تبدیل به فناوریهایی شوند که چرخه تولید ما را مترقیتر کنند و در گام سوم تبدیل به کارآفرینی شوند.
درخشان در پاسخ به این پرسش که حمایت از این حوزه چقدر به ارزآوری کشور در بحران تحریمها کمک میکند؟ گفت: این رویکرد به ارزآوری کمک بزرگی خواهد کرد، چون ما با خیلی از موضوعات و به دلیل برخی محدودیتها نمیتوانیم ارتباط فیزیکی برقرار کنیم. این روش برای عبور از بحران اقتصادی ایران مثمرثمر است، پس باید افراد توانمند در عرصه صنایع خلاق را ویژه دید؛ آنها میتوانند کمککنندگان بزرگ و قهرمانانی برای چرخاندن چرخ اقتصاد مملکت به خصوص در این دوران باشند.
وی یادآور شد: در هند، چین و ایالت متحده آمریکا سرمایهدارانی که با تکنولوژیهای اطلاعاتی کار میکردند دارای سرمایههای چندین برابر شدهاند، پس روشن است که این نقشه راه در گذشته جواب خود را در دیگر نقاط جهان به خوبی پس داده است و نباید این فرصت را از دست بدهیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: کشورهای پیشرو آنهایی هستند که هم در زمان پیش از کرونا و هم در ایام کرونایی از فضای اینترنت و فضای مجازی بهدرستی استفاده کردند. کرونا علیرغم ضررهای بیحد و حصرش یک پیامد مثبت هم داشت، اینکه با سرعت بیشتر زیرساختهای کشور را به نفع اقتصاد و ارتباط بینالمللی تقویت کنیم. باید استفاده درست از اینترنت و درآمدزایی از آن در کشور تبدیل به فرهنگ شود. باید همگان را روشن کرد که دوره درآمدزایی و کمک به کشور در گرو فراگیری استفاده از این تکنولوژی است؛ پس آموزش برای عموم مردم یک ضرورت است و نمیتوان فقط به حرف زدن بسنده کرد.
نماینده ایرانشهر در ادامه بیان کرد: موضوعی که سالهاست در بازار خیلی مورد اهمیت قرار گرفته، مارکتینگ است. باید در کنار کارآفرینان داخلی، بازرگانان قوی برای معرفی تولیدات خود داشته باشیم واین یکی از ظرفیتها در سفارتخانههای ایران است. اگر سفرای ما بخش بازاریابی فعالی داشته باشند و به این قسمت بهای بیشتری بدهند میتوانند خدمات و تولیدات ایران را بهدرستی به دنیا معرفی و برای آن مشتریانی پیدا کنند. از اینرو استفاده از سفرای کاربلد به همراه تیم مجرب بازرگانی و اقتصادی برای ایران از اوجب واجبات است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد با دانشی که غالباً هم جوان هستند در ایران حضور دارند که خیلی از آنها با حداقل امکانات توانستهاند، کالا و یا علمی را تولید کنند. برای اینکه تلاش این عزیزان دیده شود و اقتصاد کشور رونق پیدا کند باید روی این بخش، هم وقت بگذاریم و هم سرمایهگذاری کنیم. نباید با فرصتسوزی، بستری برای خروج این نخبگان از کشور فراهم شود، به خصوص که کشورهای معارض ایران برای فلج کردن اقتصادمان از هیچ کوششی دریغ نمیکنند.