کد خبر: ۲۲۰۹۹
۱۱:۵۳ -۳۰ دی ۱۳۹۹
یک مقام مسئول گفت: بی ثبات بودن و ناپایداری قوانین و مقررات باعث آسیب جدی به بخش خصوصی در زمینه تولید و صادرات شده است.

تولید و صادرات

نشان تجارت - مجید محمدپور، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست خبری با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخشنامه‌های بانک مرکزی پشتوانه کارشناسی دقیق و همه جانبه‌ای ندارد، گفت: یکی از این نمونه‌ها را می‌توان مدت زمان تحویل ارز پس از اظهارنامه گمرک دانست که ابتدا این مدت زمان دو ماه بود که مشکلات فراوانی را به همراه داشت، با وجود این مشکلات این زمان به ۴۵ روز کاهش یافت و موجب تشدید مشکلات شد.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت اکنون تمام تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت کشور پتانسیل صادرات دارند و خوشحال هستیم که تولیدات ایرانی محدود به مرز‌های کشور نیست.

به گفته این مقام مسئول دولت صادرات را فراموش کرده و تولید کنندگان حلقه فراموش شده بدنه دولت هستند. به نحوی که می‌بینیم در طرح نرخ ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هیچ گونه مشورتی از اتاق بازرگانی یا سایر بخش‌های خصوصی گرفته نشد.

محمدپور با تاکید بر اینکه ما از بی ثباتی قوانین و مقررات رنج می‌بریم، تصریح کرد: پایداری در شرایط و مصوبه‌ها و بخش‌های داخلی وجود ندارد این قسمت که دیگر به تحریم‌های آمریکا مرتبط نیست.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه دشواری شرایط داخلی و حمایت نکردن دولت و تسهیل نکردن شرایط موجب شده است تا بازار‌های هدف مان آسیب جدی ببیند. در همین راستا شاهد عطف ما به سبق بخشنامه‌های بانک مرکزی هستیم که مشکلات زیادی در این حوزه دامنگیر ما می‌شود.

وی اظهار داشت: طبق بخشنامه بانک مرکزی صادرات تجهیزات به بازار عراق و افغانستان تا محدوده یک میلیون دلار به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از آن مبادله ریالی است لازم به برگشت نبود. این در حالی است که در ادامه با ثبت اظهارنامه مشکلات دیگری ایجاد می‌شود.

محمدپور گفت: بعد از تحریم قطر توسط هم پیمانان عربی اش، بهترین فرصت برای حضور فعال و پررنگ ایران در بخش‌های مختلف بازار قطر به وجود آمد، اما به دلیل عدم حمایت دولت در بخش حمل و نقل این فرصت نصیب ترکیه شد و ایران نتوانست از این شرایط بهره چندانی ببرد؛ بنابراین می‌توان گفت اگر یک ترامپ در خارج از کشور داریم ده‌ها ترامپ در داخل وجود دارد.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون