کد خبر: ۲۱۶۱۰
۱۳:۰۱ -۲۱ دی ۱۳۹۹
رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: ما نگران دستکاری‌های ژنتیک در این واکسن‌ها هستیم. شواهدی وجود دارد که تلاش برخی کشور‌ها برای دسترسی به بانک ژنتیک یا به بیانی ژنوم مردم ایران انجام شده است. این مطلب می‌تواند در حمله‌های بیولوژیک مردم یک کشور نقش اساسی داشته باشد.

واکسن آمریکایی کرونا

نشان تجارتکمتر از ۴۰روز به یک‌سالگی ورود رسمی ویروس کرونا به کشور مانده و حالا تصمیمات جدیدی برای مدیریت شیوع این ویروس در کشور گرفته شده است. با اینکه کمتر از ۳ هفته از آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونای تولید داخل در کشور می‌گذرد و هنوز تکلیف واردات واکسن کرونا به ایران مشخص نیست، در تازه‌ترین سیاست‌ها، ورود واکسن ضدکرونا از آمریکا و انگلیس ممنوع اعلام شد و حالا گزینه‌های پیش روی ایران برای تهیه واکسن از منابع خارجی، به نمونه‌های چینی و روسی آن محدود می‌شود.

همه اینها در شرایطی است که پیش از این هم درباره ورود واکسن آمریکایی فایزر که هنوز واکسیناسیون آن در هیچ کشوری به‌صورت عمومی آغاز نشده است، محدودیت‌هایی برای واردات به‌دلیل شرایط خاص حمل‌ونقل و تحریم‌ها اعلام شده بود.

حسین قناعتی که رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران است به همشهری می‌گوید: برای اینکه کشور در برابر این ویروس ایمن شود، باید ۷۰درصد جمعیت واکسینه شوند، یعنی ۵۰میلیون نفر. برای این تعداد باید ۱۰۰میلیون دوز واکسن تهیه شود. درحالی‌که در کشور در بهترین حالت در کوتاه‌مدت می‌توان ۱۶میلیون دوز واکسن تولید کرد که جوابگوی تمام افراد نیست. بنابراین لازم است تا بخشی از واکسن‌ها از منابع خارجی وارد شود. قناعتی در گفت‌وگو با همشهری، توضیحات بیشتری درباره تغییر رویکرد واکسیناسیون و ایمن‌شدن جمعیت در برابر ویروس کرونا می‌دهد.

او می گوید: مردم به‌طور مرتب درخواست واکسن می‌کنند اما اگر قرار باشد واکسیناسیون انجام شود باید حداقل ۱۰۰ میلیون دوز در کشور توزیع شود، باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت یعنی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر واکسینه شوند؛ در این صورت است که واکسیناسیون می‌تواند برای کنترل پاندمی اثربخش باشد. سیاست واردات واکسن پس از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب تغییر کرده است. کشورهای اروپایی، هندوستان، چین، روسیه و ایران به ماجرای واکسن ورود پیدا کرده‌اند. تولیدات دارویی در جهان استانداردهای یکسانی دارد و نمی‌توان گفت که محصول شرکت خاصی کیفیت بالایی دارد. با توجه به فوریت ناشی از کرونا، بسیاری از استانداردهای تهیه دارو در تمام جهان نادیده گرفته شده است و بنابراین کسی نمی‌تواند عوارضی مثل سرطان‌زایی و یا اختلالات ژنتیک ناشی از استفاده از این واکسن‌ها را هم‌اکنون پیش‌بینی کند.

رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید: هم‌اکنون واکسن‌های مختلفی در دنیا تولید شده. برخی از این واکسن‌ها ویروس ضعیف شده هستند، برخی بر پایه پروتئین است. واکسن شرکت فایزر بر پایه RNA ، اما واکسن آکسفورد بر پایه DNA است. واکسن‌های چینی و روسی هم وجود دارد در ایران هم روی واکسن مشغول به‌کار هستند. البته بعید است که واکسن داخلی در کوتاه‌مدت بتواند ۱۰۰میلیون دوز تولید کند و شاید بتواند تنها ۱۶میلیون تولید کند. تمام واکسن‌ها تحت استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند.

او درباره منع خرید واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس گفت: ما نگران دستکاری‌های ژنتیک در این واکسن‌ها هستیم. شواهدی وجود دارد که تلاش برخی کشورها برای دسترسی به بانک ژنتیک یا به بیانی ژنوم مردم ایران انجام شده است. این مطلب می‌تواند در حمله‌های بیولوژیک مردم یک کشور نقش اساسی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون