کد خبر: ۲۱۵۵۹
۱۶:۵۲ -۲۰ دی ۱۳۹۹
معاون بین‌الملل دانشگاه خبر داد
معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از تحصیل ۱۹۴ دانشجوی هندی در این دانشگاه خبر داد و گفـت: دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی با مراکز علمی و دانشگاهی هند دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشان تجارت - دکتر رامین کردی در دیدار با سفیر هند در ایران با اشاره به نقش راهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح کشور و جایگاه شاخص آن در خاورمیانه، گفت: تعداد مقالات مشترک اساتید و اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه با محققان بین‌المللی در پنج سال گذشته افزایش یافته است.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در مسیر دستیابی به اهداف بین‌الملل، نسبت به پذیرش دانشجویان بین‌المللی اقدام شده و هم‌اکنون ۹۲۷ دانشجو از بیش از ۴۵ کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی مجموع دانشجویان هندی دانشگاه علوم پزشکی تهران را ۱۹۴ نفر اعلام کرد و افزود: اغلب این دانشجویان در رشته پزشکی عمومی تحصیل می‌کنند.

دکتر کردی دانشگاه جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی را تشریح کرد و گفت: این مجموعه جایگاه ۱۰۹ آسیا و ۶۰۰-۵۰۱ جهانی نظام رتبه‌بندی تایمز، رتبه ۴۰۰-۳۵۱ رتبه‌بندی QS و جایگاه ۳۶۶ رتبه‌بندی یورپ را در اختیار دارد.

کردی افزود: همچنین دانشگاه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی نیز موفق عمل کرده و یک سوم داروهای کشور توسط دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید می‌شود. همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی با مراکز علمی و دانشگاهی هند دارد.

در ادامه مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به سابقه همکاری‌های علمی دانشگاه با مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی هند اشاره کرد و گفت: طی شش سال اخیر بیش از ۵۰۰ مرکز علمی و آموزشی هند با دانشگاه‌های ایرانی در زمینه چاپ مقالات تعامل داشته‌اند که طبق آمار پایگاه اسکوپوس ۳ هزار و ۹۷۴ مقاله مشترک حاصل این همکاری‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که از مجموع ذکر شده، ۱۴۰ موسسه هندی با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری کرده‌اند که منجر به چاپ ۳۷۲ مقاله مشترک شده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه از میان کشورهای همکار در چاپ مقالات مشترک، هند در رده دهم قرار دارد، اظهار داشت: بیشترین مقالات مشترک در زمینه‌های ایمونولوژی و میکروبیولوژی منتشر شده است.

دکتر نکوفر ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نشست و تداوم ارتباطات، همکاری دانشگاه با مراکز علمی و آموزشی هند توسعه یافته و تعاملات میان محققان دو کشور منجر به افزایش پژوهش‌های مشترک شود.

همچنین دکتر جزایری رئیس مرکز تحقیقاتی ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تلاش‌های انجام شده برای تأسیس آزمایشگاه ایمنی زیستی (Biosafety) سطح سه به عنوان آزمایشگاه کاربردی و ضروری برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین به معرفی کمیته استراتژیک مقابله با کووید ۱۹ براساس همکاری مشترک سه دانشگاه‌ تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس از سفارت هند در ایران خواست سه موضوع همکاری‌های متقابل علمی میان دو کشور، ایجاد کانال ارتباطی بین وزارتخانه‌های بهداشت ایران و هند برای تأسیس آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح سه و معرفی کمیته استراتژیک مقابله با کووید ۱۹ در این کشور را پیگیری کند.

دکتر مباشری، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز راه‌اندازی آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح سه برای شناخت بهتر و مبارزه با ویروس کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به فعالیت آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی در هند و تجربیات مراکز و مؤسسات آموزشی و درمانی این کشور، لزوم همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تأسیس این آزمایشگاه احساس می‌شود.

وی همچنین از مذاکرات اولیه با تعدادی از دانشگاه‌های هندی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری خبر داد و از سفیر این کشور خواست در راستای نهایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

در بخش پایانی این نشست گدام دار مندرا، سفیر هند به دیدار روسای جمهور دو کشور در سال ۲۰۱۸ و به دنبال آن امضاء پروتکل همکاری اشاره کرد و گفت: با همین رویکرد سفارت هند در ایران از همکاری دو کشور در زمینه‌های پزشکی و بهداشتی استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هند نیز مانند اغلب کشورها در ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا غافلگیر و مجبور به واردات دارو و تجهیزات مورد نیاز از دیگر نقاط جهان شد، افزود: خوشبختانه به تدریج این کشور نیز توانست در تأمین نیازهای خود به خودکفایی برسد و امروز در مرحله تولید چندین واکسن کرونا با درصد اثرگذاری بالا قرار دارد.
سفیر هند در ایران تجربه و یافته‌های پژوهشی دو کشور در مواجهه با همه‌گیری کرونا را قابل‌توجه دانست و پیشنهاد به اشتراک‌گذاری این یافته‌ها با برگزاری نشست‌های آنلاین علمی میان متخصصان دو کشور را مطرح کرد.

گدام دار مندرا همچنین با تکیه بر همکاری ایران و هند در زمینه دارو و تحقیقات دارویی، بر توسعه تعاملات میان دانشگاه‌های دو کشور تأکید کرد و به منظور تسهیل این ارتباطات قول مساعد همکاری داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در پایان مقرر شد ظرف دو هفته آینده پروپوزالی برای مشخص شدن زمینه‌های همکاری آتی آماده و برای سفارت هند در ایران ارسال شود تا پس از بررسی و توافق، با تشکیل گروه‌های کاری تعاملات طرفین وارد مرحله تازه‌ای شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون