نشان تجارت - آخرین قسمت فصل ششم، 16 فروردین 98 روی آنتن رفت. پس از آنهم ماه رمضان بود و به فاصله چند ماه بعدش هم محرم و صفر از راه رسید. مخاطبانی که منتظر بودند تا خندوانه جدید را در یلدای 98 مشاهده کنند، با این خبر بدرقه شدند که خندوانه جدید، چند روز قبل از نوروز 99 روی آنتن شبکه نسیم میرود.
گروه برای پخش در این زمان، حتی وارد پیشتولید هم شد و درست در زمانی که قصد داشتند تا فصل جدید را کلید بزنند، سروکله کرونا پیدا شد و تولید برنامه، بالکل منتفی شد. البته که با فروکش کردن تب موج اول، زمزمههای تولید خندوانه بار دیگر به گوش رسید که هیچگاه عملیاتی نشد. گروه با توجه به مشکل تنفسی که رامبد جوان با آن مواجه است، عنوان کردند که در زمان مناسبی، میهمان خانههای مردم میشوند.
حالا طی خبر اختصاصی که به ما رسیده، فصل هفتم خندوانه قرار است از اواخر بهمنماه امسال روی آنتن شبکه نسیم برود. فصلی که قرار است در کنار عروسک جنابخان و آیتمهای موفق سریهای قبلی، در لوکیشن و استودیویی جدید، یک رونمایی از چند آیتم دیگر هم داشته باشد که حکم غافلگیری این فصل خندوانه را دارد.
بنابراین مخاطبانی که آماده بودند تا خندوانه جدید را در شب یلدای امسال تماشا کنند، باید حدود پنجاه روز دیگر منتظر بمانند تا فصل هفتم این برنامه را ببینند. این درحالی است که 6 فصل قبلی خندوانه تقریبا پشتسرهم و با فاصلهای اندک از یکدیگر روی آنتن میرفت. بهطوریکه رامبد جوان در کمتر از پنجسال، 6 فصل خندوانه را در 717 قسمت روی آنتن برد.
خیلی جالب است که از آخرین روز پخش خندوانه تا امروز که مشغول مطالعه این گزارش هستید، 641 روز گذشته و اگر این فاصله تقریبا 50 روزه تا پخش سری جدید را هم در نظر بگیریم، میبینیم تعداد روزهای پخش 6 فصل خندوانه با تعداد روزهایی که تا ساخت سری هفتم این برنامه وقفه افتاده، تقریبا مساوی میشود. این درحالی است که این برنامه در نیمه دوم فصل ششم خود، با انتقادهایی جدی نسبت به رویکرد تکراری مواجه شد. بسیاری از منتقدان این برنامه بر این باور بودند که آوردن چند کمدین و بازی کردن با آنها و خاطرهگویی، در هر برنامهای به جذب مخاطب منجر شده و این، نمیتواند رسالت اصلی برنامهای چون خندوانه باشد.
انتقادی که شکل مشابه آن به دورهمی نیز وارد است و حال آنکه برنامه مهران مدیری با همین رویکرد، سالهاست در حال پخش بوده و البته که با همین سروشکل، با اقبال خوبی هم مواجه میشود.
درست است که خندوانه در قسمتهای آخر خود به مرزهایی از تکرار و کلیشه رسید اما خیلی بعید است که رامبد جوان و تیم خلاقی که وی طی این سالها جمعآوری کرده، برای فصل جدید، با همان متد و ساختار فصول قبلی روی آنتن رفته و از همینرو باید خبر غافلگیری با آیتمهای جدید و تقویت آیتمهای پرمخاطب فصل قبلی را بسیار جدی گرفت. همین اصل، عطش مخاطب را برای تماشای برنامهای که تاکنون اینقدر عادت به غیبتش نداشت بیشتر کرده است.
منبع: روزنامه فرهیختگان