کد خبر: ۲۰۶۴۰
۰۹:۴۶ -۰۳ دی ۱۳۹۹

نشان تجارت - پس از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام که بیش از ۲.۵ سال از آن می‌گذرد، اقتصاد ایران در سراشیبی بی‌سابقه‌ای افتاد، هرچند که در این بین، موازی‌کاری دستگاه‌های تصمیم‌گیر و سوءمدیریت‌هایی که متاسفانه همچنان هم ادامه دارد را باید به‌عنوان دیگر مولفه‌های اصلی این بحران قلمداد کرد.

نتیجه بدعهدی آمریکا و رفتار‌های دوگانه اروپایی‌ها و سهل‌انگاری مسئولان در مدیریت و فسادی که در بخش‌های مختلف کشور رخنه کرده، منجر به سخت‌شدن زندگی بر مردم شده است. به‌قدری قامت توده‌های مردم خم شده که اینک آمار و ارقام حکایت از آن دارد اگر خانواده‌ای زیر ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، زیر خط فقر است.

موضوعی که اعصاب و روان مردم را مخصوصاً در ماه‌های اخیر برهم زده است، وعده وعید‌های توخالی است که مرتباً از زبان مسئولان از رسانه ملی مطرح می‌شوند؛ اینکه مقاومت‌ها در حال نتیجه‌دادن است و داریم از پیچ سخت تاریخی که بر ملت ایران روا رفته عبور می‌کنیم و ان‌شاا... به‌زودی قیمت دلار و به تبع آن، دیگر کالا‌ها به ثبات خواهد رسید. اما هرچه جلوتر رفتیم و می‌رویم می‌بینیم که این حرف‌ها سرابی بیش نیست و تنها ریشه بی‌اعتمادی در جامعه را رشد داده است.

در کنار همه این اتفاقات ناخوشایندی که گریبان ملت را مخصوصاً در حوزه اقتصادی گرفته است، باید شیوع ویروس کرونا را که عمرش در ایران به حدود ۱۰ ماه می‌رسد را هم اضافه کنیم. آمار بالای مبتلایان به کرونا و فوتی‌های بسیار زیادی که روزانه خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند، امید به آینده بهتر را برای مردم کمرنگ‌تر از همیشه کرده است.

ماه‌هاست که کسب و کار‌ها آسیب جدی دیدند و خیلی از صاحبان مشاغل ترجیح دادند کارشان را نیمه‌تعطیل و حتی تعطیل کنند. آمار شاغلان سال ۹۸ که امسال بیکار شدند روز به روز در حال افزایش است و این یعنی داشتن جامعه‌ای فقیرتر که بسیاری از مردم، قدرت خرید برخی از کالا‌های اساسی را هم ندارند.

در این ماه‌ها که اصلاً خبر خوب مخابره نمی‌شود، چند روزی است که اخبار کشف واکسن پیشگیری از کرونا به گوش می‌رسد و حتی می‌بینیم تزریق آن در برخی کشور‌ها شروع شده است و مردم ایران هم به مانند مردمان دیگر کشور‌ها بی‌صبرانه منتظر ورود واکسن به کشورشان هستند تا شاید زندگی‌شان شرایط عادی‌تری را به خود بگیرد.

از طرفی، متخصصان ایرانی این امید را داده‌اند که واکسن کرونای ساخت داخل هم در ماه‌های آتی، نهایی و به تولید انبوه خواهد رسید. اما صحبت از تزریق دو دوز از واکسن در دو مقطع و هزینه چندصد هزار تومانی برای افراد، به هیچ وجه خبر خوشایندی نیست.

وظیفه اصلی دولت، ایجاد رفاه نسبی برای مردم است. همین رسالت کافیست تا دولت اعلام کند، تزریق واکسن برای همگان رایگان است و بدون‌شک این خبر در وضعیت محاصره اقتصادی، حق مسلم تک‌تک مردم ایران است.

دولت باید بداند هر کاری غیر از تزریق رایگان واکسن به مردم، عملی غیراخلاقی است، زیرا خانواده‌ها در این سال‌ها، فشار‌های زیادی را از بابت عدم‌ثبات اقتصادی به دوش کشیدند و نباید هزینه جدیدی بر آن‌ها تحمیل شود، مخصوصاً به افراد کم‌بضاعتی که اگر بدانند تزریق واکسن همراه با هزینه است شاید هیچ‌وقت سراغ آن نیایند و همیشه به‌عنوان مستعدین ناقل برای دیگر افراد جامعه خطر ایجاد کنند.

*روزنامه‌نگار

منبع: دوهفته نامه آیت ماندگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
1
0
تا واکسن کرونا را نگیریم آروم نمی گیگیریم
محمود یزدانی
|
Canada
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
1
0
دست مریزاد. امیدوارم این مختصر و مفید وسیله ای برای هشدار دولت مردان باشد
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون