نشان تجارت - امروزه پیروی از مد نه تنها در نوع پوشش جوانان، بلکه در بخشهای مختلف زندگی افراد تأثیرگذار است؛ از سبک لباس و آرایشهای ظاهری (مد مو، مد لباس) گرفته تا وسایل منزل. حتی گرایشها و علایق خاصی که در قشری از جامعه ناگهان بیش از سایر علایق مورد پسند واقع میشود، فعالیتهایی مثل روی آوردن به ورزش یوگا، تقاضا برای جراحیهای پلاستیک و سفر به فلان کشور.
کرونا که آمد پیش بینی میشد صنعت مد کمی با رکود مواجه شود، اما زندگیهای کرونایی که تثبیت شد نشان داد گوی مد و پیروی از آن قرار نیست به این راحتی کم رنگ شود، البته پیروی از این صنعت در کشور همیشه با الزامات اخلاقی مواجه نبوده و نیست. همیشه وقتی اسم مراسمهای «فشن شو» به میان میآید ناخودآگاه ذهنها به سمت مجالسی میرود که دور از شئونات اسلامی هستند. نهادهای نظارتی هم سالیان سال است که با این اقدامات همیشه مقابله کرده و جلوی برگزاری چنین جشنها و مراسماتی را گرفتهاند.
به هر حال این روزها جنبههای دیگری از چنین مراسمهایی را شاهد هستیم که در آن «کرونا و حجاب» رکن اصلی این فشن شوها و تبلیغات مدگرایی در فضای مجازی است.
اگر از برگزاری «شو» و «ایونت»های پوشاک فصول مختلف همراه با عرضه ماسکهای لاکچری و کرونایی که بگذریم، این روزها شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که در آن خانمهایی با ابزار حجاب استایلها حرکاتی را انجام میدهند و لباسی را که بر تن دارند با ماسکهای ستش تبلیغ میکنند. آن چیزی که بیشتر مورد توجه است این است که صنعت مد همیشه با تبلیغ رابطه مستقیمی دارد و تبلیغات است که این صنعت را رشد میدهد، اما استفاده از ابزاری، چون خانمهای محجبه و حرکات استایلی وجهه و چهره خوبی را برای جامعه ما به ارمغان نمیآورد.
مزونهای زیادی برای تبلیغ محصولات خود در شرایط کرونایی اقدام به چنین تبلیغاتی در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام میکنند، اما نهادهای نظارتی همچون پلیس همیشه با چنین اقداماتی مقابله کرده اند و به عاملان چنین عملهایی هشدار میدهند.
سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت برخی مزونها در اینستاگرام و ترویج بی حجابی در میان کاربران اظهار کرد: به هر حال ما افرادی را که در فضای مجازی، فرهنگ بی اخلاقی و بی حجابی را اشاعه میدهند، در اختیار مراجع قضایی قرار میدهیم تا این افراد مورد بررسی قرار گیرند.
او تأکید کرد: همکاران ما در فضای مجازی این افراد را مورد پایش و رصد دقیق قرار میدهند تا فرهنگی نامناسب رواج پیدا نکند و آسیب اجتماعی در پیش نداشته باشد.
چنین اقداماتی خارج از رعایت نکردن برخی شئونات آسیبهایی را برای فرد مورد تبلیغ و دنبال کنندگان چنین صفحاتی به دنبال دارد، به طوری که علاوه بر زیرساختهای تاریخی و اجتماعی، مدگرایی در بین جوانان از یک سری اصول و سازههای روانشناختی نیز تبعیت میکند و با انگیزهها و نیازهایی در ارتباط است.
میل به دیده شدن توسط دیگران در تمام انسانها به نسبتهای مختلف وجود دارد، گاه این خصلت به صورت نوعی خودنمایی و تقلید چشم بسته از فرهنگ بیگانگان جلوه میکند و اغلب نتیجه آن ترویج هویتهای بیگانه است.
جامعه شناسان معتقدند که رواج برخی مدها، گاهی اوقات به معنای مخالفت جوانان یک نسل با محیط پیرامونشان است، به عبارتی هنگامی که جوانی قادر نباشد آزادانه دیدگاهش را بیان کند، امکانی برای رشد اقتصادی خود فراهم نبیند، راهی برای تفریح و ابراز شادیها و هیجاناتش نیابد، به ناچار برای رهایی از این فشارها و یا برای مهار کردن خشم خویش از جامعهای که تصور میکند زندگی را بر او تنگ کرده است، گاه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه و برای شکستن ارزشهای رسمی رایج اعلام میکند. او در این شرایط در سکوتی ظاهری و با فاصله گرفتن از ارزشهای جامعه میخواهد بگوید: «من هستم. مرا ببینید»!
البته نمیتوان نادیده گرفت که تأثیرگذاری زنان در دنیای مد، قابل بحث است. این صنعت ۳۰۰ میلیارد دلاری بر وجود زنان قدرتمند، خلاق و خوش فکر استوار است، زنانی که علاوه بر ادامه دادن این راه، مسیر آن را تغییر میدهند و دنیای مد را به سمت و سوی پیشرفت میبرند.
بدیهی است که برپایی فشن شوهای بی بند و بار که سبب گسترش بی غیرتی، استفاده جنسی و ابزاری از دختران و زنان میشود، در تضاد آشکار با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما قرار دارد و دهن کجی آشکار به اصول اصیل حیا محوری، دینمداری و قانون گرایی است؛ بنابراین افکار عمومی انتظار برخوردی جدی، مستمر و کارشناسانه با این مراکز، محافل و افراد را دارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان