نشان تجارت - مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم اثری است که در فصل اول نظر خیلیها را جلب کرد. در فصل دوم مردم با نقی و خانواده اش انس گرفتند و رفته رفته در فصلهای بعدی با آنها همراه شدند.
حالا پس از این فراز و فرودها و قصههایی که به جان نشسته بسیاری از خانوادههای ایرانی منتظر بودند تا فصل ششم این سریال را در روزهایی که برای مقابله با کرونا در خانه مانده اند، ببینند و از آن لذت ببرند. اتفاقی که این بار نیافتاد و تغییرات عمده در شخصیت پردازیها مخاطبان را دل آزرده کرد.
**وقتی خانواده نقی قالتاق میشوند!
خانواده نقی معمولی در فصل ششم از آن حالت روستایی و ساده خود به در آمده و قالتاق شدند، بابا پنجعلی که روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای آن وجود نداشت. اهداء عضو در این سریال به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر در نظر گرفته نشد همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک حج، نماز خواندن، شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ... وارد حیطه طنز و شوخیهای سخیف شدند.
نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیتهای بد اخلاقی است که نمیتواند الگوی خانواده باشد. همه اعضاء خانواده به راحتی به هم دروغ میگویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان میکنند. هما به عنوان نماد زن ایرانی تحصیل کرده، که در فصول گذشته تلاش میکرد نقی را هدایت کند و برای زندگی اش تلاش میکرد، این بار خود از خط خارج شده، دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو میفرستد و به همسرش دروغ میگوید.
سارا و نیکا به عنوان دختران نوجوان نقی میتوانند به راحتی ماهواره سفارش بدهند و حتی برای این کار به بزرگتر خود هم نیازی ندارند. بهتاش خواهر زاده نقی، گرچه به ظاهر به ورزش و پیشرفت ابراز علاقه میکند، اما هتاکی و بی احترامیهای او به بزرگترها، در این فصل از سریال برجستهتر شده است. دست بلند کردن او روی نقی، خطاب قراردادن مادر و زن دایی اش به اسم کوچک، ارتباطات نامتعارف و منافی اخلاق با دختران و تیغ زدن اطرافیان با دروغ و دغل از جمله رفتارهای اوست. تا جایی که در واکنش به رفتارهای مادرش در مقابل رحمت، به او میگوید: «خجالت بکش. کیس از این بهتر نبود باهاش کانکت شی؟»
ارسطو که با عفو مقام معظم رهبری آزاد شده، برای رهایی از مشکلات مالی، درگیر قاچاق مواد مخدر به داخل زندان میشود. با این طراحی شخصیت و خط داستانی مربوط به او، موضوع عفو مقام معظم رهبری زیر سؤال میرود. موضوع تریاک کشی و اعتیاد تقی و برادران رحمت به راحتی و به عنوان مسالهای عادی در سریال عنوان میشود.
**قصه ناتمامی که تکلیف آن روشن نشد
فصل ششم درحالی که مخاطبان انتظار داشتند حداقل در قسمتهای پایانی انتظاراتشان را برآورده کرده و همه چیز را به خوبی و خوشی تمام کند، ناگهان و نیمه کاره و درست در زمانی که اعتراضات به بالاترین حد خود رسیده بود به پایان رسید.
همان زمان سیروس مقدم درباره پایان این فصل گفت: «پایتخت» در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در ایام نوروز پخش شد و تنها قسمتهای آخر و فینال آن طلب مخاطبین از ما است که ان شاءالله در اولین روزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی کرد، تیم پایتخت فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا... به محضر مردم عزیز تقدیم میکنند.
**بالاخره نفوذی که بود؟
قسمت آخر پایتخت نیز که سکانسهای پایانی آن مشابه یکی از فیلم فارسیهای دوران طاغوت ساخته شده بود، کار را به جایی رساند که علی عسکری در نامهای خطاب به مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت ۶ تاکید کرد: لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟!
از آنجا که برخی از موارد (از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوبهای رسانه ملی دقت لازم را نداشته اند و تلاشهای شبانه روزی صورت گرفته در بخشهای مختلف سازمان صدا وسیما را تحت الشعاع حاشیه سازیهایی قرارداده اند لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود.
نکته جالب ماجرا اینجاست که در این مدت نه تنها نفوذی شناسایی نشد، بلکه ساخت فصل هفتم به همان تیم و با همان ترکیب سابق سپرده شد.
**آیا تلویزیون در مقابل حاشیهها مقاومت میکند؟
این روزها قصه «عادل فردوسی پور» برای همه آشناست. گزارشگر محبوبی که علی رغم حرفهای بودن در کارش جایی که مقابل رئیس بالادستی خود ایستاد و از چارچوبهای سازمان صداوسیما بیرون زد، مدیر شبکه علی رغم تمام هجمه ها، مقابل این خودسری ایستاد تا این کج رویها و رفتارهای سلیقهای باب نشود و کسانی که در رسانه ملی کار میکنند، بدانند که این چارچوبها و قوانین مشخص است و بنا نیست مدیران بالادستی مرعوب تعداد بالای هواداران افراد شوند.
حالا در مقیاسی کوچکتر این اتفاق برای سارا و نیکا دوقلوهای پایتخت افتاده است. آنها که از کودکی در این سریال حضور داشتند، کم کم با ورود به دنیای نوجوانی شروع به انتشار تصاویر و رفتارهای خارج از عرف از خود کردند و کار را به جایی رساندند که گفته میشود در فصل هفتم بنا نیست حضور داشته باشند. هرچند که این دو بازیگر نقش مهم و پیش برندهای در داستان نداشتند، اما تا خبر حذف آنها از فصل هفتم منتشر شد، بازیگران دیگر سریال در فضای مجازی شروع به داغ کردن ماجرا کردند تا آنها به سریال برگردند. حال باید دید تلویزیون در مقابل این ماجرا میایستد یا کوتاه خواهد آمد.
**پرداخت دستمزد ۵ میلیاردی با چه منطقی؟
از سوی دیگر گفته میشود که محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال برای فصل هفتم تقاضای ۵ میلیارد تومان دستمزد کرده است که با یک حساب سرانگشتی به رقمی بالای ۳۳۰ میلیون تومان برای هر قسمت میرسیم. این در حالی است که دریافت چنین ارقامی از سوی بازیگران تلویزیون عرف نیست و در این پروژه نیز مشخص نیست که این رقم از بودجه بیت المال بر چه اساسی باید به جیب سازندگان این سریال برود؟ این را بگذارید در کنار بودجه ۳۰ میلیاردی که بناست ۱۵ قسمت سریال با آن ساخته شود.
**چرا «پایتخت» زیر نظر سیما فیلم نیست؟
سوال دیگری که درباره پروژه پایتخت همواره مطرح بوده، این است که چرا این سریال در مجموعه سیمافیلم که سریالهای تلویزیون در آن ساخته میشوند، قرار نمیگیرد؟ مرکز سیمافیلم محلی برای تولید و توزیع سریالهای تلویزیون است و معمولا نرخ مشخصی برای سریال سازی در سطوح مختلف دارد. اما پایتخت همواره از سوی بازرگانی صداوسیما هدایت میشود و تبادلات مالی آن نیز با این مرکز انجام میپذیرد. یکی از دلایل غیرعرف بودن هزینه تولید و دستمزدهای سریال نیز همین موضوع است.
**پایتخت به مسیر اصلی بازمی گردد؟
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، سریال پایتخت، اثری است که اکثریت مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند و با اعتراضشان به فصل ۶ نشان دادند که ترجیح میدهند تماشاگر قصه زندگی همان نقی معمولی باشند. بعد از اتفاقاتی هم که برای این سری از پایتخت افتاد، سیروس مقدم در سخنانی اعلام کرد که همه چیز به خوبی و خوشی به پایان خواهد رسید و خانواده نقی دوباره دور هم جمع خواهند شد. حالا باید دید این سریال دوباره محبوب خانوادهها میشود یا خیر.
منبع: فارس