کد خبر: ۲۰۱۷۶
۰۹:۵۰ -۲۲ آذر ۱۳۹۹
بوی بد دهان نه‌تنها باعث آزار دیگران می‌شود، بلکه وجه اجتماعی فرد را هم مورد آسیب قرار می‌دهد و از این‌رو برخی افراد که با این مشکل روبرو هستند، می‌خواهند بدانند برای رفع این چالش چه کار‌هایی را باید انجام دهند.

نشان تجارت - بوی بد دهان نه‌تنها باعث آزار دیگران می‌شود، بلکه وجه اجتماعی فرد را هم مورد آسیب قرار می‌دهد و از این‌رو برخی افراد که با این مشکل روبرو هستند، می‌خواهند بدانند برای رفع این چالش چه کار‌هایی را باید انجام دهند.

میوه

در کل میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، آلو، هلو، زردآلو، آلو سیاه، انگور، گیلاس برای از بین‌بردن بوی بد موثر هستند.

ماست

ماست بخورید تا بوی بد دهانتان از بین برود.

هل، نعناع، رازیانه و میخک

این دانه‌ها و گیاهان معطر می‌توانند بوی سیر را از دهان شما رفع کنند.

صیفی‌جات و سبزیجات

اسفناج، کاهو، سیب‌زمینی، بادمجان، هویج، قارچ، ریحان، نعناع، جعفری در مبارزه با ترکیبات موجود در پیاز و سیر موثر هستند.

چای سبز یا چای نعناع

چای سبز حاوی پلی فنول، ماده‌ای گیاهی، است که به خنثی‌کردن ترکیبات گوگرد آزادشده در پیاز و سیر کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز نیز در مبارزه با بوی بد دهان موثر هستند.

یک لیوان شیر

به‌طور کلی شیر، غلظت ترکیبات بدبو را در دهان شما کاهش می‌دهد.

نوشیدنی‌های اسیدی با سطح PH کمتر از ۳.۶

آب‌لیمو، لیموترش، گریپ‌فروت و زغال‌اخته و همچنین بسیاری از نوشابه‌ها به مبارزه با آنزیم آلییناز که باعث تولید بوی بد در پیاز و سیر می‌شوند، کمک می‌کنند.

عصاره تخم گریپ فروت

یک تا دو قطره عصاره تخم گریپ‌فروت بوی بد دهان را از بین می‌برد. ابتدا دندان‌ها را مسواک بزنید، سپس همان مقدار عصاره تخم گریپ‌فروت را روی مسواک بریزید و دندان‌ها را با آن مسواک بزنید و سپس با آب بشورید.

آدامس بجوید

جویدن آدامس بعد از صرف غذا باعث تولید هرچه بیشتر بزاق دهان و از بین‌بردن بوی بد دهان می‌شود.
آدامس‌هایی با طعم نعناع فلفلی، نعناع و دارچین با باکتری‌های بوی ناخوشایند در دهان مقابله می‌کنند.

قرص یا روغن نعناع

قرص یا آدامس نعناعی‌ای را انتخاب کنید که عصاره قوی داشته باشد یا از روغن نعناع واقعی تهیه شده باشد.

دانه قهوه بجوید

با اینکه به‌نظر سخت و عجیب می‌رسد، اما جویدن دانه‌های قهوه و سپس دورانداختن آن‌ها می‌تواند بوی بد ناشی از سیر را از بین ببرد.

دارچین خشک بجوید

یکی دیگر از روش‌های رفع بوی بد سیر از دهان و معده، جویدن مقداری دارچین خشک است که واقعاً اثربخش می‌باشد.

دانه رازیانه بجوید

یک درمان خانگی دیگر برای درمان بوی بد دهان این است که روزی یک قاشق چای‌خوری، دانه رازیانه را بجوید. رازیانه دهان را خوشبو می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد. این روش برای رفع بوی بد دهان ناشی از مشکل معده هم مفید است.

هل بجوید

روزانه یک عدد هل بجوید و سپس آن را قورت بدهید. جالب است بدانید که هل یکی از اجزای اصلی آشپزی «هندی» است که به‌عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌کنند. زمانی که غذایی حاوی سیر یا پیاز خام می‌خورید با جویدن یک عدد هل به‌سرعت می‌توانید بوی بد دهان را از بین ببرید.

مسواک بزنید

حداقل دو بار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. اگر پیوسته سیر و پیاز مصرف می‌کنید، همیشه یک مسواک و خمیر دندان همراه خود داشته باشید.

نخ‌دندان بکشید

مسواک‌زدن فقط نیمی از سطح دندان را تمیز می‌کند و به‌همین دلیل نخ‌دندان‌کشیدن هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است بعد از هر وعده غذایی نخ‌دندان بکشید.

دهان‌شویه مصرف کنید

دهان‌شویه ضدباکتریایی حاوی کلرهگزیدین، پراکسید هیدروژن یا کلرید ستیپیریدینیوم به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می‌کنند.

از زبان‌شور استفاده کنید

رشته‌های موجود در زبان شما، ذرات و باکتری‌های ریز را به دام می‌اندازند. بخش عمده‌ای از باکتری‌های تولیدکننده بوی بد بر روی زبان موجود هستند. بنابراین، به‌هنگام مسواک‌زدن با زبان‌شور و یا مسواک، روی زبان خود را نیز مسواک بزنید.

آب بنوشید

نوشیدن آب پس از وعده‌های غذایی می‌تواند باقی‌مانده و آثار سیر و پیاز را در زبان و یا بین دندان‌ها بشوید. همچنین ترشح بزاق دهان را تحریک می‌کند که این هم به از بین‌بردن بعضی از باکتری‌های تولیدکننده بوی بد از دهان کمک می‌کند.

خردل

از یک قاشق چای‌خوری خردل استفاده کنید و حداقل برای یک دقیقه غرغره کنید؛ سپس، نصف قاشق چای‌خوری از خردل را قورت دهید. همین که خردل وارد معده شما شود، تمامی بوی بد حاصل شده از سیر را از بین می‌برد.

روغن نارگیل داخل دهان بمالید

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به داخل دهان‌تان بمالید و با انگشت به صورت ضربه‌ای آن را در دهان‌تان حرکت بدهید. بعد از این مدت، دهان‌تان را با آب ولرم بشویید. روغن نارگیل خالص ضد‌التهاب است و باکتری‌های مضر دهان را هم از بین می‌برد. این کار را هر روز می‌توانید انجام دهید.

روغن کنجد

هر روز صبح یک قاشق چای‌خوری روغن کنجد را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. این محلول را برای چند دقیقه در دهان‌تان نگه دارید و بچرخانید و غرغره کنید. روغن کنجد هم بوی بد دهان را از بین می‌برد و هم دندان‌ها را سفید می‌کند.

روغن اکالیپتوس

در طب سنتی برای رفع بوی بدن دهان صبح و سایر ساعات روز، روغن اکالیپتوس بسیار توصیه شده است. در یک فنجان آب دو تا سه قطره روغن اکالیپتوس بریزید، هر روز در دهان‌تان غرغره کنید و سپس با آب بشویید. روغن اکالیپتوس یک ماده موثر در از بین بردن باکتری‌های مضر است و به‌خاطر خاصیت ضد‌التهابی که دارد، هم درد دندان را از بین می‌برد و هم دهان را خوشبو می‌کند.

زنجبیل

یک قاشق چای‌خوری عصاره زنجبیل تازه را در یک لیوان آب گرم حل کنید و چند دقیقه با آن غرغره کنید. زنجبیل، هم بوی بد دهان و هم عفونت گلو را از بین می‌برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون