کد خبر: ۱۹۸۴۹
۲۲:۳۷ -۱۱ آذر ۱۳۹۹
احد آزادی‌خواه مطرح کرد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: چندی پیش عده‌ای از همکاران ما در مجلس از جمله دکتر عسکری برای بازدید به بندر امام‌خمینی(ره) اعزام شدند و فرآیند را از نزدیک دیدند. در آنجا انبار‌هایی وجود داشته که تا ۱۰ متر این نهاده‌ها دپو شده و در حال فاسد شدن است، اما توزیع نمی‌شوند.

نشان تجارتاوضاع نامناسب در حوزه تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی یکی از مشکلاتی است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته به دیگر بحران‌های موجود کشور اضافه و باعث افزایش قیمت‌ها به خصوص در فرآورده‌های لبنی شد.

در این رابطه، احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حوزه نهاد‌ه‌های دامی متاسفانه ما با یک تضاد مدیریتی در کشور مواجه هستیم. از طرفی مرغدار و تولیدکننده ما با کبود نهاده‌ها مواجه است که این موضوع واقعاً درست و واقعی است.

وی افزود: علیرغم اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی زیادی به این حوزه تخصیص داده شده و هزینه کرده‌ایم و واردکننده در حال واردکردن کنجد، سویا و ذرت است، اما به‌خاطر یکسری مسائل فراملی متاسفانه با کمبود‌هایی مواجه هستیم.

نماینده ملایر تصریح کرد: چیزی که برای ما سوال برانگیز شده این است که بازار سیاهی که درست شده و نهاده‌ای که وجود ندارد و کمبود است یا کنجاله‌ای که با نرخ مصوب وجود ندارد، در بازار آزاد و بازار سیاه عملاً می‌توان راحت با قیمت خاص و چندبرابر قیمت خرید کرد. حال ابهام ما بر این است که این بازار سیاه را چه کسانی درست کرده‌اند؟ آیا این فرآیند دلالی و بازار سیاه را واردکننده مهیا کرده و اگر نه پس کار چه افرادی است؟

آزادی‌خواه اظهار داشت: چندی پیش عده‌ای از همکاران ما در مجلس از جمله دکتر عسکری برای بازدید به بندر امام‌خمینی(ره) اعزام شدند و فرآیند را از نزدیک دیدند. در آنجا انبار‌هایی وجود داشته که تا ۱۰ متر این نهاده‌ها دپو شده و در حال فاسد شدن است، اما توزیع نمی‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: حتی کشتی‌هایی بوده‌اند که به‌علت انتظار برای هماهنگی‌هایی با واردکننده نمی‌توانستند پهلو بگیرند و بار خود را تخلیه کنند و عملاً تولیدکننده در حال گروکشی بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: در مورد نهاده‌های کشاورزی هم طی دو هفته اخیر در کود ریشه یعنی همان کود فسفات و پتاسه متاسفانه با افزایش قیمت ۵ تا ۷ برابری مواجه شده‌ایم.

آزادی‌خواه یادآور شد: کود ریشه یعنی کودی که همزمان با کشت محصول پاییزه باید به زمین بدهید تا بتواند کشت را بار بیاورد و در برابر سرمای زمستان مقاوم باشد. عملاً با ۷ برابرشدن قیمت کود ریشه، ما شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که کشاورز نسبت به کشت محصول پاییزه یک ناامیدی و یاس فراگیر داشته باشد.

نماینده ملایر تصریح کرد: احتمالاً دلیل افزایش قیمت کود، بحث واردات و کمبود کود شیمیایی است و از آنجایی که مسئولیت خرید تضمینی گندم با دولت است و گندم محصولی استراتژیک است می‌بایست دولت این موضوع را به‌صورتی تدبیر می‌کرد که فاجعه در کشاورزی ایجاد نشود.

وی گفت: ما محصولی استراتژیک‌تر از گندم در دنیا نداریم و این کود ویژه گندم و دو تا سه محصول دیگر است و در حال حاضر شرایط سخت شده است. اگر پاسخ دولت این باشد که با کمبود ارز و واردات مواجه است باید برای این موضوع تدبیری می‌کرد. از این‌رو یکی از راه‌های موجود دولت این بود که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانست کشت محصول جایگزین را بیاورد.

آزادی‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: ما حتی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را به کمیسیون کشاورزی دعوت کردیم و به ایشان گزارش دادیم که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی این را دارند که محصول خود را تجاری‌سازی کرده و به بازار عرضه کنند و این موضوع باید تقویت می‌شد و ما خودکفا می‌شدیم.

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون