کد خبر: ۱۸۳۷۰
۱۷:۲۰ -۰۶ مرداد ۱۳۹۷
عملکرد ضعیف فدراسیون بسکتبال در رشته پنج نفره بانوان با وجود وعده‌های حمایت، عملا باعث شده این رشته نادیده گرفته شود و تنها به بسکتبال سه نفره بانوان توجه شود.
ورزش و جوان- بسکتبال بانوان ایران پس از سالها ممنوعیت از حضور در میادین بین المللی که توسط فدراسیون جهانی این رشته بر بانوان بسکتبالیست ایران اعمال شده بود ، حدود یک سال است که با کسب مجوز لازم برای بازی با پوشش اسلامی حضور در رقابت های بین المللی را آغاز کرده است و مورد حمایت مسوولان ورزش قرار گرفته‌است تا جایی که حامد حدادی ستاره تیم ملی ایران در مراسم‌ بهترین‌های لیگ تاکید کرد که تیم پنج نفره بانوان باید به بازی‌های آسیایی اعزام شود و تجربه کسب کند حتی اگر همه بازی‌هایش را واگذار کند.

اما فدراسیون بسکتبال ایران از این تیم غافل شده و تنها به رشته سه نفره توجه می‌کند تا جایی که سهم بسکتبال پنج نفره در این مدت صفر بوده است.

بسکتبال پنج نفره بانوان نه تنها به مسابقه‌های بین المللی اعزام نشده بلکه  اوضاع در این بخش به حدی وخیم است که هیچ اردوی آماده سازی و تدارکاتی برای این تیم در نظر گرفته نشده است و نبود رقابت بین‌المللی بهانه فدراسیون نشین‌ها برای تعطیلی این بخش بوده‌ است. تابستان در حال تمام شدن است و به زودی لیگ آغاز می‌شود اما دختران تیم ملی حتی یکبار هم وارد اردوی ملی نشدند. در صورتی که حداقل کاری که فدراسیون در این زمینه می‌توانست انجام دهد انتخاب کادر فنی برای تیم پنج نفره بانوان بود تا به تدریج با دعوت از بازیکنانی که سال‌ها در لیگ برتر این رشته فعالیت داشته و  در نتیجه مهارت بیشتری در اجرای تکنیک های آن دارند، تمرین‌هایشان را برای هماهنگی بازیکنان با یکدیگر برگزار کنند تا حداقل تیم ملی بانوان ایران به طور رسمی شکل بگیرد و هویت پیدا کند.

در این مدت تنها بخش فعال بسکتبال بانوان تیم‌های سه نفره  بودند که پس از حضور در کاپ آسیا، به جام جهانی این رشته اعزام شدند و کمتر از یک ماه دیگر نیز تیم سه نفره زیر 23  سال به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام می‌شود.  فعالیت های پرشماری که در کشور و پس از صدور مجوز فیبا در رشته سه نفره انجام شد از جهت آمادگی دختران تیم سه نفره برای حضور در مسابقه‌های برون مرزی منطقی است اما فعالیت‌های این بخش به دلیل تازگی و البته ساده‌تر بودن به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و برخی افراد از طریق برگزاری کلاسها یا دوره های آموزشی در حال سود بردن هستند و می‌توان گفت یکی از دلایل غافل شدن از بسکتبال پنج نفره همین ویژگی بسکتبال سه نفره‌ است. 

مسابقات و گارگاه‌های  مختلف رشته سه نفره که با عناوین گوناگون در سطح کشور و  به بهانه آموزش و ایجاد آمادگی برای جداسازی بسکتبال سه نفره و پنج نفره  برگزار می شود، فضا را برای فعالیت‌های تجاری گوناگون فراهم کرده است و شاید به همین دلیل مطالبه‌ی جدی برای اقدام عملیاتی و تشکیل تیم ملی پنج نفره بانوان مطرح نمی‌شود.

وضعیت بسکتبال کلاسیک پنج نفره با بی توجهی فدراسیون ضعیف شده  به گونه ای که از اعزام این تیم به بازی‌های آسیایی جاکارتا به بهانه تمرکز کمیته ملی المپیک بر مدال آوری رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی، جلوگیری به عمل آمد، و دفاع قابل قبولی برای اعزام این تیم انجام نشد در حالی که قرار گرفتن برابر تیم‌های سطح اول آسیا و تجربه حاصل از این بازی‌ها حتی به قیمت شکست در تمامی مسابقه‌ها، می‌توانست به عنوان نقطه شروع این رشته ورزشی به سمت پیشرفت و مطرح شدن در سطح بین المللی باشد.

 علاوه بر این، در این مدت بسیاری از رسانه‌ها و اهالی خانواده بسکتبال تاکید کردند که تیم پنج نفره هم باید به جاکارتا اعزام می‌شد اما فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال به بیان این موضوع اکتفا کرد که" دوست داشتیم تیم پنج نفره به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام شود اما  به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک موافقت نکرده و دیگر جای دفاع برای اعزام این تیم وجود ندارد" تا پرونده اعزام این تیم بسته شود.

مطابقت دادن این شنیده‌ها با گفته‌های رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال که قول حمایت از بسکتبال بانوان را داده بود تا حدی بیانگر این نکته است که نه تنها هنوز باور جدی برای حمایت از بخش بانوان در بدنه این فدراسیون نهادینه نشده و خیلی موارد در حد شعار باقی مانده‌است بلکه فدراسیون بانوان را با فعالیت بخش سه نفره قانع کرده‌ است. البته نباید فراموش کرد که در این اتفاق‌ها مشکلات مالی فدراسیون و ضعف مسوولان در جذب اسپانسر هم تاثیر گذار بوده است تا جایی که با وجود گفته شجاعی مبنی بر رایزنی با چند کشور برای انجام بازی تدارکاتی با تیم سه نفره زیر 23سال، در حالی که کمتر از یک ماه به اعزام این  تیم به بازی های آسیایی جاکارتا زمان باقی است هنوز خبری از بازی تدارکاتی برون مرزی نیست.

به هر حال دیگر بهانه‌ای برای تعطیلی بسکتبال بانوان وجود ندارد. نسلی با بازیکنان توانمند فعال هستند و قطعا یک نسل جوان پشت‌سر آنها منتظر حمایت هستند. سال‌های گذشته محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون به بهانه ممنوع بودن بسکتبال با حجاب اسلامی، بانوان را فراموش کرد اما اکنون دیگر بهانه‌ای برای فراموشی این قسمت از بسکتبال وجود ندارد و فدراسیون  بسکتبال باید بیش از این‌ها به فکر دختران ایران باشد.

با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان و شخص وزیر نیز در صادر شدن مجوز حجاب برای بسکتبالیست‌های دختر نقش زیادی ایفا کردند اگر فدراسیون بخواهد فعالیتی برای بانوان نداشته باشد مطمئنا مسوولان وزارت به مساله ورود خواهند کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون