کد خبر: ۱۷۴۶۸
۱۷:۱۴ -۲۹ خرداد ۱۳۹۷
در حالی که تیم ملی جوانان باید از قهرمانی خود در آسیا دفاع کند و سهمیه جام جهانی بگیرد بی برنامگی فدراسیون کار دست جوانان داد و اهالی این رشته را نگران کرده است.
ورزش و جوان- یک ماه دیگر تا رقابت‌های مهم بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا باقی‌ مانده و تیم‌ ‌ملی ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی باید در این رویداد به مصاف حریفانش برود و در کنار دفاع از عنوان قهرمانی اش سهمیه جام جهانی کسب کند، اما حال و هوای جوانان در شرایط مناسبی قرار ندارد و فدراسیون برنامه‌ریزی شایسته‌ای برای ستاره‌های جوان انجام نداده است. فدراسیون بسکتبال در شرایطی تمام فکر و ذکرش را برای تیم بزرگسالان گذاشته است که جوانان باید مرداد ماه در تورنمنتی سنگین شرکت کنند و جهانی شوند، اما در این روزها همه نگران شرایط تیم هستند، چرا که هیچ تدارکاتی برایشان انجام نگرفته است.

 تدارک ضعیف فدراسیون برای جوانان

با ‌اضافه شدن استرالیا و نیوزیلند قطعا کار تیم‌ ‌ملی جوانان برای دفاع از عنوان قهرمانی آسان نیست، اماه همه اهالی خانواده‌ بسکتبال امیدوار هستند تا تیم جوانان مثل ادوار گذشته سهمیه جهانی بگیرد. در این دوره چهار تیم اول سهمیه جام جهانی می‌گیرند و جوانان ایران باید در جمع این چهار تیم قرار بگیرند، اما آیا تدارکاتشان در این اندازه است؟ رقابت با نیوزیلند ، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن، چین تایپه و فیلیپین که همه مدعیان قاره هستند، آسان نیست و جوانان نیاز به اردوها و دیدارهای تدارکاتی سطح بالا دارند، اما به جای این برنامه‌ها  قرار است در رشت‌ اردو بزنند. بی پولی فدراسیون برای جوانان بیشتر دیده شد. ابتدا اردوی اروپا لغو شد و سپس سیل اردوی چین را لغو کرده است. بی برنامه بودن فدراسیون بیشتر باعث شده تا هیچ چیزی مهیا نباشد و حالا تیم‌ ‌ملی در مسیر کسب سهمیه جهانی باید در رشت اردو بزند. اردویی که طبق گفته محسن شاه علی ، سرمربی تیم‌ ‌ملی اجباری است.

او به ایسنا گفت‌: "چون در این زمان سالن نداریم به اجبار به رشت می رویم و آنجا تمرین می‌کنیم." در شرایطی که همه کشورها برای تیم‌ ‌ملی جوانان خود که آینده ساز بسکتبال هستند تدارکات ویژه‌ دارند ایران هیچ کاری انجام نداده و می‌خواهد برای این تیم تورنمنت داخلی برگزار کند و از طرفی هم منتظر لطف ترکیه است که شاید با دیدار دوستانه تیم‌ ‌ملی‌اش با ایران موافقت کند. این وضعیت نگرانی زیادی برای سرنوشت جوانان ایجاد کرده است.

کار سخت جوانان در انتخابی

سرمربی تیم‌ ‌ملی جوانان در کنار محدودیت‌های آماده سازی به نحوه جدید رقابت‌ها نیز اشاره کرده که کار تیم‌ ‌ملی را در مسیرش سخت‌تر می‌کند. در کنار ‌اضافه شدن اقیانوسیه به قاره کهن، نحوه جدید رقابت ها طوری است که با یک شکست تیم‌ ‌ملی سرنوشتش تغییر خواهد کرد. همه اهالی بسکتبال به یاد دارند در دوره گذشته تیم‌ ‌ملی آماده سازی خوبی نداشت و در قهرمانی آسیا دیدارهای گروهی اش را باخت ، اما فرصت جبران داشت و در نهایت به طور معجزه آسا قهرمان شد، اما اکنون شرایط فرق کرده است و یک غفلت می‌تواند جام جهانی را از آینده‌های بسکتبال ایران دور کند.

تیم‌ ‌ملی در ادوار گذشته حرف‌های زیادی در آسیا زده و سهمیه جام جهانی گرفته، اما حالا مشخص نیست نسل جدید چه  نتیجه‌ای خواهد گرفت. البته در شرایط کنونی بازیکنان و مربیان تیم‌ ‌ملی تمام تلاش خود را انجام داده‌اند و با همه محدودیت‌ها ساخته اند و همه امیدوارند که آنها نتیجه‌ بگیرند، اما در غیر این صورت فدراسیون بسکتبال باید پاسخگوی تدارکات ضعیفش برای این تیم باشد.

بسکتبال فقط تیم‌ ‌ملی بزرگسالان نیست

رامین طباطبایی، رییس جدید فدراسیون با این که شش ماه از دوران مدیریتش گذشته است هم چنان تاکید می‌کند که زمان می‌خواهد. نزدیکان او نیز هم چنان امیدوار به تغییر هستند، اما آن چه دیده می‌شود حاکی از روند رو به جلو نیست. بسکتبال در این ماه‌ها خلاصه شده به تیم بزرگسالان. البته تیم بسکتبال رویدادهای مهمی پیش رو دارد و باید برای قهرمانی در بازی‌های آسیایی آماده شود، اما این دلیل نمی‌شود فدراسیون دیگر بخش‌ها را فراموش کند.

فروردین ماه تیم نوجوانان جام جهانی را از دست داد و اکنون جوانان ایران هم با این که غیرتمندانه تلاش می‌کنند، شرایط سختی دارند. فدراسیون که همه برنامه‌هایش تیم‌ ‌ملی بزرگسالان شده باید برای رده‌های دیگر هم برنامه‌ریزی کند تا اتفاق‌های ناگوار نیفتد و قطعا رامین طباطبایی می داند تیم جوانان ایران شایسته صعود به جام جهانی است و اگر این اتفاق نیفتد به دلیل بی برنامگی فدراسیون است و او باید پاسخگو باشد.

حواشی مختلف در بسکتبال

به نظر می‌رسد که این روزها فدراسیون نشین‌ها شب‌های تلخ رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیای دوره گذشته در تهران را فراموش کرده‌اند. آن شب‌هایی که ایران دیدارهایش را یکی پس از دیگری واگذار می‌کرد و امیدی به مدال و کسب سهمیه جهانی نداشت اما به هر حال با تمام مشکلات این اتفاق افتاد و تیم ملی در دوره قبل قهرمان و جهانی شد. با این حال مشکلات آماده سازی تیم هم در آسیا و هم در جام جهانی دیده شد. حالا هم با اینکه ماه‌ها فرصت در اختیار فدراسیون بوده هیچ اتفاقی نیفتاده و جوانان با اینکه به سختی تمرین می‌کنند هیچ تدارکات شایسته‌ای نداشته‌اند.

اما فدراسیون بسکتبال در کنار این موارد حواشی دیگری هم به خود دیده که کسی به آنها پاسخ نداده است. ماجرای فعالیتهای شخصی یک کارمند و سوء استفاده از نام فدراسیون ایران و عدم برخورد با او، چند شغله بودن سرپرست تیم‌ ‌ملی ، استفاده از افراد ناشناخته در سمت‌های مختلف فدراسیون، بیکار ماندن و دور بودن پیشکسوتان و متخصصان بسکتبال از میدان عمل، سفرهای غیر ضروری برخی از مسئولان به خارج از کشور و از همه مهم‌تر ناکامی در جذب ‌اسپانسر و ناتوانی اقتصادی مواردی است که بر بسکتبال ایران سایه انداخته و گریبان دنیای توپ و تور را گرفته است. باید دید آیا این موارد بالاخره حل خواهد شد یا وزارت ورزش و جوانان به وضعیت ناامید کننده بسکتبال ورود می‌کند و بالاخره بسکتبال رنگ روزهای خوش را خواهد دید.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون