کد خبر: ۱۷۰۵۵
۱۷:۱۴ -۰۶ خرداد ۱۳۹۷

پنالتی زن اول تیم ملی در جام‌جهانی کیست؟

در ۳ سال گذشته، ۳ بازیکن مختلف برای تیم ملی پنالتی زدند که هیچ کدام کارنامه چندان درخشانی در به ثمر رساندن پنالتی ندارند و تعیین پنالتی زن اول تیم ملی از جمله دغدغه‌های روزهای پایانی منتهی به جام‌جهانی برای کارلوس کی‌روش است.
ورزش و جوان- هرچند که تیم ملی در جام‌جهانی در گروهی بسیار سخت در حضور قدرتهای برجسته دنیا قرار دارد ولی توانایی فنی و تکنیکی عناصر هجومی تیم ملی به گونه‌ای است که می‌توان به کسب پنالتی در چنین آوردگاهی خوش‌بین بود.اتفاقی که تاکنون در تاریخ ایران در جام جهانی رخ نداده است اما در صورت بدست آوردن این فرصت طلایی چه کسی می‌تواند بهترین گزینه برای زدن پنالتی باشد؟
در سالیان نه چندان دور تکلیف پنالتی‌زن اول تیم ملی کاملا مشخص بود. علی دایی سالیان سال با گل کردن پنالتیهای ملی آمار گل ملی خود را رویایی‌تر کرد و پس از دایی این وظیفه به جواد نکونام محول شد که او هم به ثمر رساندن پنالتی برایش کار ساده‌ای محسوب می‌شد ولی پس از خداحافظی نکونام، پنالتی‌زن اول تیم ملی وضعیت باثباتی نداشته است.
اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی در طی این مدت برای تیم ملی پنالتی زدند که هر ۳ بازیکن در لیست فعلی تیم ملی حضور دارند. اشکان دژاگه در صورت رفع مصدومیت، یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش است و می‌تواند از جمله پنالتی‌زنهای اصلی تیم ملی باشد. آخرین پنالتی تیم ملی برابر پاناما نیز توسط او تبدیل به گل شد این بازیکن تاکنون در رقابتهای باشگاهی پنالتی نزده و از ۴ پنالتی که برای تیم ملی زده ۳ پنالتی تبدیل به گل شده که آمار تقریبا مناسبی محسوب می‌شود ولی به هر حال حضور این بازیکن در جام جهانی هنوز قطعی نیست.


مسعود شجاعی که سومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کند آمار ضعیفتری از اشکان دژاگه در گل کردن پنالتی دارد و از ۶ پنالتی آخر خود ۲ پنالتی را از دست داده که یکی از این ۲ پنالتی در بازی سرنوشت‌ساز برابر ازبکستان بود. احسان حاج صفی نیز از ۷ پنالتی آخر خود تنها ۴ پنالتی را گل کرده که یکی از پنالتیهای حساسی که از دست داد برابر عراق بود.
اما در بین بازیکنانی که تاکنون پنالتی برای تیم ملی نزدند بازیکنانی هستند که در بازیهای باشگاهی آمار درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند. مرد اول این روزهای فوتبال ایران و آقای گل لیگ هلند در راس این بازیکنان قرار دارد.علیرضا جهانبخش در فوتبال باشگاهی هلند هر ۷ پنالتی آخر خود را به گل تبدیل کرده است. یکی دیگر از بازیکنان موفق ایران کریم انصاری فر است که از ۴ پنالتی آخری که در فوتبال یونان زده ۳ پنالتی تبدیل گل شده است. رضا قوچان‌نژاد نیز از جمله بازیکنان پنالتی‌زن تیم ملی محسوب می‌شود این بازیکن در ۵ فصل اخیر از مجموع ۱۵ پنالتی، ۱۴ پنالتی را تبدیل به گل کرده و در صورت حضور در ترکیب می‌تواند گزینه خوبی برای قرار گرفتن در پشت ضربه پنالتی باشد.
به جز بازیکنانی که اشاره شد باز هم بازیکنانی هستند که سابقه پنالتی زدن دارند یکی از آنها امید ابراهیمی است این بازیکن که در حال حاضر از مصدومیت رنج می‌برد تا اواسط فصل پنالتی‌زن اول استقلال بود ولی پس از ناکامی در گل کردن ۲ پنالتی دیگر پنالتی نزد. بازیکن دیگری که سابقه زیادی در زدن پنالتی ولی خراب کردن آن دارد مهدی طارمی است. هرچند که با توجه به پایین بودن نرخ تبدیل پنالتی طارمی، پنالتی زدن این بازیکن امری کاملا غیر محتمل به نظر می‌رسد ولی تجربه ثابت کرده که هر کاری غیر محتملی از این بازیکن پنالتی‌گیر محتمل به نظر میشود.

با توجه به آمار، سابقه و ترکیب احتمالی تیم ملی به نظر می رسد علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه گزینه های اصلی زدن پنالتی در جام جهانی باشند به هر حال باید تا جام‌جهانی صبر کرد و دید در صورت کسب چنین فرصت ارزشمندی این وظیفه به کدام بازیکن محول خواهد شد. شاید جواب این سوال در بازیهای تدارکاتی پیش روی تیم ملی مشخص شود.

منبع: نود

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون