کد خبر: ۱۵۵۹۳
۱۸:۴۰ -۱۳ فروردين ۱۳۹۷
بسکتبال قهرمانی نوجوانان آسیا از امروز در چین آغاز خواهد شد؛ مسابقاتی که علاوه بر قهرمانی آسیا جنبه انتخابی جام جهانی را دارد و اختصاص چهار سهمیه به آسیا می‌تواند حسرت ایران را برای جهانی شدن به پایان برساند.

ورزش و جوان- تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران راهی چین شده است تا در پنجمین دوره رقابت‌های بسکتبال قهرمانی نوجوانان آسیا شرکت کند؛ مسابقاتی که حکم انتخابی جام جهانی بسکتبال نوجوانان 2018 به میزبانی آرژانتین را دارد و از آسیا چهار تیم جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست خواهند آورد.

بسکتبال قهرمانی نوجوانان آسیا در آینه تاریخ

در حالی که چین برای اولین بار میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفته است، در چهار دوره قبلی چینی‌ها پرافتخارترین تیم جام بوده‌اند و در سال‌های 2009، 2011 و 2013 جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند اما در آخرین دوره کره جنوبی مدال طلای آسیا را به دست آورده است.

در جدول افتخارات نوجوانان بسکتبالیست آسیا چینی‌ها مقتدرانه با 3 طلا و یک برنز صدرنشین هستند؛ آماری که نشان می‌دهد در ادوار گذشته چین همیشه در بین چهار تیم نیمه نهایی حاضر بوده است. پس از این تیم، کره جنوبی با یک قهرمانی و دو نایب قهرمانی در رده دوم قرار دارد. این تیم تنها در سال 2013 موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی نشد. تایوان و فیلپین با یک نایب قهرمانی رده سوم جدول جدول افتخارات را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که فیلیپن هم مانند کره جنوبی سابقه سه حضور در مرحله نیمه نهایی را دارد.

رده چهارم جدول افتخارات به ژاپن اختصاص دارد؛ تیمی که دو بار به مرحله نیمه نهایی رسیده و در هر دو دوره مدال برنز را به دست آورده است.

اما تیم ملی نوجوانان ایران با یک مدال برنز در رده پنجم جدول افتخارات قرار دارد؛ ایران در سال 2009 که اولین دوره مسابقات برگزار می‌شد در دیدار رده‌بندی فیلپین را شکست داد و عنوان سوم را از آن خود کرد.

در مسیر جام جهانی

این دوره رقابت‌ها حکم انتخابی جام جهانی بسکتبال در رده نوجوانان را هم دارد. این مسابقات قرار است از 9 تا 17 تیر در آرژانتین برگزار شود و چهار سهمیه به قاره آسیا رسیده است.

در چهار دوره گذشته جام جهانی از قاره آسیا تیم‌های چین (4 دوره)، کره جنوبی (3 دوره)، فیلپین، ژاپن، امارات، تایوان به جام جهانی راه یافته‌اند که در این بین بهترین عنوان آسیایی‌ها در سال 2010 و 2014 را چینی‌ها با رده هفتم به دست آورده‌اند. البته استرالیا از زمانی که به آسیا نپیوسته بود سابقه عنوان ششمی را در پرونده دارد.

طی ادوار گذشته سهمیه آسیا از دو به سه افزایش یافته بود و حالا برای اولین بار در تاریخ قاره کهن دارای چهار سهمیه شده است، تصمیمی که می‌توان نوجوانان ایران را برای اولین بار راهی جام جهانی کند.

مسیر ایران برای جهانی شدن

مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا با حضور 13 تیم به میزبانی چین برگزار خواهد شد. گروه بندی این رقابت‌ها به صورت زیر است:

گروه یک: چین، نیوزیلند، هنگ کنگ

گروه دو: استرالیا، فیلپین، مالزی

گروه سه: ایران، تایوان، ماکائو

گروه چهار: کره جنوبی، ژاپن، لبنان، هند

به غیر از گروه چهار یا همان گروه مرگ این دوره از مسابقات که تیم رده چهارم آن از رقابت‌ها کنار خواهد رفت، در سایر گروه‌ها تیم‌ها به مرحله حذفی راه خواهند یافت اما جای آنها در جدول حذفی متفاوت خواهد بود.

تیم‌های رده اول گروه به طور مستقیم راهی یک چهارم نهایی می‌شوند اما تیم‌های رده دوم و سوم گروه‌ها باید برای حضور در تین مرحله به مصاف هم بروند و سپس با برگزاری مرحله یک‌چهارم نهایی تکلیف تیم‌های راه یافته به نیمه نهایی مشخص می‌شود و آسیا چهار نماینده‌اش را برای حضور در جام جهانی خواهد شناخت.

براساس سوابق تاریخی قابل پیش‌بینی است که جدی‌ترین رقیب ایران در گروهش تایوان خواهد بود و به نظر می‌رسد دیدار ایران و تایوان در روز آخر رقابت‌ها برای تعیین صدرنشین بسیار مهم خواهد بود. اگر ایران نتواند در گروهش صدرنشین شود، برای صعود به یک‌چهارم نهایی کار بسیار سختی خواهد داشت و یکی از چهار تیم کره جنوبی، ژاپن، هند و لبنان پیش روی آسمان‌خراش‌های نوجوان خواهند بود که بدون شک روبه‌رو شدن با تیمی مانند کره جنوبی یا ژاپن به مراتب سخت‌تر از تقابل با تایوان است.

اما اگر ایران صدرنشین شود، احتمالا در مرحله یک‌چهارم نهایی یکی از تیم‌های نیوزیلند یا مالزی را روبه‌روی خود خواهد دید؛ قرعه‌ای مناسب که راه جهانی شدن برای ایران را بسیار آسان‌تر از سایر غول‌های قاره کهن خواهد کرد.

اسامی آسمان خراش‌های نوجوان ایران و کادر فنی

بازیکنان

۱- متین آقاجان پور

۲- حمیدرضا بهرام زاد

۳- امیرحسین علی یاری

۴- امیرحسین یازرلو

۵- نصرت اله یازرلو

۶- سینا واحدی

۷- دانیال نوروزی

۸- محمدرضا درخشی

۹- جلال آقامیری

۱۰- سورنا علیزاده

۱۱- پیتر گیرگوریان

۱۲- علیرضا مرتضوی

کادر فنی

1-مجید کرمعلی ناظر ( سرپرست)

2-نناد ترونیک (سرمربی)

3-شهریار کریمی (کمک مربی)

4- مهرداد نقی خانی(فیزیوتراپ)

5- سینا اسفندیارپور( آنالیزور)

منبع: پانا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون