کد خبر: ۱۴۹۵۸
۱۹:۳۱ -۱۶ اسفند ۱۳۹۶

هزینه چند صدمیلیونی اسکی ایران برای مسابقاتی سطح پایین

بیست و هفتمین دوره رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا از سیزدهم تا پانزدهم اسفندماه به میزبانی پیست اسکی دربندسر برگزار شد و با نایب قهرمانی تیم ملی اسکی ایران به پایان رسید اما سطح پایین تیم‌ها و نفرات حاضر در رقابت‌ها و فاصله کوتاه زمانی این رقابت‌ها با المپیک زمستانی از نقاط ضعف این مسابقه‌ها به حساب می‌آید.
ورزش و جوان- بیست و هفتمین دوره رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا از سیزدهم تا پانزدهم اسفندماه به میزبانی پیست اسکی دربندسر برگزار شد و با قهرمانی تیم قزاقستان به پایان رسید.

در این دوره از رقابت‌های آلپاین آسیا که برای دومین دوره در رده بزرگسالان انجام شد.10 تیم از کشورهای آسیایی که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها از تیم‌های درجه دو و سه قاره کهن در رشته اسکی به حساب می‌آمدند به مدت سه روز به رقابت پرداختند. افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، مغولستان، قرقیزستان و هند شش کشوری هستند که به هیچ عنوان در اسکی آسیا حرفی برای گفتن نداشته و ندارند. جالبتر آنکه کشورهای کره جنوبی، ازبکستان، قزاقستان و چین تایپه نیز با نفرات دوم و حتی سوم‌شان به ایران آمده بودند.

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به عناوین اسکی‌بازان شرکت کننده در قهرمانی آلپاین آسیا داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که از بین 70 اسکی‌باز مرد تنها چهار نفر سابقه حضور در المپیک زمستانی را دارند که حتی از این تعداد محمد کیادربندسری نماینده ایران در المپیک بود و بنابراین فقط سه اسکی‌باز دیگر تجربه المپیک زمستانی را داشته اند. در بخش بانوان همین مساله کاملا مشهود است چرا که به جز فروغ عباسی تنها اسکی‌باز قزاقستان (ماریا گریگوروا) سابقه حضور در المپیک را داشته و 23 نفر دیگر تجربه این رویداد بزرگ را نداشتند.

نکته جالبتر آنجاست که در نشست مطبوعاتی پیش از آغاز رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا رییس فدراسیون اسکی اظهار کرد که تیم‌های قزاقستان و کره جنوبی با نفرات اصلی به ایران آمده‌اند اما با نگاه به سوابق نفرات 9 تیم خارجی متوجه شدیم که اکثر اسکی‌بازان در هر دو بخش آقایان و بانوان یا برای نخستین بار است که حضور در یک رقابت بین‌المللی را تجربه می‌کنند یا پیش از این در رقابت‌های نه چندان معتبر شرکت داشته‌اند. تعدادی از این اسکی‌بازان هم که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد تجربه شرکت در رقابت‌های بین‌المللی و المپیک را دارند و کاملا هم‌سطح با اسکی‌بازان ایرانی هستند.

برای نمونه در بخش مردان علاوه بر محمد کیادربندسری که سابقه حضور در المپیک زمستانی را دارد، ایگور زاکوردائف از قزاقستان، توختائف از ازبکستان و یوگنی تیموف از قرقیزستان تجربه شکست در المپیک زمستانی را داشته‌اند. دو اسکی‌باز کره‌ای هم که در بخش مردان حاضر بودند با 17 و 18 سال سن تقریبا برای کسب تجربه به ایران آمده بودند و مهم‌ترین رقابتهایی که آن‌ها پیش از این در آن شرکت داشته‌اند، جام شرق دور بوده است. 9 اسکی‌باز هم برای اولین بار تجربه حضور در یک رقابت بین‌المللی را تجربه می‌کردند و 5 اسکی‌باز دیگر هم پیش از این تنها یا در مسابقه‌های داخلی کشورشان اسکی کرده‌اند یا دومین حضورشان در رقابتی بین‌المللی را تجربه می‌کردند.

در بخش بانوان هم به جز فروغ عباسی اسکی‌باز المپیکی ایران تنها ماریا گریگوروا از قزاقستان در المپیک زمستانی اسکی کرده و حتی در المپیک زمستانی 2018 که عباسی در رده 49 ایستاد او در جایگاه 51 قرار گرفت. به غیر از تیم قزاقستان که با سه اسکی‌باز اصلی به ایران آمده بود و یک اسکی‌باز از تیم هند مابقی ورزشکاران همانند بخش مردان تنها تجربه شرکت در مسابقه‌های داخلی و نه چندان معتبر بین‌المللی را در کارنامه دارند.

باید دید چرا کشورهای حاضر در رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا با نفرات بسیار جوان و بسیار کم‌تجربه به ایران آمده‌اند؟ اگر به زمان برگزاری این دوره از رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا نگاهی بیندازیم نکته اول که به چشم می‌آید فاصله بسیار کم این رقابت‌ها با المپیک زمستانی 2018 است. در فاصله دو هفته‌ای پس از المپیک زمستانی کاملا منطقی است که کشوری مانند ژاپن در رقابت‌های آلپاین شرکت نکند و یا کره جنوبی با نفرات درجه سومش به ایران بیاید. البته قزاقستان هم که با اسکی بازان متوسطی در مسابقات شرکت کرد بیشتر مدالهای طلا را به خود اختصاص داد و ایران تنها صاحب دو مدال طلا شد.

حتی یکی از اسکی‌بازان افغان در مصاحبه ای که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد عنوان کرد که برای سفر به ایران آمده بود و وقتی دیده مسابقات آسیایی برگزار می‌شود، تصمیم گرفته در این مسابقات شرکت کند!

در پایان رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا تیم ملی ایران دو مدال طلا، پنج مدال نقره و چهار مدال برنز بدست آورد و در مجموع با 11 مدال عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد و در واقع در چنین رقابت سطح پائینی، حتی عنوان قهرمانی را هم بدست نیاوردیم. اما قزاقستان با پنج مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز قهرمان شد و کره جنوبی با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز بر سکوی سوم ایستاد.

به نظر می‌رسد هزینه چند صد میلیونی این مسابقات دستاورد چندانی برای اسکی ایران نداشته و حضور کشورهای ضعیف که این رقابتها برای اسکی بازان آنها جنبه تفریح یا کسب تجربه داشته، سطح پایین مسابقات را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون