کد خبر: ۱۳۲۵
۲۳:۰۴ -۱۹ فروردين ۱۳۹۶
عظیم قیچی‌ساز: در نشست خبری پیش از فتح لوتسه؛
عظیم قیچی ساز در نشست خبری پیش از صعود به لوتسه گفت: تمام تلاش من برای فتح 14 قله 8000 متری جهان، وارد کردن نام کشورمان در میان کشورهای مطرح در زمینه کوهنوردی جهان است.
ورزش و جوان- قیچی ساز در این نشست خبری ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: هر فردی یک دِینی به کشورش دارد و باید آن را انجام دهد. سال‌های بعد کسی نمی‌گوید چه کسی رفت و چه کسی حمایت کرد. بلکه آنچه می‌ماند افتخار صعودهایی است که به نام ایران ثبت شده است.


قیچی‌ساز گفت: ‌از سال 1380 کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای آغاز کردم و در این 12 سال که توانستم به 13 قله بالای 8 هزار متر صعود کنم، تلاش کردم با فکر و برنامه‌ریزی پیش برم و رمز موفقیتم در کوهنوردی همین بوده است.

 

این کوهنورد سرشناس کشورمان با بیان اینکه پس از نخستین صعودم به قله اورست در سال 84، تمام صعودهایم به صورت انفرادی بوده است، اظهار داشت: ‌هنگام صعود خطرات بسیاری وجود دارد و با توجه به اینکه مسئولیت‌ در قبال اعضای تیم که هموطن هستند زیاد است، انرژی زیادی می‌طلبد و کار را سخت‌تر می‌کند. من هم انفرادی می‌روم تا مسئولیت من بر گردن کسی نباشد.


وی افزود: البته در کمپ اصلی تیم‌های بین‌المللی در دسته‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند که زمان صعود با آن‌ها همنورد می‌شویم و تا قله همراه هستیم. اما مسئولیتی در قبال سایر اعضای تیم وجود ندارد.


قیچی ساز تاکید کرد: بسیاری از کسانی که در باشگاه 8 هزار تایی حضور دارند، برخی از اعضای بدنشان را در صعودها از دست داده‌اند،. اما خوشحالم که تا اینجا، من در بین این نفرات یکی از کسانی هستم که بدنم سالم است.


وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره انگیزه‌هایش برای صعود، گفت: سه سال پشت سر هم اتفاقاتی افتاد که نتوانستم به هدفم برسم، فوت چند باربر در منطقه صعود اول را ناتمام گذاشت و دو سال پیاپی زلزله‌های مهیب و مرگبار مانع صعود شد.


این کوهنورد باسابقه کشورمان گفت: برای فتح این قله، خیلی باید محتاط باشم. چون همه زحمات قبلی ممکن است با یک اشتباه هدر برود. من برای صعود به 13 قله قبلی زحمت زیادی کشیده‌ام و در مرحله پایانی، باید گام‌هایم خیلی مطمئن و دقیق و دور از احساسات باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو ماه زمان صعود است، ممکن است روی قله احساساتی شویم و یک تصمیم اشتباه، علاوه بر هدف، جانمان را نیز تهدید ‌کند. به همین دلیل باید منطقی باشیم.

 

این کوهنورد سرشناس کشورمان گفت: در همه رشته‌ها ورزشکاران زحمات زیادی می‌کشند و در المپیک چند صد مدال توزیع می‌شود، اما در کوهنوردی فقط 34 نفر قلل بالای 8 هزار متر را صعود کرده‌اند. در این بین هم تنها 15 نفر بدون اکسیژن و باربر کارشان را انجام داده‌اند.
وی با بیان نقل قولی از یکی از نخستین اعضای باشگاه 8000متری‌ها اظهار داشت: سال 1377 که تیم ملی ایران برای نخستین بار عازم اورست شد، وی گفته بود آنها 50 سال بعد هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اما امسال با فتح آخرین قله باقی‌مانده، وارد باشگاه‌ 8هزار متری‌ها می‌شویم.
 

قیچی‌ساز در مورد نحوه صعود به قله‌ها گفت: در ارتفاع بالای 8 هزار متر اکسیژن به یک سوم حد معمول می‌رسد و شرایط سخت است. ما بعد از 10 روز پیاده‌روی به کمپ اصلی می‌رسیم و بعد از سه چهار روز استراحت و هم‌هوایی به کمپ یک می‌رویم. اینطور نیست که یکسره صعود را انجام دهیم، شاید ما چهار بار تا پای قله می‌رویم به کمپ قبلی برمی‌گردیم تا به شرایط مناسب برسیم. در روز آخر هم از هواشناسی استعلام می‌گیریم و صعود نهایی را انجام می‌دهیم.


وی ادامه داد: تنها کسی هستم که در 13 صعود قبلی روی هر قله فقط یک بار فعالیت کرده‌ام و همان یک بار هم منجر به صعود شد، شاید برای خیلی‌ها این موضوع عجیب باشد، به عنوان مثال، یک نفر برای فتح قله K 2، هفت بار به بالا رفته اما نتوانسته صعود را انجام دهد. آخرین نفری که هر 14 قله را فتح کرده 7 سال و دو ماه برای آن زمان سپری شده است، اما اگر اتفاقات سال 93 نمی‌افتاد، می‌توانستم این قله‌ها را در 6 سال و 8 ماه تمام کنم که یک رکورد بی‌نظیر بود.


منبع: ورزش سه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون