نشان تجارت - در روزهایی که صحبت از فعالشدن اسنپبک و تشدید تحریمهای سختگیرانه علیه کشورمان مطرح است، در پایتخت و همزمان با صدوهشتادونهمین پویش امید و افتخار از ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی جدید رونمایی شد. به این ترتیب، تعداد اتوبوسهای برقی شهر تهران به ۳۹۰ دستگاه افزایش یافت. البته این اول ماجراست؛ چون تعداد این اتوبوسها تا پایان مهرماه به ۵۰۰ دستگاه افزایش پیدا میکند و این روند همچنان ادامه دارد؛ بهطوریکه قرار است واگنها و اتوبوسهای چینی هم بهتدریج وارد شوند که همگی موید این است که حتی تحریمها هم تأثیری بر ادامه همکاریها و اجرای قراردادها ندارد و حملونقل پایتخت در مسیر توسعه و تحول است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: مرتب صحبت از تشویق به استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی است. البته باید این وسیلهها بهصورت کافی در اختیار مردم باشد و اگر نباشد، این موضوع عملیاتی نخواهد شد. خب، وقتی اتوبوس نیست مردم هم به اتومبیل شخصی خود پناه میبرند. آنچه پیشبینی شده بیش از چیزی است که هماکنون داریم و اگر سیستم اداری بموقع حرکت میکرد الان حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم و واگنهای قطار وارد شده بودند. ورود واگنها بهخاطر کندی سیستم اداری و اجرایی کشور با تأخیر مواجه شد. گفتند که واگنها در سالن رنگ است، ولی باید در ته دل خود باز هم نگران باشیم. تلاش بر این است که هم اتوبوسها و هم واگنها را خودمان در داخل بسازیم. ساخت اینها برای ما عملی است و امیدوارم زمانی برسد که همه این موارد بهدست کارگران ایرانی ساخته شود.
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:ناوگان اتوبوسرانی روزانه با یکمیلیون نفر جابهجایی به شهروندان خدمترسانی میکند. در فاز اول برقیسازی ناوگان ۱۸۹دستگاه اتوبوس تمامبرقی در ۱۱ خط به کارگیری شد. اکنون در فاز دوم ۲۰۱دستگاه اتوبوس برقی دیگر در ۱۷خط با همان اولویت هسته مرکزی تهران بهکارگیری شده است. درمجموع
۳۹۰ اتوبوس برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شده که از این تعداد ۵۰درصد به بخش مرکزی پایتخت اختصاص دارد. در فاز سوم هم با اضافه کردن ۱۱۰دستگاه به هدف نزدیک خواهیم شد. هدف نهایی هم ورود ۲۵۰۰ دستگاه نو به ناوگان است. البته قراردادهای داخلی نیز به قوت خود باقی است. تا پایان پاییز در ۲ مرحله ۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT وارد خطوط میشود. با ایجاد خطوط و تقویت ناوگان در تلاشیم با توجه به افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی بار ترافیکی، بتوانیم خدماترسانی بهتری داشته باشیم.
محل رونمایی از ۲۰۱ اتوبوس جدید، سامانه ۵ اتوبوسرانی در محله جنتآباد جنوبی است؛ سامانهای که به نام شهید نوروزجم از شهدای شرکت واحد در جنگ تحمیلی ۸ ساله نامگذاری شده است. بسیاری از مدیران شهری به همراه اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس در این مراسم حضور دارند. اتوبوسهای برقی سیاهرنگ داخل پایانه کنار هم ردیف شدهاند و پس از افتتاح شدن و بریده شدن روبان توسط همسر شهید مهدی نوروزجم راهی خطوط از پیش
تعیین شده میشوند تا خدمترسانی به مردم را آغاز کنند. همزمان با این مراسم، ۲ جایگاه شارژ هنگام در منطقه ۴ و قورخانه در منطقه ۱۲ نیز توسط شهرداران این مناطق بهصورت برخط رونمایی شد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: مقدمات مسیر تغییر شرایط در شهر فراهم شده و مشکلی که مردم نسبت به آن گلایه داشتند و دارند یعنی آلودگی هوا و ترافیک مورد عنایت شورا قرار گرفته است. بیشترین اعتبار برای این بخش گذاشته شده و امسال حدود ۵۰درصد اعتبار برای ۲ حوزه حملونقل و عمران است. هدفگذاری جدی در توسعه ارائه خدماتی مانند مترو انجام شده است. تا آبانماه تمامی خطوط هفتگانه تکمیل میشود؛ البته بخش توسعهای خطوط همچنان ادامه دارد. شروع ۴ خط جدید مترو و تکمیل خطوط توسعهای ۴ و ۶ مترو کمک میکند تا بستر خدمت در حوزه مترو بیشتر شود؛ بهعنوان مثال، خط ۶ مترو از دولتآباد تا شهرری و خط ۴ تا منتهیالیه منطقه ۴ به طول ۱۱کیلومتر امتداد خواهد یافت.
ورود ۱۴ واگن جدید در هفته آینده:
۱۱۸۱ واگن در شهر فعال است و وظیفه جدی ما بازسازی است. برای ۱۱۸۴ واگن هم قرارداد بستهایم که ۱۱۳واگن آن ملی است و با توجه به ظرفیتهای جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری و بخش خصوصی ساخته میشود. ۸۵درصد تولید داخل هستند. ۸واگن در خطوط قرار دارند و ۱۴واگن هفته آینده وارد میشود و مابقی آن به سرعت در مسیر تولید قرار گرفته است.
ورود نخستین رام قطار خارجی؛ بهمنماه:۱۰۷۱ واگن خارجی وارد میشود. طبق قولی که داده شده، نخستین رام بهمنماه تحویل شهرداری میشود و مابقی نیز جداگانه وارد کشور میشوند و مونتاژ خواهند شد.
فعالیت ۱۸۰۹ دستگاه اتوبوس جدید: اگر تعداد اتوبوسها را با ابتدای دوره مقایسه کنیم، ۱۸۸۰اتوبوس در ابتدا تحویل داده شده بود که ۸۶۰دستگاه شاغل بود، اما امروز ۵۰۰دستگاه اتوبوس بازسازی شده و ۱۸۰۹ دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط شده است که از این تعداد، ۳۹۰دستگاه آن برقی هستند. ۱۱۰دستگاه اتوبوس برقی دیگر در راه است که با اضافه شدن آن، تعداد اتوبوسهای برقی به ۵۰۰دستگاه میرسد. ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید هم تا پایان سال به ناوگان اضافه میشود.
۲۹۰۰ اتوبوس تا نوروز: قرارداد ۷۰۰۰ اتوبوس بسته شده که عمده آن معطوف به قراردادهای داخلی است. ۲۹۰۰دستگاه آن خارجی و ۴۰۰ دستگاه دوکابین و الباقی تککابین است. امیدواریم تا نوروزسال آینده ۲۵۰۰اتوبوس از محل قراردادهای داخلی تحویل داده شود. اتوبوسهای خارجی نیز بناست تا نوروز سال آینده به کشور تحویل داده شوند. همکاری با طرف چینی باعث شده که تولید اتوبوسها را در داخل داشته باشیم و این خدمت را برای تهران و سایر شهرها توسعه بدهیم. هدف از برقیسازی ناوگان کاهش آلودگی هوا و تقویت ناوگان برای ارائه خدمت بهتر به شهروندان است. هماکنون در مرکز شهر ۸۰۰اتوبوس در حال تردد هستند که با اضافه شدن اتوبوسهای جدید، حدود ۵۰ درصد آنها برقی میشود و این موضوع به کاهش چشمگیر آلایندگی کمک میکند.
رونمایی از تاکسیهای برقی: تاکسیهای برقی درحال پلاکگذاری هستند. هفته آینده بهتدریج تاکسیهای برقی و نخستین رام قطار ملی وارد خطوط میشوند. این اقدامات پاسخی به مطالبه کاهش ترافیک و آلودگی هواست. امیدواریم این مسیررا طوری دنبال کنیم که ظرفیتهای حملونقل تهران دوبرابر شود که افقی بزرگ برای شهر است.
ایجاد ۲ خط اکسپرس برای پایتخت:روزانه ۴ میلیون نفر مسافر از شهرهای پیرامون وارد تهران میشوند. ۲ خط اکسپرس مترو را درنظر گرفتهایم که از شمالشرق به جنوبغرب و از شمالغرب به جنوبشرق متصل میشوند. تامین منابع آن از طریق دولت انجام خواهد گرفت و راه اندازی این خطوط ظرفیت بالایی ایجاد میکند. این خطوط امکانی ایجاد میکنند که شرایط رفتوآمد به تهران تسهیل شود.
امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:برای معضل آلودگی هوای تهران بهترین کاری که میتوان انجام داد، تغییر مدل حملونقل عمومی از خودروهای بنزینی و گازوئیلی به برقی است. بهنظرم کاری که شهرداری تهران انجام داده است، شروع خوبی است. البته نیازمند اتوبوسها و خودروهای برقی بیشتری در شهر هستیم. اگر این روند ادامه داشته باشد، تحولی بزرگ در حفاظت از محیطزیست و منابع طبیعی رخ میدهد.
پرویز سروری، نایبرئیس شورای اسلامی شهر تهران:حدود ۴۰۰ اتوبوس برقی تا به حال وارد ناوگان حملونقل عمومی شده و بهزودی ۱۱۰ اتوبوس برقی دیگر هم به این ظرفیت اضافه میشود. امیدواریم تا پایان سال محموله ۲۵۰۰ تایی تکمیل شود. اگر نخستین محموله واگنها تا بهمنماه وارد شود و واگنهای ۱۱۳ تایی ملی را هم به آن اضافه کنیم، یکی از گامهای طلایی را در حملونقل ترکیبی برداشتهایم. برنامهریزی ما بر این است که هر شهروند تهرانی، از خانه تا نخستین نوع وسایل حملونقل عمومی، فقط ۳۰۰ متر فاصله داشته باشد. به این ترتیب، شهروندان قانع میشوند که از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند. با ورود واگنها، ظرفیت مترو حدودا دوبرابر خواهد شد و برای حدود نیمی از مردم تهران، ظرفیت استفاده از مترو ایجاد میشود.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران:در مجموع ۱۸۰۹ اتوبوس در این دوره مدیریت شهری نوسازی شده که گامی قابلتقدیر است. ۴۰۰ اتوبوس دوکابین و تعدادی اتوبوس برقی هم تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهد شد. شرکتهای داخلی هم با عمل به تعهدات خود، بر این تعداد اضافه خواهند کرد. با واگذاری تاکسیهای برقی به رانندگان در هفتههای آینده، شهرداری تهران گام مؤثری در برقیسازی حملونقل عمومی
برمی دارد. نخستین پلاکگذاری تاکسیهای برقی شانسی بلند در روزهای گذشته انجام شد. تمام افرادی که درخواست تاکسی برقی داشته باشند، میتوانند از سازمان تاکسیرانی، با وام و سود پایین، خودروی برقی دریافت کنند. مشکلاتی در مسیر واگذاری وجود داشت که در حال رفع است و بهزودی شاهد استفاده شهروندان از تاکسیهای برقی هم خواهیم بود.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران: با ورود اتوبوسهای برقی جدید، جمع اتوبوسهای برقی شهر تهران به ۳۹۰ دستگاه رسیده که یک اتفاق مبارک و راهبردی در راستای کاهش آلودگی هوا و عبور از سوختهای فسیلی محسوب میشود. لازم است. این اقدام در سالهای آینده هم شتاب بگیرد. از طرف دیگر کیفیت خدمترسانی به مردم و شهروندان در ناوگان اتوبوسرانی ارتقا پیدا میکند. بیشک ما باید در ناوگان حملونقل عمومی چه در حوزه اتوبوسرانی و چه در حوزه تاکسیرانی از سوختهای فسیلی عبور کنیم و به سمت خودروهای برقی برویم. اتفاق خوب دیگر نیز نوسازی ناوگان اتوبوسهای تندرو در چندماه آینده است. بخشی از اتوبوسهای تندرو خریداری شده در گمرک بندرعباس در حال طی کردن مراحل ترخیص است.