کد خبر: ۵۵۱۰۵
۰۶:۰۰ -۰۷ شهريور ۱۴۰۳

خاموشی نان/ نانوایان جدیدترین قربانیان قطعی برق شدند

قطعی برق خسارات گسترده‌ای به صنایع و مشاغل مختلف زده است. نانوایان پیرو قطعی‌های گسترده برق دچار مشکلات فراوانی شده‌اند؛ از خراب‌ شدن و تُرش‌ شدن خمیر تا کاهش سهمیه‌ها از جمله مشکلاتی هستند که گریبان‌ نانوایان را گرفته‌اند تا آنها را به‌ عنوان جدیدترین قربانیان خاموشی معرفی کنند.

خاموشی نان/ نانوایان جدیدترین قربانیان قطعی برق شدند

نشان تجارت - قطعی برق تقریباً گریبان‌گیر تمامی مردم و اصناف شده است. از طرفی مردم هرروزه در مشاغل خود با خاموشی‌های اجباری مواجه می‌شوند و در منازل نیز این خاموشی‌ها ادامه دارد. قطعی برق تولید هرچند ضعیف اقتصاد ایران را ضعیف‌تر از پیش کرد. سال گذشته این قطعی‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به صنایع مختلف زد. آن‌طور که تاکنون اصناف مختلف از قطعی‌ها گزارش داده‌اند، به نظر می‌رسد خسارات وارده در سال جاری بیش از سال گذشته باشد.

نانوایی‌ها یکی از مراکزی هستند که درگیر خاموشی‌ها شده‌اند. قطعی برق نانوایی‌ها بدون اطلاع قبلی رخ می‌دهد و این موضوع باعث خراب شدن خمیر می‌شود. خراب شدن خمیر خسارات جدی به نانوایان تحمیل می‌کند و روند پخت نان را به تعویق می‌اندازد.

خسارت به دلیل خاموشی‌های بی‌برنامه

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نان ایران، توضیح داد قطعی برق همه جا اتفاق افتاده و این موضوع نانوایی‌ها را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. زیرا نانوا خمیر را آماده می‌کند تا نان تولید کند و قطعی ناگهانی برق، باعث خرابی و ترش شدن خمیر می‌شود.

او قطعی‌های بدون اطلاع قبلی را عامل خسارت گسترده نانوایی‌ها به حساب آورد، چراکه خمیر آماده می‌شود و با قطعی ناگهانی تُرش می‌شود یا نان داخل دستگاه می‌سوزد و کلاً به ضایعات تبدیل می‌شود. اگر قطعی‌ها با اعلام قبلی اتفاق می‌افتاد، حداقل جلوی بخشی از خسارات واردشده گرفته می‌شد. 

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نان ایران ادامه داد: این قطعی‌ها تقریباً تمامی استان‌ها را دربر گرفته و مشکل افزایش ضایعات را به دنبال داشته است. از سوی دیگر برآوردی درباره میزان خسارت واردشده صورت نگرفته، اما کارشناسان می‌توانند میزان این خسارت را برآورد کنند.

لزومیان توضیح داد: تقریباً در تمامی نانوایی‌ها دستگاه‌ها برقی هستند و در زمان قطعی برق نه‌تنها خمیر خراب می‌شود، بلکه دینام خود این دستگاه‌ها نیز می‌سوزد و خراب می‌شود. جبران چنین خسارتی از توان نانوا خارج است.

خراب شدن خمیر و برقی بودن تنور گردان

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، درباره قطعی‌های برق عنوان کرد قطعی‌های برق زمان‌بندی مشخصی ندارد. نانوا خمیر را می‌زند و برق که قطع شود و موتور برق نداشته باشد، خمیر خراب می‌شود. در هوای گرم تابستان، خمیر بیش از یک ساعت نمی‌ماند و ترش می‌شود. ترشیدگی خمیر باعث می‌شود دیگر قابل استفاده نباشد. در فصل زمستان می‌توان این خمیر را در یخچال نگهداری کرد و بعداً استفاده کرد اما در تابستان این امکان وجود ندارد.

او در این خصوص ادامه داد: برای سنگک ریگی و سنتی، به دلیل وجود گاز، این مشکلات وجود ندارد. اگر خمیر زده شود، می‌تواند پخت شود. اما اگر برق زمانی قطع شود که خمیر در دستگاه خمیرزن باشد و هنوز آماده نشده باشد، باز مشکل خراب شدن خمیر وجود دارد. چراکه خمیر در دستگاه می‌ماند و مواد اولیه مورد استفاده مانند آرد هدر می‌رود و برای استفاده بعدی نمی‌توان آن را به کار برد.

سلیمانی افزود: اگر در حین خمیر زدن برق برود، آرد و آب و مخمر قاطی‌شده هدر می‌رود. اگر خمیر آماده شود و در فاصله یک ساعت اگر پخت نشود و برق برود، باز هم خمیر خراب می‌شود و هدر می‌رود. اگر سنتی باشد و با گاز پخت انجام شود، مشکلی وجود ندارد، اما تنور گردان احتیاج به برق دارد و نمی‌توان خمیر را پخت. تقریباً یکی دو کیسه آرد در این فرایند هدر می‌رود و خسارت به نانوا وارد می‌شود.

سلیمانی درباره هدررفت آرد نیز توضیح داد: یارانه بالایی به گندم و آرد داده می‌شود و با هدررفت آن عملاً به بیت‌المال خسارت وارد می‌شود. از سوی دیگر نانوا نیز خسارت جدی می‌بیند چراکه بدون پخت نان و فروش آن، هم درآمد نانوا کاهش می‌یابد و هم خمیر هدر می‌رود. از سوی دیگر، هم به دلیل تبدیل نشدن آرد به نان سهمیه آرد نانوا کاهش پیدا می‌کند و هم مجبور است حقوق و دستمزد را در شرایطی پرداخت کند که درآمد و فروشی نداشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون