کد خبر: ۵۳۷۳۱
۰۴:۰۰ -۲۷ خرداد ۱۴۰۳

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

اگرساکن استان‌های جنوبی نظیرخوزستان،هرمزگان وبوشهرودیگرشهرهای مناطق گرمسیرکشور هستید، باید با الگوی مصرف برق منطقه خود آشنا باشید تا از دریافت قبوض برق میلیونی پیشگیری کنید.

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

نشان تجارت - استفاده از کولر گازی در مناطقی مانند تهران که نسبت به سایر مناطق، آب‌وهوایی معتدل و غیرشرجی دارند به‌خاطر مصرف بسیار بیشتر برق توجیه‌پذیر نیست و به سرسام‌آور شدن قبض برق می‌انجامد؛ اما در استان‌های گرمسیری کشور به‌خاطر گرما و رطوبت بالای هوا گریزی از کولر گازی وجود ندارد. با این‌حال برای حفظ مصرف در بازه مجاز تعیین‌شده و تعرفه عادی، لازم است نکاتی را در هنگام خرید و استفاده از کولر گازی رعایت کرد.

در شیوه محاسبه پلکانی هزینه برق، تا سقف الگوی مصرف) که برای هر ناحیه متفاوت است(با تعرفه عادی(۵۰ درصد قیمت تمام شده تولید برق در کشو) انجام می‌شود. این سقف تعیین‌شده که به آن الگوی مصرف می‌گویند در ماه‌های گرم با ماه های سرد و معتدل تفاوت دارد و مقادیری بیشتر است؛ افزایشی که به دلیل نیازهای سرمایشی مشترکان انجام شده است. با این وجود، استفاده مدیریت نشده از وسایل سرمایشی و عبور مصرف برق مشترکان از الگوی مصرف استاندارد، با ضرایب ۵/۱، ۵/۲ و ۵ برابر قیمت تمام شده برق محاسبه می شود و مبلغ قبض برق به یکباره افزایش قابل توجهی می یابد.

به‌طور کلی شهرهای کشور از نظر تعرفه برق در ۵ دسته قرار می‌گیرند که ۴ دسته از آن، اقلیم‌های گرمسیر و یک دسته مناطق معتدل یا عادی است که دسته آخر درحدود ۸۰ درصد شهرهای کشور را دربرمی‌گیرد. هزینه مصرف برق برای مشترکان ساکن اقلیم عادی در ماه‌های گرم، تا ۳۰۰ کیلووات‌ساعت است که با تعرفه عادی و یارانه‌ای محاسبه می‌شود اما عبور میزان مصرف برق از ۳۰۰ کیلووات همان طور که پیش تر اشاره شد، مشمول ضرایبی مختلفی می شود و دیگر یارانه ای نخواهد بود.

الگوی مصرف برق در فصل گرم سال برای اقلیم‌های گرمسیر نیز متفاوت است و به‌ترتیب برای مناطق گرمسیر ۱ تا ۴، به ۲۵۰۰، ۱۵۰۰، ۶۰۰ و ۴۵۰ کیلووات‌ساعت تعیین شده است. این بدان معنا است که از نظر وزارت نیرو ساکنان مناطق گرمسیر نظیر استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، به دلیل شرایط سخت آب و هوایی در فصل گرم، مجاز به استفاده از کولر گازی هستند. با وجود این، رعایت نکات لازم در خرید و استفاده از کولر گازی مناسب، ضمن این‌که مانع خروج مصرف از بازه مجاز و پرداخت هزینه‌های میلیونی می‌شود، می‌تواند با کاهش برق مصرفی نسبت به گذشته، فرصت برخورداری از جوایز وزارت نیرو در پویش با انرژی نیز برای مشترکان کم‌مصرف فراهم کند.

مدیریت بهینه مصرف برق با کمپین باانرژی

امسال نیز وزارت نیرو همچون سال‌های گذشته جوایز نفیسی را برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته و علاوه بر آن با راه‌اندازی کمپین و اپلیکیشن با انرژی به نشانی WWW.ba-energy.ir شرایطی را فراهم آورده که مشترکان با مراجعه به این سایت، ضمن آگاهی از راهکارهای کاهش مصرف برق، می‌توانند مبلغ قبض برق خود را از پیش تخمین زده و نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند. بااین اقدام کلیه هموطنان با توجه به منطقه محل سکونت و میزان مصرف انواع لوازم خانگی برقی می توانند مبلغ برق خود را پیش بینی کرده و از صدور قبض‌های نجومی پیشگیری کنند.

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف برق کولر گازی را پایین بیاوریم؟

برای کاهش مصرف برق کولر گازی باید از پیش از اقدام برای خرید برنامه‌ریزی کرد و نکاتی مانند برچسب انرژی دستگاه یا مجهز بودن کولر به اینورتر را مد نظر داشت. پس از خرید و در هنگام استفاده نیز برای بهینه کردن مصرف می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

تعویض دوره‌ای فیلترهای کولر گازی در فواصل کوتاه ۱ تا ۳ ماهه از پایین آمدن راندمان دستگاه، فشار به قطعات داخلی و یخ‌زدگی داخل آن جلوگیری می‌کند.

محل نصب کولر گازی در منزل، اهمیت زیادی دارد؛ کولر باید در محلی دور از تابش مستقیم آفتاب و یا با فاصله از وسایل گرمازای موجود در خانه باشد.

با رعایت مواردی مانند تعویض لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف با لامپ LED از تولید گرمای اضافه در خانه، و فشار زیاد به وسایل سرمایشی جلوگیری می‌شود.

لازم است به‌طور منظم نسبت به سرویس کردن کولر گازی اقدام شود.

دمای استراحتی که ترموستات کولر روی آن تنظیم می‌شود چندان پایین نباشد. دمای ۲۳ درجه سلسیوس به بالا عدد مناسبی است.

عایق‌کاری در، پنجره و دیوارها را فراموش نکنید.

اگرچه تعویض کولرهای قدیمی با رده انرژی پایین، با کولرهای جدیدتر و کارآمدتر هزینه‌بر است اما این هزینه در قبض برق جبران خواهد شد.

کولر مناسب برای شهرهای جنوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای انتخاب کولر مناسب نکاتی را باید مد نظر داشت که بعضی از آن‌ها برای مشترکان ساکن تمام مناطق صادق است. برای مثال مجهز بودن کولر گازی به فناوری اینورتر مصرف دستگاه را درحدود ۵۰ الی ۶۰ درصد پایین می‌آورد. استفاده از گاز مبرد R۴۱۰ در کولر، انتخاب فیلتر مناسب و... از این موارد هستند. اما بعضی از نکات به آب‌وهوای شهر محل سکونت وابسته است. برای افراد ساکن استان‌های جنوبی توجه به موارد زیر در هنگام خرید کولر لازم است:

۱- به ظرفیت دستگاه توجه کنید

ظرفیت کولر گازی با واحد BTU سنجیده می‌شود که از حاصل‌ضرب مساحت اتاق در ضریب BTU به دست می‌آید. ویژگی‌های اقلیمی محل زندگی تأثیر خود را در این ضریب نشان می‌دهند. ضریب مذکور در مناطق گرمسیری عددی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ است. بنابراین برای تعیین ظرفیت مناسب برای کولر گازی باید متراژ اتاق را در میانگین این اعداد ضرب کنید.

۲- کمپرسور دستگاه باید مناسب شرایط اقلیمی محل سکونت باشد

کمپرسور درواقع همان موتور کولر گازی است که به‌منزله قلب دستگاه است. کمپرسورها در ۳ نوع پیستونی، روتاری و اسکرال ساخته شده‌اند. نوع اول به‌خاطر سروصدا و مصرف برق بالا برای هیچ اقلیمی توصیه نمی‌شود. برای ساکنان مناطق جنوبی بهترین نوع کمپرسور، نوع اسکرال است. اگرچه این کمپرسورها قیمت بالاتری دارند و هزینه تعمیر آن‌ها نیز بیشتر است اما نسبت به ۲ نوع دیگر سروصدای کمتری تولید می‌کنند و بازدهی آن‌ها نیز بالاتر است.

۳- کلاس آب‌وهوایی کولر را مدنظر داشته باشید

میزان سازگاری دستگاه با شرایط آب‌وهوایی محلی که در آن استفاده می‌شود در شاخصی به‌نام کلاس آب‌وهوایی منعکس شده‌است. این شاخص

نشان‌دهنده مواردی است که در هنگام تولید دستگاه مدنظر سازندگان آن بوده و برای کارکرد کولر با حداکثر بازده و کمینه مصرف برق لازم است. انواع کولر گازی را از نظر کلاس آب‌وهوایی می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون