کد خبر: ۵۳۶۹۵
۰۲:۰۰ -۲۵ خرداد ۱۴۰۳

جزییات تصحیح امتحانات نهایی اعلام شد

در خردادماه امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در آزمون‌های نهایی شرکت دارند. یکی از نگرانی‌های جدی دانش‌آموزان و والدینشان نحوه تصحیح برگه‌های امتحانی است.

جزییات تصحیح امتحانات نهایی اعلام شد

نشان تجارت - این نگرانی از اینجا نشئت می‌گیرد که قرار است برگه‌های هر دانش‌آموز اول اسکن و به‌صورت الکترونیک تصحیح شود، دوم برگه‌های هر دانش‌آموز توسط معلمان شهر‌های دیگر بررسی شود و سوم اینکه هر معلم فقط مسئول تصحیح یک سؤال باشد. همه این موارد پیچیدگی موضوع را زیاد کرده و بر نگرانی‌ها دامن می‌زند.

اما اصل داستان چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ اول از همه بدانید که تصحیح برگه امتحان نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت کشوری و الکترونیک انجام می‌شود و مصحح در تمام دوره‌های تحصیلی از هویت دانش‌آموز بی‌اطلاع‌است.

پایه‌های ششم و نهم

امسال امتحانات هماهنگ کشوری در پایه ششم دبستان برای دروس علوم و ریاضی و امتحانات سایر دروس به‌صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار می‌شوند. در پایه نهم نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی سؤالات به‌صورت کشوری طراحی شده بود و امتحانات باقی درس‌ها به شکل استانی برگزار می‌شوند. تصحیح برگه امتحانات کشوری و هماهنگ منطقه‌ای پایه ششم و همچنین امتحانات کشوری و استانی پایه نهم از سوی معلمان خود دانش‌آموز انجام می‌شود.

پایه دوازدهم

برگه‌های دانش‌آموزان آخرین پایه دوره متوسطه دوم به شکل کشوری صحیح می‌شود؛ یعنی ممکن است که برگه امتحانی دانش‌آموزان کرمانشاهی از سوی تصحیح‌کنندگان مشهد بررسی شود و دانش‌آموزان حوزه سمنان نیز برگه‌هایشان برای ارزیابی به حوزه شیراز برسد. در این شیوه هر تصحیح‌کننده وظیفه دارد که یک سؤال از برگه امتحانی دانش‌آموز را تصحیح کند و به‌عبارت دیگر برگه امتحانی یک دانش‌آموز از سوی ۳۰ تصحیح‌کننده بررسی می‌شود و در نهایت برای اینکه هیچ خطای انسانی رخ ندهد، جمع‌بندی نمره و امتیاز نیز به شکل سیستمی انجام می‌شود. در این میان اگر دانش‌آموزی به نمره خود اعتراض داشته باشد، برگه به فرد متخصص دیگری فرستاده خواهد شد تا نمره‌ها دوباره محاسبه شوند.

پایه یازدهم

هر برگه امتحانی به وسیله حداقل ۲ تصحیح‌کننده ارزیابی می‌شود. وظیفه جمع نمره‌ها با تصحیح‌کننده نیست و این کار به شکل سیستمی انجام می‌شود. نکته قابل توجه این است که اگر برگه در جمع‌بندی امتیازات کمتر از یک نمره تفاوت داشته باشد، نمره بالاتر به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد، اما زمانی که تفاوت بیشتر از یک امتیاز باشد، برگه برای بررسی دوباره به تصحیح‌کننده سوم سپرده می‌شود.

پایه دهم

مراحل صحیح‌کردن برگه‌های امتحانی پایه دهم مشابه یازدهم و دوازدهم است و برگه‌ها به‌صورت الکترونیکی توسط ۲ یا ۳تصحیح‌کننده بررسی و ارزیابی می‌شود. در نهایت پس از اعلام نمرات، دانش‌آموزان امکان اعتراض دارند و می‌توانند درخواست بازبینی دوباره بدهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون