کد خبر: ۵۳۶۹۲
۲۰:۱۰ -۲۴ خرداد ۱۴۰۳

محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

محمدباقر قالیباف، در تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۳، برای دومین بار به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. اما پس از مدتی، وی با ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری و پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شده است، در این مقاله، ما به بررسی بیوگرافی محمدباقر قالیباف، سوابق کاری وی و همچنین حواشی مربوط به مدیریت وی در شهرداری تهران خواهیم پرداخت.

محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

نشان تجارت - محمدباقر قالیباف، تاکنون سابقه تصدی چندین سمت اجرایی و نظامی را در کارنامه خود دارد. با این حال، تلاش‌های متعدد وی برای کسب کرسی ریاست جمهوری موفقیت آمیز نبوده است. اخیراً، با وجود اینکه به تازگی با آرای قاطع نمایندگان مجلس به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ابقاء شده بود، باز هم تصمیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نامزد شود.

محمدباقر قالیباف، متولد اول شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه خراسان، دارای سوابق متعددی در زمینه‌های نظامی و مدیریتی است.

وی دارای مدرک دکترای رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است و آموزش خلبانی را نیز در فرانسه فراگرفته است. قالیباف، از بسیج به فرماندهی نظامی ارتقا یافته و مدتی نیز فرماندهی نیروی هوایی را برعهده داشته است.

در حال حاضر، محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران مشغول به فعالیت است.

خانواده محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف از خانواده‌ای با سابقه و اعتبار در محل زادگاهش بوده است. پدر وی، حاج حسین قالیباف، از کسبه قدیمی و معتمدان محلی بوده است. همچنین، مادر قالیباف، خیرالنساء بوژمهرانی، اصالتاً اهل نیشابور بوده است.

قالیباف دارای ۳ برادر و ۲ خواهر است. یکی از برادرانش به نام حسن قالیباف در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسیده است.

علاقه محمدباقر قالیباف از نوجوانی به سیاست

در سال ۱۳۵۶، زمانی که محمدباقر قالیباف ۱۶ ساله بود، حضور وی در جلسات آیت الله خامنه ای، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد، زمینه ساز شکل گیری مبانی فکری و اعتقادی وی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، قالیباف به صفوف نیروی بسیج پیوست. همزمان با آغاز ناآرامی‌های کردستان، وی به آن منطقه اعزام شد.

ورود قالیباف به سپاه پاسداران

با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، محمدباقر قالیباف به عضویت سپاه پاسداران درآمد. وی در ابتدا به عنوان مسئول اطلاعات عملیات به جبهه اعزام شد و به تدریج مسئولیت و جایگاه وی در جبهه ارتقا یافت. در نهایت، در سال ۱۳۶۱ و در سن ۲۱ سالگی، قالیباف به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد.

پس از پایان جنگ، محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۷ به فرماندهی قرارگاه نجف منصوب شد. او سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج ارتقا یافت و در نهایت به درجه سرداری رسید. در سال ۱۳۷۳ و در سن ۳۳ سالگی، قالیباف به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انتخاب شد. در این مقام، وی در پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های کشور مانند راه آهن و سازه‌های دریایی نقش ایفا کرد.

سپس در سال ۱۳۷۶، با حکم رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای، قالیباف به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد. در این دوره، وی به فرانسه رفت و در امتحانات خلبانی شرکت کرد. همچنین به عنوان خلبان افتخاری به شرکت هواپیمایی ایران ایر پیوست.

محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

نقش قالیباف در اعتراضات کوی دانشگاه

در دوران فرماندهی محمدباقر قالیباف بر نیروی هوایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۸، وی نقش فعالی در اعتراضات دانشجویی در کوی دانشگاه داشت.

در جریان مناظره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲، حسن روحانی افشا کرد که قالیباف در سالگرد اعتراضات کوی دانشگاه، قصد داشت با دستگیری خشونت آمیز دانشجویان، به این اعتراضات پایان دهد. همچنین گزارش شده است که قالیباف نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی نوشته و با تأکید بر آماده بودن خود برای مداخله، به دولت سید محمد خاتمی هشدار داده بود که در صورت عدم کنترل ناآرامی ها، وارد عمل خواهند شد.

قالیباف به عنوان فرمانده نیروی انتظامی کشور

محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۷۹ به فرماندهی نیروی انتظامی کشور منصوب شد. این انتصاب پس از استعفای سرتیپ هدایت لطفیان و در پی حوادث کوی دانشگاه صورت گرفت.

در دوران مسئولیت قالیباف در این سمت، وی اقدامات مهمی را به انجام رساند. از جمله این اقدامات، تجهیز نیرو‌های عملیاتی پلیس با خودرو‌های مرغوب مانند مرسدس بنز و تویوتا بود. همچنین قالیباف سامانه تماس اضطراری ۱۱۰ و دفاتر پلیس +۱۰ را راه‌اندازی کرد.

کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

در سال ۱۳۸۴، محمدباقر قالیباف از سمت فرماندهی نیروی انتظامی کنار رفت. دو سال بعد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۶، قالیباف که خود را با عنوان "دکتر خلبان سردار" معرفی می‌کرد، وارد عرصه رقابت شد. اما او در آن انتخابات نتوانست بیش از ۴ میلیون رأی را به دست آورد.

ورود محمدباقر قالیباف به شهرداری تهران

پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۶، محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ با رأی شورای شهر اصولگرای تهران به پست شهردار پایتخت انتخاب شد. قالیباف در سال ۱۳۸۸، با حکم همین شورا در سمت خود ابقا شد.

در انتخابات شهردار تهران در سال ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف با کسب ۱۷ رأی در مقابل ۱۴ رأی محسن هاشمی، بار دیگر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

شکست‌های پیاپی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

در سال ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف در دومین تلاش خود برای رسیدن به ریاست‌جمهوری موفق نشد و با کسب ۶ میلیون رأی در مقابل ۱۸ میلیون رأی حسن روحانی، در مقام دوم قرار گرفت.

چهار سال بعد، در سال ۱۳۹۶، قالیباف در سومین تلاش خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری متوجه شد که امکان موفقیت ندارد و به نفع سید ابراهیم رئیسی، هم‌حزبی خود، کنار رفت. با این وجود، حسن روحانی با کسب ۲۳.۶ میلیون رأی، بار دیگر بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد و رئیسی با ۱۵.۸ میلیون رأی در مقام دوم قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف پس از انتخابات سال ۹۲ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. 

همسر محمدباقر قالیباف کیست؟

محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۲، در سن ۲۲ سالگی با زهرا سادات مشیرالاستخاره که همسایه آن‌ها بود، ازدواج کرد. این ازدواج با صیغه عقد توسط امام خمینی (ره) و مهریه ۱۴ سکه طلا جاری شد. از این زندگی مشترک، سه فرزند به نام‌های الیاس، اسحاق و مریم به دنیا آمده است.

زهرا مشیرالاستخاره متولد ۸ فروردین ۱۳۴۰ در طرقبه خراسان رضوی است و دارای مدرک لیسانس و دکترای رشته جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه آزاد است. او از سال ۱۳۹۰ تاکنون به عنوان استادیار در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت است.

فرزند ارشد محمدباقر قالیباف، الیاس، فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاه‌های مالزی است و در حال حاضر عضو هیئت مدیره موسسه مطبوعاتی سیمای مهر که روزنامه تهران امروز را منتشر می‌کند. همچنین، وی در آبان ماه ۱۳۸۶ با دختر یکی از فرماندهان سپاه ازدواج کرده است.

سیسمونی گیت قالیباف

در سال‌های گذشته، گزارشی درباره سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس وقت، به ترکیه منتشر شد که به "سیسمونی گیت" معروف شد.

هوادران قالیباف این ماجرا را تلاشی برای "تخریب سیاسی" او خواندند و افشاگران را به داشتن "نیت سیاسی" متهم کردند. آن‌ها معتقد بودند که هدف از انتشار این گزارش‌ها، ضربه زدن به موقعیت سیاسی قالیباف بوده است.

محمدباقر قالیباف رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف سوابق مدیریتی مهمی در جمهوری اسلامی داشته است. وی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ شهردار تهران بود و همچنین در دوره‌های مختلف فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بود. این سوابق اجرایی و مدیریتی قوی بودند که به او امکان ورود به عرصه سیاسی و کسب پست‌های مهم را دادند.

در زمان ریاست وی بر مجلس شورای اسلامی نیز، اگرچه انتخاب مجدد او چندین بار با تردید و انتقاد مواجه شده، اما توانسته است ریاست مجلس را حفظ کند. طی سال‌های اخیر، اتهاماتی درخصوص فساد مالی و اقتصادی در اطراف قالیباف مطرح شده، اما منجر به صدور حکم خاصی نشده است. همچنین در دوران مدیریت وی بر شهرداری تهران نیز پرونده‌هایی مانند املاک نجومی شهرداری مطرح بوده، اما بدون نتیجه نهایی.

پس از اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، نام محمد باقر قالیباف در کنار ۵ نفر دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ دیده می‌شود، باید دید در این انتخابات قالیباف با وجود تمام سوالات در ذهن عموم مردم درخصوص مسائل خانوادگی و حواشی مدیریت وی در شهرداری تهران امکان پیروزی در این انتخابات دارد یا خیر.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون