کد خبر: ۵۳۵۵۱
۲۲:۰۸ -۱۷ خرداد ۱۴۰۳

جمعه؛ روز حسن یزدانی

حسن یزدانی به المپیک پاریس می‌رود یا خیر؟ این سؤالی تکراری است که در هشت ماه گذشته بارها پرسیده شده و هربار پاسخ مشخصی به آن داده شده است: اگر بدنش یاری کند. یزدانی بعد از بازی‌های آسیایی، در شرایطی که با کسب مدال طلا به ایران برگشته بود، یکباره کتف مصدومش را به تیغ جراحان سپرد تا برای پاریس 2024 به موقع مهیا شود.

جمعه؛ روز حسن یزدانی

نشان تجارت - برنامه‌ریزی‌ها ولی آن‌طورکه باید خوب پیش نرفت و حسن سر موعد به تشک کشتی برنگشت. همان اتفاق کافی بود تا تردیدها درباره میزان آمادگی او جهت حضور در بازی‌های المپیک دوچندان شود. در این بین اظهارات علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، مبنی بر اینکه هر کشتی‌گیری در ایران کتفش را جراحی کرده دیگر نتوانسته به دنیای قهرمانی برگردد هم مزید بر علت شد تا نگرانی هواداران این کشتی‌گیر برجسته بیشتر شود. البته که کادر فنی تیم ملی هم در این مدت بی‌کار ننشست و برای جایگزینی حسن یزدانی دست به کار شد؛ آنها کامران قاسم‌پور را در آب نمک گذاشته‌اند تا اگر حسن یزدانی، میزان آمادگی قابل قبولی نداشت، بتوانند از او استفاده کنند. هرچند این راهکار از وقتی که مشخص شد دیوید تیلور قرار نیست در المپیک کشتی بگیرد مسیر نرم‌تری را طی می‌کند و بسیاری می‌خواهند هر طور شده، حسن یزدانی به المپیک برود. در این بین، حداقل برای از بین بردن بخشی از ابهامات، تصمیم گرفته شده تا حسن یزدانی به رقابت‌های بین‌المللی مجارستان برود و محک بخورد. اگر او از این آزمایش سربلند یا حتی نیمه‌سربلند هم بیرون بیاید، ابهامات موجود برطرف می‌شود و او به عنوان نماینده وزن 86 کیلوگرم ایران در پاریس کشتی خواهد گرفت. اینجا دقیقا همان زمانی است که برای حسن یزدانی از یک سو و جامعه کشتی ایران از سوی دیگر، حساسیت دارد. به عبارت ساده‌تر، فردا جمعه، روز حسن یزدانی است تا نشان دهد می‌تواند یک بار دیگر طعم حضور در بازی‌های المپیک را بچشد یا خیر.

کاروان کشتی ایران چند روزی است راهی مجارستان شده و همین امروز تعدادی از کشتی‌گیران در اوزان دیگر به مصاف رقبا خواهند رفت. با وجود این، کشتی سرنوشت‌ساز مربوط به کشتی حسن یزدانی در این تورنمنت است که قرار است فردا برگزار شود. حسن به طور جدی از اواسط اردیبهشت تمریناتش را از سر گرفته و حالا قریب به یک ماه است که تشک کشتی را لمس می‌کند. آن‌طورکه از ویدئوها و تصاویر تمرین او مشهود است، ظاهرا آمادگی بدنی خوبی دارد و اگر کتفش یاری کند، مشکلی برای موفقیت در همین تورنمنت نخواهد داشت. با این حال، از آنجا که بعد از آن عمل جراحی که گفته شده چند نقطه از کتف حسن را شامل شده، این اولین تورنمنت رسمی یزدانی به شمار می‌رود، موقعیت بسیار حساسی است. پیش‌تر تعدادی از علاقه‌مندان به حسن یزدانی از فدراسیون کشتی گلایه کرده بودند که چرا باید یزدانی به تورنمنت مجارستانی اعزام شود که سطح بالاتری دارد ولی بعدها با معرفی رقبای او در وزن 86 کیلو مشخص شد که کار یزدانی به لحاظ فنی در این تورنمنت چندان سخت نخواهد بود. در کنار این موضوع باید به گمانه‌زنی‌های رایج درباره حذف احتمالی حسن یزدانی از تیم ملی هم پرداخت. قبل‌تر شایعه شده بود اگر یزدانی نتواند در مجارستان عنوان قهرمانی را به دست بیاورد باید با تیم ملی خداحافظی کند و جایش را به کامران قاسم‌پور بدهد. با این حال، اظهارات روزهای اخیر محسن کاوه، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، این فرضیه را کم‌رنگ کرده و ظاهرا حتی اگر یزدانی قهرمان رقابت‌های کشتی مجارستان نشود هم باز به عنوان نماینده ایران در پاریس حاضر خواهد بود. به قرار چیزی که برای کادر فنی کشتی ایران اهمیت دارد واکنش کتف مصدوم حسن یزدانی است وگرنه اینکه قهرمانی یا عدم قهرمانی یزدانی در مجارستان روی سرنوشتش برای حضور در پاریس تأثیرگذار باشد، واقعیت نخواهد داشت. اینجاست که یک بار دیگر نقش فرمایشی کامران قاسم‌پور خودنمایی می‌کند. او که وزن زیادی کم کرده تا خودش را به 86 کیلو برساند حالا فقط یک احتمال بسیار کم‌رنگ برای جایگزینی حسن یزدانی خواهد بود؛ مگر اینکه واقعا مشکل کتف یزدانی چنان جدی باشد که او نتواند انتظارات را در این مقطع برآورده کند.

به هر روی، تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی برای انتخاب آخرین ملی‌پوشان المپیکی ایران در برخی از اوزان راهی مجارستان شده‌اند تا حسن رنگرز و محسن کاوه تصمیم‌گیری نهایی را برای ترکیب تیم‌های ملی در المپیک 2024 پاریس انجام دهند.

برنامه این مسابقات به ساعت ایران به شرح زیر است:

پنجشنبه 17 خردادماه:

ساعت 12 الی 16:30: مسابقات مقدماتی اوزان 57، 61، 65، 70، 79، 97 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت 19:30 الی 22: رقابت‌های رده‌بندی و فینال اوزان فوق

جمعه 18 خردادماه:

ساعت 12 الی 16:30: مسابقات مقدماتی اوزان 74، 86 و 92 کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت 17: قرعه‌کشی تمامی اوزان فرنگی

شنبه 19 خردادماه:

ساعت 12 الی 16:30: مسابقات مقدماتی اوزان 60، 63 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی

یکشنبه 20 خردادماه:

ساعت 12 الی 16:30: مسابقات مقدماتی اوزان 55، 67، 72، 77، 82، 87 و 97 کیلوگرم کشتی فرنگی

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون