کد خبر: ۵۲۳۵۸
۲۳:۴۱ -۲۱ فروردين ۱۴۰۳
تورم و گرانی در بازار‌ها به ویژه بازار خوراکی‌ها صدای اقشار مختلف را درآورده و هر روز بر گرانی محصولات افزوده می‌شود.

گوجه سبز

نشان تجارت - طی یک دهه گذشته خرید برخی از کالا‌ها و حتی خوراکی‌های مرسوم از بین رفته و دیگر کمتر شهروندی به دنبال خرید نوبرانه‌های هر فصلی است.

امسال بازار شب عید نیز شرایط متفاوتی داشت؛ از یکسو درحالی که مسئولان اتحادیه‌های صنفی در حوزه میوه و تره‌بار و سایر خوراکی‌ها و مواد غذایی از کنترل بازار و هدف‌گذاری برای تثبیت قیمت‌ها خبر می‌دهند، تولید‌کنندگان و فعالان بازار خوراکی‌ها می‌گویند قیمت محصولات پر مصرف در سفره‌ها بیش از سال گذشته افزایش یافته است.

اقتصاد بیمار ایران سبب شده تا هر سال همه اقلام ضروری به ویژه مواد غذایی و خوراکی‌ها به طور هفتگی افزایش قیمت‌ داشته باشند. به طور عموم ابتدای هر سال جامعه در انتظار بالا رفتن هزینه‌های زندگی از کالا تا خدمات و حتی مواردی که به هیچ یک از این دو مورد باز نمی‌گردد، هستند. برخی محصولات قیمت تعزیراتی داشته و با نظر دولت تعیین تکلیف می‌شود و بعضی دیگر در بازار آزاد بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کنند.

نوسان شدید قیمت‌ها در بازار خوراکی‌ها

از پایان سال و در آستانه تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ وارد فاز جدید گرانی در سال جدید شده ایم. از همین اولین روزهای فصل بهار، گوجه سبز‌های ریز و بدون هیچ مزه‌ای وارد بازار شده اند، البته هر کیلو از این گوجه سبز‌های بدون مزه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.


بیشتر بخوانید:‌ فقیرتر شدن مردم برای تهیه مواد خوراکی و غذایی


در گوشه به گوشه‌های شهر چرخی‌ها و مغازه‌ها سینی‌ها را پُر از گوجه سبز کرده اند و هر کیلو از این گوجه سبز‌ها را با قیمت بالای ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

با توجه به ریز بودن گوجه‌های نوبرانه هر کیلو حدود ۴۰ تا گوجه سبز است که تقریبا دانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

تورم و گرانی در بازار‌ها به ویژه بازار خوراکی‌ها صدای اقشار مختلف را درآورده و هر روز بر گرانی محصولات افزوده می‌شود.

شاید در ظاهر خرید گوجه سبز یک ضرورت نباشد، اما فقط خرید و یا عدم خرید این محصول نیست که تاب از توان مردم برده است بلکه تامین مواد خوراکی‌ و ضروریات امروز، زندگی را برای مردم سخت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون