کد خبر: ۵۲۱۷۸
۰۸:۰۰ -۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با استمرار سیاست‌های تشویقی و تنبیهی دولت در حوزه انرژی، امسال هم قرار نیست نرخ برق برای مشترکان پایبند به الگوی مصرف تغییر کند؛ اما هم‌زمان مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند یا بد مصرف هستند، در صورت اصلاح نکردن رفتار مصرفی خود باید مبالغ بیشتری به‌عنوان بهای برق مصرفی بپردازند.

قیمت برق

نشان تجارت - مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق ایران، می‌گوید: نرخ برق مشترکانی که پایین‌تر از الگو مصرف داشته باشند، در سال جاری هیچ تغییری نخواهد داشت؛ اما مشترکانی که مصرف آن‌ها بیشتر از الگو است باید مصارف خود را کنترل کنند؛ چراکه برای این دسته از مشترکان تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد و نرخ برق مشترکانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف کنند، بر اساس قیمت برق تجدیدپذیر محاسبه می‌شود که به‌مراتب بالاتر از نرخ برق یارانه‌ای است.

مصطفی رجبی مشهدی می‌افزاید: ۸۰ درصد از مشترکان برق کشور کمتر از الگو‌های تعیین شده در تابستان مصرف دارند و ۲۰ درصد بیش از الگو مصرف می‌کنند که از این ۲۰ درصد هم فقط دو درصد بیش از ۷ برابر یک مشترک متعارف مصرف برق دارند.

بر اساس آمار‌های وزارت نیرو، با اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی سرانه مصرف برق خانگی در سال گذشته سه درصد کاهش یافت و ۴۰ درصد مشترکان خانگی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند.

طبق اظهارات مدیرعامل توانیر، از میان مشترکان خانگی که مشمول پاداش شدند یک‌سوم علاوه بر اینکه پاداش دریافت کردند، قبوض برق رایگان داشتند و یا بستانکار شدند.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه تعرفه برق مشترکان پایین‌تر از الگو در سال جاری هیچ تغییری نخواهد داشت، اعلام کرد:، اما که بیش از الگو مصرف می‌کنند، در صورت استمرار بدمصرفی و افزایش مصرف به بیش از الگو، شاهد تعرفه‌های پلکانی افزایشی خواهند بود؛ درحالی‌که اگر مصارف خود را کنترل کنند، علاوه بر اینکه شاهد قبوض سنگین برق نخواهند بود، می‌توانند به تأمین برق همه مشترکان در کشور نیز کمک کنند.

راه‌های کاهش مصرف برق

تنظیم درجه ترموستات یخچال بین ۳ تا ۵ درجه اقدامی است که باعث صرفه‌جویی برق می‌شود. همچنین درجه ترموستات فریزر بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌تواند مصرف انرژی را در این وسیله پایین آورد.


بیشتر بخوانید:تعرفه برق پرمصرف‌ها را نقره‌داغ می‌کند


نکته دیگر اینکه باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر موجب افزایش ۱۰ کیلووات ساعت مصرف برق و افزایش هزینه می‌شود. ضمن اینکه خراب بودن لاستیک درب یخچال و فریزر هم به افزایش ۲۰ درصدی انرژی مصرفی و هزینه برق خانواده منجر خواهد شد؛ بنابراین نوار‌های دور یخچال باید به‌صورت دوره‌ای کنترل و در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، تعویض شود.

سرویس منظم و دوره‌ای کولر‌های آبی، شستشو و تعویض به‌موقع پوشال‌های آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.

استفاده از دور کند کولر، راهکار دیگری است که ضمن تضمین سرمادهی مستمر کول، مصرف برق آن را به‌شدت پایین می‌آورد. نصب سایه‌بان روی کولر و عایق‌بندی مناسب کانال‌ها نیز از دیگر اقداماتی است با که با افزایش راندمان کولر، به مدیریت مصرف برق خانوار کمک می‌کند.

در مورد کولر‌های گازی نیز تعیین درجه ترموستات این وسیله روی دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه برای مدیریت مصرف برق مفید است. همچنین سرویس به‌موقع کندانسور کولرگازی و شست و شوی مداوم فیلتر‌ها و شبکه داخل کولر موجب صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق آن خواهد شد.

در این میان، شعار قدیمی «لامپ اضافی خاموش» را فراموش نکنید. همین کار به‌ظاهر ساده می‌تواند روی قبض برق شما معجزه کند و دامنه مصرف برق شما را به سمت الگوی متعارف ببرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون