کد خبر: ۵۲۱۱۹
۰۸:۴۰ -۱۳ فروردين ۱۴۰۳
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به فوت دکتر بخشی متخصص قلب و عروق، گفت: اگر نسبت به حفظ و مراقبت از سرمایه‌های انسانی اهتمام نورزیم، آینده جامعه پزشکی و سلامت جامعه در معرض خطر جدی است.

سیدمرتضی خاتمی

نشان تجارت - زهرا ظهروند: چهار روز از سال جدید می‌گذشت که خبر فوت یکی از پزشکان جوان به نام دکتر پرستو بخشی در خبر‌ها پیچید و جامعه پزشکی را بار دیگر داغدار کرد؛ خبر‌های اولیه حکایت از خودکشی این پزشک جوان می‌داد که پس از دو ترومای بزرگ زندگی‌اش یعنی از دست دادن مادر و پدرش، به دنبال جابجایی محل طرح خود بود که صورت نگرفت.

در همین خصوص، سیدمرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به مرگ یک پزشک متخصص متعهد خدمت در استان لرستان، به نشان تجارت گفت: فوت تاسف‌بار خانم دکتر بخشی، بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورد که نسبت به حفظ و مراقبت از سرمایه‌های انسانی جامعه اهتمام لازم را نداریم و اگر به فکر چاره نباشیم، علاوه بر آینده جامعه پزشکی، سلامت جامعه نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی افزود: از مسئولان محترم کشوری در سطوح مختلف انتظار می‌رود ضایعه درگذشت این متخصص جوان و نمونه‌های مشابه را به دقت آسیب‌شناسی کرده و با برنامه‌ریزی مناسب از وقوع چنین ثلمه‌هایی در آینده پیشگیری کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: پزشکان علاوه بر مشقات و مشکلات ضمن تحصیل، که خود نیازمند بحث مفصلی است، در مسیر انجام تعهدات با ناملایمات عدیده دست به گریبان هستند که شامل مجموعه‌ای از مسائل قانونی، آیین نامه‌ای و سلیقه‌ای است که می‌توان و باید برای آن‌ها تدبیر کرد؛ البته بیش و پیش از موارد قانونی، آیین‌نامه‌ها و اعمال سلایق، مشکل‌آفرین هستند.

خاتمی اظهار کرد: در حیطه عمل به قانون، اگر اصول نگهداشت و تامین و تکریم نیرو‌های اعزامی و بومی‌گزینی واقعی اتفاق بیفتد، می‌توان امیدوار شد که در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. به علاوه، برای اعزام متعهدین عادی به نقاط دوردست، حالت اجبار از بین برود. با توجه به شناختی که از حوزه تامین و توزیع نیروی انسانی پزشکی وجود دارد، تدوین و اجرایی کردن برنامه مدون و جامع برای نگهداشت نیروی انسانی، مبرم و ضروری است؛ به نحوی که به دور از هرگونه اعمال سلیقه، حضور با نشاط و با انگیزه پزشکان را تامین و تضمین کند.

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: البته در این زمینه از گذشته گام‌هایی برداشته شده است، ولی از اتقان، جامعیت، پشتیبانی و جدیت لازم برخوردار نبوده است. یکی از مواردی که باید جداً مورد توجه قرار بگیرد، نگاه متعهدانه به مشکلات شخصی، خانوادگی، جسمی، روحی و شرایط خاص نیرو‌ها است که متاسفانه ردپای این‌گونه مشکلات در حوادث این‌چنینی مشهود است.

وی افزود: لازم به ذکر است خدمات قانونی و ایفاء تعهد به شکلی که در گروه پزشکی حاکم است، مختص این گروه از فارغ‌التحصیلان است و سایر رشته‌ها چنین دورانی را تجربه نمی‌کنند که البته در راستای حل مشکل پوشش خدمات بخش دولتی و رفع نیاز‌های آموزشی - درمانی حاکمیتی است. حالا که چنین است، باید این مهم با رعایت کامل حقوق فارغ‌التحصیلان مربوطه همراه باشد و همان‌گونه که به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و تربیت نیرو‌ها تاکید داریم، همزمان از سرمایه‌های انسانی خود به شایستگی محافظت و حمایت کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: امروزه متاسفانه در مورد این عزیزان عمدتاً جنبه اجبار تعهدات، غالب است و حقوق مادی و معنوی متعهدین خدمت، تحت‌الشعاع واقع شده است، از این‌رو ناملایماتی همچون دوری از خانواده، بیماری خود و والدین، دوری از همسر و فرزند، عدم‌تامین مالی، مخاطرات و صعوبت مسافت‌های دور و مشکلات اقامت در محل خدمت و مواردی دیگر بروز می‌کند.

خاتمی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر ضرورت دارد در قبال حجم سنگین و سختی خدمات فارغ‌التحصیلان، تمام برنامه‌ریزان اعم از مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دست‌اندرکاران دولت و مسئولان ذیربط، مسیر خدمت را هموار و دانشگاه‌ها را برای تحقق این مهم، موظف و مجهز کنند و ناملایمات مذکور را به حداقل برسانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون