کد خبر: ۵۱۷۰۲
۰۸:۵۹ -۲۵ اسفند ۱۴۰۲
طلای آب شده، در واقع همان طلای زینتی دست دوم است که آب می‌شوند. وقتی طلای زینتی استفاده شده، می‌شکند یا مدل آن قدیمی می‌شود و خواهان ندارد برای اینکه دوباره به چرخه تولید طلای زینتی بازگردد در کوره‌های مخصوص ذوب طلا و جواهرات قرار گرفته و ذوب می‌شود.

نکاتی درباره خرید طلای آب شده و دست دوم

نشان تجارت - طلای آب شده یکی از اشکال طلا است که در بازار طلای ایران محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. طلای آب شده در صنایع مختلف و گاهی به عنوان ماده خام ساخت طلا زینتی هم استفاده می‌شود. بسته به نوع نیاز بازار، طلای آب شده معمولاً به شکل‌های مکعب‌مستطیل برای خرید عام و مفتول برای صنعت تولید و وارد بازار می‌شود. وزن و ابعاد طلای آب شده بسته به کارگاه تولیدی آن متفاوت است. به‌طور کلی نماد و کد آزمایشگاه سازنده طلای آب شده روی آن حک می‌شود و معمولاً نام کارگاه ذوب در کف قطعه طلای آب شده ثبت می‌شود.

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده، در واقع همان طلای زینتی دست دوم است که آب می‌شوند. وقتی طلای زینتی استفاده شده، می‌شکند یا مدل آن قدیمی می‌شود و خواهان ندارد برای اینکه دوباره به چرخه تولید طلای زینتی بازگردد در کوره‌های مخصوص ذوب طلا و جواهرات قرار گرفته و ذوب می‌شود. این نوع طلا به دلیل اینکه خاصیت زینتی خود را از دست داده، مشمول مالیات نیست و کارمزدی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. طلای آب شده شکل خاصی ندارد، اما معمولاً به شکل مفتول در می‌آید.

انواع طلای آب شده

طلای آب شده انواع متفاوتی دارد که بشته به زمان فروش آن دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

•    طلا آب شده فردایی: خرید و فروش طلا آب شده براساس این روش بدین صورت است که افراد در پایان یک روز معاملاتی در رابطه با قیمت فردا طلا آب شده وارد معامله می‌شوند. در این روش توانایی پیش‌بینی و تحلیل قیمت فردا طلا آب شده بسیار اهمیت دارد؛ زیرا معامله به چنین روشی تعهداتی را برای طرفین ایجاد می‌کند که درصورت تحلیل صحیح، معامله آن‌ها با سود و در غیر این صورت با ضرر همراه می‌شود


بیشتر بخوانید: پشت پرده گرانی‌های جدید در بازار طلا و سکه چیست؟


•    طلا آب شده شرطی: نوع دیگری از معاملات کاغذی در بازار طلا آب شده وجود دارد که به آن معامله شرطی گفته می‌شود. طلا آب شده شرطی در واقع طلایی است که معامله می‌شود، اما هنوز عیار آن مشخص نشده است. در این معامله عیار طلا آب شده مشخص نبوده و عیار را به طور شرطی ۱۸ لحاظ می‌کنند.

•    طلا آب شده شنبه‌ای: معاملات شنبه‌ای مختص طلای آب شده است و به دلیل بسته شدن بازار جهانی در پایان روز جمعه، معاملات انجام شده در روز شنبه تسویه شده و تفاوت قیمت پرداخت می‌شود. این نوع معاملات از طریق تلفن انجام می‌پذیرد و نوسانات قیمت بسیار زیادی را بوجود می‌آورد. همچنین، این معاملات با اهرم انجام می‌شود؛ اهرم باعث می‌شود که شما با سرمایه چند برابر بزرگ‌تر از سرمایه خود به انجام معامله بپردازید و سود مناسبی بدست آورید.

نکاتی درباره خرید طلای آب شده و دست دوم

بازار طلای آب شده

برای خرید طلا آب شده می‌توان به صورت حضوری به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کرد. بهترین و امن‌ترین انتخاب برای خرید طلا آب شده این است که از یک مرکز معتبر آن را به صورت مراجعه حضوری خریداری کنید و یا اینکه بصصورت آنلاین از .. که معتبر هستند خریداری کنید:

•    خرید طلا آب شده به روش کاغذی: در روش کاغذی، خرید و فروش طلا فقط براساس حرف و اعتماد انجام می‌شود. در حقیقت، نه فروشنده هیچ طلایی را به خریدار تحویل می‌دهد و نه خریدار پولی را به فروشنده می‌دهد. این روش دارای ریسک بالاتری نسبت به روش‌های دیگر است و به افرادی که تازه وارد بازار طلا شده‌اند، توصیه نمی‌شود.

•    خرید طلای آب شده آنلاین: اگر قصد خرید طلا آب شده به صورت اینترنتی و آنلاین را دارید، حتماً از معتبر بودن فروشگاه مطمئن شوید. این روش ریسک‌های خاص خودش را دارد و پیشنهاد نمی‌شود.

•    خرید طلای آب شده به روش نقدی: در این روش باید درهمان لحظه که طلا خریداری می‌شود، هزینه آن به صورت نقدی نیز پرداخت شود. این روش را می‌توان ساده‌ترین حالت خرید طلا آب شده دانست و دارای ریسک بسیار پایینی است.

کد ری گیری طلای آب شده

مهم‌ترین موضوع درباره طلای آب شده «کد ری ‏‌گیری» است؛ ری‏‌ گیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎‌شده را مشخص می‌کنند و کد روی آن قطعه حک می‌شود که با داشتن این کد، تقلبی نبودن طلای آب شده مشخص می‌شود. در ری‌ ‏گیری برای تعیین عیار طلا، آن را آزمایش می‌کنند و قطعه آزمایش شده را در پاکتی قرار می‌دهند و کدی را روی آن می‌نویسند؛ این شماره را بر روی قطعه آب‌شده درج می‌کنند و به اصطلاح آن را «انگ» می‌زنند.

طلای دست دوم امکانی برای سرمایه گذاری

یکی از گزینه‌های مهم به منظور سرمایه‌گذاری، خرید طلای دست دوم یا کار کرده است. مهم‌ترین مزیتی که این نوع طلا‌ها نسبت به طلا‌های کارنکرده دارند، عدم پرداخت هزینه ساخت آن‌ها است؛ بنابراین طلا‌های کارکرده دارای قیمت پایین‌تری هستند و گزینه مناسبی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. در ضمن طلای دست دوم برای افرادی مناسب است که قصد دارند طلای خود را پس از مدتی بفروشند. چرا که علاوه بر عدم پرداخت هزینه ساخت، گاهی مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین قیمت طلا تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به صرفه است.

خرید و فروش طلای دست دوم

•    از مهمترین مواردی که هنگام خرید و فروش طلای دست دوم حتماً باید به آن توجه داشت، فاکتور خرید است. این فاکتور به عنوان سند کوچکی محسوب می‌شود که ارزش و اعتبار بالایی دارد و نشان می‌دهد که طلای خریداری شده تقلبی نیست.

•    توجه به اطلاعاتی مانند وزن دقیق طلا، قیمت روز آن، اجرت ساخت، متعلقات طلا بسیار مهم است.

•    در خرید طلای دست دوم باید توجه داشت که در محاسبه قیمت آن، اجرت ساخت طلا محاسبه نمی‌شود. در واقع برای محاسبه این نوع طلا‌ها ابتدا نحوه محاسبه قیمت طلا‌های نو را مورد بررسی قرار می‌دهند. طلا‌های نو براساس آنچه در صنف طلافروشان اعلام شده به صورت؛ قیمت طلای روز به علاوه اجرت ساخت طلا به علاوه ۷ درصد سود طلافروش به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ضرب در وزن طلا محاسبه می‌شود. به این صورت قیمت کل طلا به دست می‌آید. طلا‌ها اجرت ساخت متفاوتی دارند و تنها یک بار در زمان خرید طلای نو پرداخت می‌شود؛ بنابراین در خرید طلای دست دوم دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ای بابت اجرت ساخت نیست.

نکاتی درباره خرید طلای آب شده و دست دوم

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم

در ابتدا باید هدف از خرید طلا را تعیین کنید. اگر قصد پس‌انداز دارید خرید طلای آب شده به‌دلیل نداشتن اجرت و مالیات انتخاب بهتری محسوب می‌شود. اما اگر می‌خواهید علاوه‌ بر پس‌انداز، از طلا به‌عنوان زیورآلات نیز استفاده کنید، شاید طلای دست دوم گزینه بهتری باشد. البته طلای دست دوم اگر سالم باشد، اغلب از لحاظ ظاهری کیفیت چندانی ندارد و برای استفاده مجدد باید آن را آبکاری کنید. برخی از مهم‌ترین معایب طلای دست دوم در مقابل طلای آبشده عبارتند از:

•    در خرید طلای دست دوم بین پنج تا هفت درصد سود فروشنده پرداخت می‌کنید که این هزینه در طلای آبشده بسیار کمتر است، چرا که طلای آب شده حکم ماده اولیه صنعت طلا را دارد و به طور عمده خرید و فروش می‌شود.

•    طلای دست دوم در هنگام خرید با عیار ۷۵۰ و در هنگام فروش با عیار ۷۴۰ محاسبه می‌شود از‌این‌رو، حاشیه سود کمتری دارد. در حالی که طلای آبشده با همان عیاری که روی آن وجود دارد، به فروش می‌رسد.
 •    به دلیل غیررسمی بودن خرید و فروش طلای دست دوم اکثراً برای آن فاکتور صادر نمی‌شود و در زمان فروش ممکن است برای خریدار دردسر ایجاد کند.

یکی دیگر از مواردی که در خرید و فروش طلای دست دوم وجود دارد، این موضوع است که هنگام خرید یا فروش این نوع طلا‌ها از فروشگاه طلا و جواهرات، اجرت پرداخت و سود فروش طلا فروش از قیمت اولیه و جنس طلا کم می‌شود. در واقع این مورد به عنوان یک قانون شناخته می‌شود و در همه طلا فروشی‌ها اجرا می‌شود؛ بنابراین بر اساس قانون طلا فروش نباید طلای کهنه‌ای که خریداری کرده را به عنوان طلای نو بفروشد. این نوع طلا، به عنوان طلای دست دوم یا کارکرده شناخته می‌شود و هنگام فروش هزینه ساخت و سود فروشنده از خریدار دریافت نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون