کد خبر: ۵۱۱۰۲
۱۹:۳۶ -۰۳ اسفند ۱۴۰۲
یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه تولیدکنندگان دارویی در کشور کارشان به طور جدی مختل شده است و برخی از آن‌ها در مسیر ورشکستگی قرار گرفته‌اند. از یک طرف، ارز ترجیحی برای واردات دارو حذف شده است و از سوی دیگر، این تولیدکنندگان از دریافت تسهیلات بانکی هم محروم شده‌اند. در کنار این دو موضوع، قیمت تمام‌شده واقعی دارو هم برای تولیدکنندگان منظور نمی‌شود

تولیدکنندگان دارو در مسیر ورشکستگی قرار گرفته‌اند/ ارز ترجیحی دارو نباید حذف می‌شد

نشان تجارت - چند سالی است که کمبود دارو به وضوح در جامعه دیده می‌شود. عده‌ای از کمبود و یا نبود برخی داروها، به خصوص دارو‌های باکیفیت برای بیماران خاص گله دارند و در کنار این چالش، هزینه‌های سخت برخی دارو‌ها که تحت پوشش بیمه نیستند، اعتراضاتی را دربرداشته است.

در همین رابطه، یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر در ایران، بیماری سرطان با انواع مختلف آن است و متاسفانه در حذف ارز ترجیحی برای دارو در دولت سیزدهم، قیمت تمام‌شده دارو‌های خارجی، روند بسیار افزایشی را برای مردم ما به بار آورد.

وی افزود: با وجود چالش اشاره شده، در داخل هم به دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه داریم، با کمبود برخی دارو‌ها مواجه هستیم. از طرفی باید انصاف را هم رعایت کرد و اینکه برخی می‌گویند دارو‌های ساخت داخل برای بیمار‌های خاص، اثربخشی لازم را ندارند، اصلاً قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ما در بودجه ۱۴۰۱، تقریباً پنج هزار میلیارد تومان و در بودجه ۱۴۰۲، هفت هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و سرطانی تخصیص اعتبار کردیم و آن را در اختیار بیمه سلامت گذاشتیم. با تمام مشکلاتی که به آن واقف هستیم، سعی کردیم با تخصیص بودجه در این بخش برای قشر درگیر با این بیماری‌ها، تا حدی فشار هزینه‌ها را از دوش آن‌ها کم کنیم.

نماینده دلفان و سلسله در مجلس اظهار داشت: بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس باید بگویم واقعاً کمبود دارو در کشور محسوس است و متاسفانه مردم در تهیه دارو‌ها با برند‌های خارجی، هم با مشکل کمبود و هم چالش افزایش قیمت مواجه هستند و این مسئله کارشان را در مسیر درمان مختل کرده است.

ابراهیمی یادآور شد: وقتی ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده می‌شد، ما خیلی راحت، داروهایمان از جمله دارو‌های شیمی‌درمانی را تامین می‌کردیم و بیماران با آرامش بیشتر، مسیر درمان را طی می‌کردند. از این‌رو، کاش دولت ارز ترجیحی را در بحث دارو حذف نمی‌کرد و یا اگر بنا به این کار بود، این روند به مرور و نه به یکباره صورت می‌گرفت.


بیشتر بخوانید: فشار افزایش مالیات‌ها روی کیست؟


وی افزود: در بحث شیمی‌درمانی، دارو‌ها با برند‌های خارجی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و اگر شرایط ارزی نابسامان نبود، می‌توانستیم این دارو‌ها را راحت‌تر با اختصاص ارز ترجیحی در اختیار مردم بگذاریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت اراده‌ای بر حل چالش داروی بیماران خاص دارد یا نه؟ گفت: اراده دولت در این موضوع، همین اختصاص هفت هزار میلیارد تومانی است که برای بیماران خاص تخصیص داده است. البته من معتقدم در این رابطه، اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته است و باید عموم مردم از این روند مطلع شوند که در صورت نیاز از این ظرفیت بهره لازم را ببرند تا کمتر دغدغه مالی در ایام درمان داشته باشند.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان دارویی در کشور کارشان به طور جدی مختل شده است و برخی از آن‌ها در مسیر ورشکستگی قرار گرفته‌اند. از یک طرف، ارز ترجیحی برای واردات دارو حذف شده است و از سوی دیگر، این تولیدکنندگان از دریافت تسهیلات بانکی هم محروم شده‌اند. در کنار این دو موضوع، قیمت تمام‌شده واقعی دارو هم برای تولیدکنندگان منظور نمی‌شود و حال باید پرسید با این شرایط سخت چطور باید انتظار داشت تا این تولیدکنندگان با قدرت به کارشان ادامه دهند و نگذارند مشکلات کمبود دارو در کشور، بیش از پیش شود؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون