کد خبر: ۵۰۹۰۴
۱۲:۰۷ -۲۷ بهمن ۱۴۰۲
علی‌اکبر بسطامی، نماینده ایلام در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
علی‌اکبر بسطامی، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هرچند موضوع آمار بالای خودکشی در استان ایلام، ریشه در سال‌های دور و دوران پساجنگ دارد، ولی چندی است که در حوزه کارگری این پدیده آن هم در سنین پایین، یعنی زیر ۲۰ سال دیده شده است که این اتفاقات ناخوشایند به هیچ وجه زیبنده استان ایلام نیست

علی اکبر بسطامی

نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: آمار بالای خودکشی در استان ایلام و خبر‌های منتشرشده از خودکشی چند تن از کارگران این استان، موضوعی بود که نگرانی‌های فراوانی را در پی داشت. در همین خصوص، علی‌اکبر بسطامی، نماینده ایلام به «نشان تجارت» گفت: من در صحن علنی مجلس، تذکری دادم و از آقای قالیباف خواستم که بررسی صورت بگیرد، تا نقش سازمان‌های متولی در حوزه مسائل اجتماعی و تشکیلات آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور معلوم شود.

وی افزود: پدیده خودکشی در استان ایلام، ریشه در مسائل مختلف دارد. از جمله می‌توان به عوارض هشت سال جنگ تحمیلی و اثرات آن بر مردم منطقه خودمان اشاره کنم. با این وجود، چند سالی است که پدیده خودکشی در بین جوانان با سنین پایین رخ داده است که بخشی از آن، ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد؛ هرچند که درخواست کردیم هیاتی را از کارشناسان حوزه اجتماعی به استان ایلام بفرستند تا بررسی کنند و عوامل مختلف این اتفاقات ناخوشایند مشخص شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس مجلس تصریح کرد: به صورت مشخص در دو، سه ماه گذشته، ما مشکلاتی را در حوزه کارگری، مخصوصاً در بخش‌های نفتی، گازی و پتروشیمی در استان خود داشتیم. مردم استان می‌گویند از بابت این مواهب خدادادی در استان ایلام، باید خیلی از مشکلات ما حل شود. ایلام دومین استان گازخیز و سومین استان نفت‌خیز کشور است. از این‌رو، مشکلات کارگری باید به استناد ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه که شرکت‌ها باید بومی‌گزینی کنند، هم در حوزه کارگری و هم در حوزه پیمانکاری، حل شوند، اما در خیلی از جا‌ها این اتفاق نیفتاد.

بسطامی اظهار داشت: استفاده از افراد تحصیلکرده بومی، هم کمک به مردم و آرامش منطقه است و هم هزینه را برای سرمایه‌گذار پایین می‌آورد. یکی از مشکلاتی که در کشور و خصوصاً استان ایلام بیداد می‌کند، عدم‌پذیرش طرح مسئولیت‌های اجتماعی در بین شرکت‌های دولتی و خصولتی است. سازمان‌ها و شرکت‌ها باید در بحث‌های ایجاد اشتغال مولد و مهیا کردن زیرساخت‌های مناطق، فعالیتی به مراتب بیشتری از چیزی که شاهد آن هستیم، داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند موضوع آمار بالای خودکشی در استان ایلام، ریشه در سال‌های دور و دوران پساجنگ دارد، ولی چندی است که در حوزه کارگری این پدیده آن هم در سنین پایین، یعنی زیر ۲۰ سال دیده شده است که این اتفاقات ناخوشایند به هیچ وجه زیبنده استان ایلام نیست و واقعاً مطالبه ما بررسی و ارائه راهکار برای جلوگیری از این ناهنجاری‌ها که روح و روان مردم را برهم می‌زند، است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون