کد خبر: ۵۰۰۲۴
۱۲:۵۸ -۱۴ دی ۱۴۰۲
با گذشت بیش از هشتاد وشش روز از عملیات طوفان‌الاقصی در ۱۵ مهرماه توسط نیرو‌های حماس در اسرائیل، روزنامه فیگارو جزییات جدیدی درباره روز حادثه را منتشر کرد که برخی از نکات آن قابل توجه است.

جزییات عملیات حماس در اسرائیل

نشان تجارت - جهانگیر مصلی: با گذشت بیش از هشتاد وشش روز از عملیات طوفان‌الاقصی در ۱۵ مهرماه توسط نیرو‌های حماس در اسرائیل، روزنامه فیگارو جزییات جدیدی درباره روز حادثه را منتشر کرد که برخی از نکات آن قابل توجه است. فیگارو مدعی شده است که «تقریباً هیچ‌کدام از رهبران حماس از انجام عملیات این گروه علیه اسرائیل مطلع نبودند و این حمله کاملاً محرمانه تنها از سوی سه نفر از سران حماس در نوار غزه برنامه‌ریزی شده بود.»

ادعایی عجیب و قابل توجه که نشان می‌دهد طوفان‌الاقصی در بالاترین سطح از حفاظت اطلاعاتی انجام شده و تنها یحیی سنوار، محمد سنوار و محمد ضیف از جزییات این حمله خبر داشته‌اند.

پیش از این هم دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به این نتیجه رسیده بودند که جمهوری اسلامی و لبنان از ماجرای هفت اکتبر اطلاعایی نداشته و تقریباً غافلگیر شده بودند.

«این گزارش اضافه می‌کند که تنها ۳۰ دقیقه قبل از آغاز حمله در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح صالح العاروری یکی از مقام‌های ارشد حماس مستقر در لبنان به صورت تلفنی مطلع شده که قرار است این عملیات صورت بگیرد و از او خواسته شده که سیدحسن نصرالله را از انجام آن مطلع کند. بر اساس منابع فیگارو حزب‌الله لبنان از انجام حمله‌ای این چنینی به اسرائیل خشنود نبوده است. بر اساس گفته‌های منبع لبنانی، حماس گزینه‌هایی، چون نفود به داخل اسرائیل با حملات هوایی و استفاده از عنصر غافگیری را مد نظر قرار داده بود.»

این ادعای فیگارو با نخستین سخنرانی رهبر حزب‌الله لبنان که ۱۷ روز پس از انجام عملیات می‌تواند همخوانی داشته باشد چرا که بسیاری از مسلمانان منطقه احتمال می‌دادند که واکنش حسن نصرالله به این عملیات و همراهی با جنبش حماس بسیار جدی‌تر نسبت به آنچه باشد که او در سخنرانی خودش مدعی آن شد. رهبر حزب‌الله لبنان تلویحاً اعلام کرد دخالتی در این ماجرا نخواهیم کرد. هرچند طی روز‌های بعد درگیری‌های جزیی بین دو طرف در مرز لبنان اتفاق افتاد که به باور بسیاری از تحلیلگران این درگیری‌ها به شدت کنترل شده بود چرا که رهبر حزب‌الله پیشتر تجربه جنگ سال ۲۰۰۶ را در سابقه خود داشت که درباره آن هم گفته بود اگر به عقب برگردم هرگز دست به انجام چنین عملیاتی نمی‌زدم. در درگیری ۳۴ روزه حزب‌الله لبنان با اسرائیل بیش از ۱۰۰۰ لبنانی جان خود را از دست دادند.

با این وجود لبّ مطلب سیدحسن نصرالله این بود که دخالتی در عملیات طوفان‌الاقصی نداشتیم و دخالتی هم نخواهیم کرد.

هر چند در پی درگیری‌هایی که میان حزب‌الله و اسرائیل از زمان آغاز عملیات هفت اکتبر صورت گرفته دست‌کم ۱۲۹ عضو این گروه لبنانی جان خود را از دست داده‌اند، اما ظاهراً حماس انتظار حمایت بیشتری از طرف ایران و حزب‌الله را داشته است.

وزارت بهداشت حماس در آخرین گزارش خودش که روز جمعه ۸ دی منتشر کرد مدعی شده که تاکنون بیش از ۲۱ هزار و پانصد نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۵۵ هزار و ۶۰۳ نفر هم زخمی شده‌اند که از این تعداد جان‌باختگان بیش از ۴۰% را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و بیش از چند هزارنفر هم مفقود شده‌اند و اطلاعی از وضعیت آن‌ها در دسترس نیست.

در مقابل ارتش اسرائیل هم در آخرین اطلاعاتی که از میزان تلفات خود منتشر کرده مدعی شده شمار کشته‌شدگان سربازان اسرائیلی طی ۸۰ روز به ۱۶۰ نفر افزایش یافته است. هر جند در خصوص هیچ‌کدام از آمار منتشر شده از سوی هر دو طرف نمی‌توان صراحتاً اظهارنظر کرد.

در ادامه گزارش روزنامه فیگارو از قول یک یک منبع لبنانی ذکر شده است که «مقام‌های حماس انتظار داشتند که حزب‌الله و گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بیشتر در این جنگ درگیر شوند، اما حسن نصرالله با این امر موافق نبود. به همین دلیل صالح العاروری به ایران فرستاده شد تا با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کند. اما در تهران هم آیت‌الله خامنه‌ای، به او و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که برنامه‌ای برای راه‌اندازی جنگ همه‌جانبه علیه اسرائیل وجود ندارد. پیش از این خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به محتوای این جلسه اشاره و تاکید کرده بود که آیت‌الله خامنه‌ای از رهبران حماس بابت بی‌اطلاع نگه داشتن تهران از انجام این عملیات گلایه کرده است. ضمن اینکه ایران درخواست حماس برای کمک را رد کرده و دلیل آن‌را هم عدم اطلاع از انجام این عملیات عنوان کرده است.»

هرچند که در این ادعایی که فیگارو مطرح کرده هم طرف لبنانی و مقام‌های ایران این مطلب را تکذیب کردند.

به هر ترتیب بر اساس گزارش این روزنامه فرانسوی «یحیی سنوار در ماه‌های منتهی به حمله تا حد زیادی ارتباط خود را با مقام‌های حماس در قطر و دیگر مکان‌ها قطع کرده بود. بر همین اساس حتی موسی ابومرزوق یکی دیگر از مقام‌های ارشد حماس هم نمی‌توانست با یحبی سنوار ارتباط داشته باشد. در همین حال و بر اساس منابع فیگارو در حالی که دفتر سیاسی حماس برای مذاکره با اسرائیل تلاش می‌کند یحیی سنوار با رویکرد سرسختانه خود با این مساله مخالفت می‌کند.»

فیگارو می‌نویسد: «تصاویر ویدئویی که در روز ۷ اکتبر منتشر شد نشان می‌داد که اسامه بن حمدان، صالح العاروری و اسماعیل هنیه و دیگر مقام‌های حماس در حالی که بهت‌زده در حال تماشای حملات حماس به اسرائیل از تلویزیون هستند.» نماز شکر می‌خوانند.

با این حال فیگارو خبر می‌دهد که «خالد مشعل در پاسخ به پرسش فیگارو مبنی بر اینکه رهبری سیاسی این گروه از حمله اطلاعی داشته یا خیر؟ مدعی شده است که تنها سه نفر از روز و زمان دقیق حمله و همچنین جزئیات آن اطلاع داشتند.»

خالد مشعل در پاسخ به پرسش دیگری از فیگارو گفت: «برقراری یک آتش‌بس بلندمدت با اسرائیل قابل مذاکره است.»

بر اساس این گزارش شش هفته قبل از حمله، یحیی سنوار به فرماندهان حماس دستور داده بود تا ارتباط‌های خود را با یکدیگر قطع کنند.

«یک منبع دیگر هم به فیگارو گفته که محمد سنوار، برادر کوچک‌تر یحیی سنوار را باید به عنوان رهبر واقعی شاخه مسلح حماس معرفی کرد. پیش از این تلگراف در گزارشی خبر داده بود که محمد سنوار از چندین سوءقصد اسرائیل جان سالم به در برده است. او همچنین در سال ۲۰۱۴ خبر مرگ خود را جعل کرد و در یک صحنه‌سازی تلاش کرد اینگونه برای اسرائیلی‌های تصویرسازی کند که کشته شده است. اما ماه گذشته ارتش اسرائیل ویدئویی از برادران سنوار منتشر کرد که این دو را در خودرویی و در حال عبور از یک تونل عظیم در شمال غزه نشان می‌داد.»

به هر ترتیب فیگارو مدعی است که: «اسرائیل معتقد است محمد سنوار نقش مهمی در طراحی حملات هفت اکتبر ایفا کرده است و احتمالا او به همراه محمد ضیف و یحیی سنوار تنها سه نفری بوده‌اند که از جزئیات این عملیات اطلاع داشته‌اند. مقام‌های اسرائیلی اطلاعیه‌هایی را در نوار غزه پخش کرده‌اند که براساس آن به کسانی که اطلاعاتی در خصوص یحیی سنوار داشته باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار دلار پاداش داده خواهد شد. پاداش برای اطلاع از محمد سنوار ۳۰۰ هزار دلار تعیین شده و برای اطلاعات مربوط به محمد ضیف هم پاداشی ۱۰۰ هزار دلاری در نظر گرفته شده است.»

یک منبع دیگر به فیگارو در خصوص محمد ضیف گفته: «او هنوز زنده است، اما با عصا راه می‌رود. با این حال او سرش خوب کار می‌کند و با وجود مشکلات جسمی که دارد نقش مهمی در طراحی اقدامات حماس علیه اسرائیل ایفا کرده است. در عین حال این منبع افزوده که کسی که تیپ‌ها را به حرکت در می‌آورد محمد ضیف نیست بلکه محمد سنوار است.»

مشخص نیست جنگ در نوار غزه که تاکنون به نابودی کامل خانه‌ها مردم و جان‌باختن بسیاری از مردمان این باریکه انجامیده است تا کجا قرار است پیش برود و نتانیاهو تا کی می‌خواهد به نسل‌کشی خودش ادامه دهد، اما آنچه که مشخص شده این است که جهان برخلاف ادعا‌هایی که دارد ذره‌ای برای مردم غزه و کودکانی که به جای کودکی دارند کهنسالی را تجربه می‌کنند ارزش و اهمیت قائل نیست. همانطوریکه به نظر می‌رسد طراحان هفت اکتبر برای فردای طوفان‌الاقصی برنامه‌ای نداشتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون