کد خبر: ۴۸۶۸۱
۰۸:۰۷ -۳۱ شهريور ۱۴۰۲
دلار آمریکا امروز به لطف خبر بالاماندن نرخ‌های بهره در سطح بالا، به بالاترین حد شش ماهه رسید. اما برای ارز‌های آسیایی، پنج‌شنبه روز سقوط بود.
بازار ارز
نشان تجارت - در روز پنج‌شنبه، در پی هشدار مقامات فدرال رزرو مبنی بر حفظ نرخ بهره در سطوح بالاتر، آن هم به مدت طولانی‌تر، دلار به بالاترین سطح شش ماهه رسید. در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار در معاملات آسیایی، هر دو حدود ۰.۵ درصد افزایش یافتند و بدین ترتیب، در قوی‌ترین سطح خود از اوایل ماه مارس قرار داشتند.
 
و، اما با نگاهی رو به جلو، در این هفته تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی، به ویژه بانک ژاپن و بانک انگلستان، در مورد نرخ‌ها در راه است و بازار‌های مالی پیش از صورتجلسه‌ی این نشست‌ها در معرض ریسک قرار دارند.
 
گرچه اکثر بانک‌های مرکزی آسیا از قبل چرخه‌های افزایش نرخ خود را در سال جاری متوقف کرده‌اند، اما هشدار‌های فدرال رزرو مبنی بر نرخ‌های بالاتر ایالات متحده، دامنه‌ی هر گونه بهبود عمده در ارز‌های منطقه‌ای را محدود خواهد کرد.
 
زیان‌های یک‌شبه‌ی ارز‌های آسیایی در پی اعلام برنامه‌های فدرال رزرو در مورد نرخ بهره روی داد، چرا که مقامات این بانک اعلام کردند که نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارند و هشدار دادند که با توجه به اینکه تورم ثابت مانده است، حداقل یک افزایش دیگر در سال جاری را در دستور کار قرار خواهند داد. به علاوه، این بانک پیش‌بینی کرد که نرخ بهره احتمالاً در حدود ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند و از این رو، دستکم چهار بار نرخ‌ها را در سال آینده کاهش خواهد داد.
 
و، اما روپیه هند پس از رسیدن به حوالی پایین‌ترین سطح خود در اوایل این هفته، ۰.۱ درصد کاهش یافت. گفتنی است افزایش بهای نفت، ارز هند را به چالش کشید.
 
در استرالیا، بازار‌های کالا دستخوش زیان شدند و دلار استرالیا تحت تاثیر این بازار آشفته، کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کرد.
 
وون کره جنوبی حساس به نرخ نیز ۰.۵ درصد کاهش یافت و ین ژاپن پس از سقوط به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماهه در روز چهارشنبه در حدود ۱۴۸ ثابت ماند.
 
و، اما در نیوزیلند، گرچه داده‌های اقتصادی حامل اخبار خوبی بود و به وضوح به رشد بیش از انتظار اقتصاد جزیره در سه ماهه دوم، البته پس از ورود به رکود در اوایل سال جاری اشاره داشت، اما دلار نیوزیلند ۰.۳ درصد کاهش یافت.
 
در چین نیز بانک خلق چین همچنان به اصلاحات قوی روزانه‌ی خود پایبند بود، یوان چین ۰.۲ درصد سقوط کرد و بار دیگر از سطح ۷.۳ عبور کرد. این بانک که به منظور حمایت از بهبود اقتصادی و پیشگیری از ضعف ارز کشورش تلاش می‌کند، در روز چهارشنبه نرخ‌های اولیه‌ی وام خود را بدون تغییر گذاشت.
 
در اندونزی، فعالان بازار بر این باورند که بانک مرکزی این کشور نرخ‌های بهره را در سطوح فعلی حفظ خواهد کرد و در حوزه‌ی ارز این کشور، روپیه اندونزی ۰.۲% کاهش را به ثبت رساند.
 
از سوی دیگر، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله نیز به بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته رسید.
 
هم‌اکنون تمرکز بر جلسه‌ی بانک مرکزی ژاپن در روز جمعه است که در آن انتظار می‌رود بانک مرکزی اشارات دقیق‌تری به پایان رژیم نرخ منفی خود ارائه دهد.
 
با این حال سوالی که ذهن معامله‌گران را مشغول کرده، این است که در سایه‌ی افزایش شکاف بین نرخ‌های محلی و ایالات متحده و در شرایطی که ین در پایین‌ترین حد ۱۰ ماهه معامله می‌شود، آیا سیگنال‌های جنگ‌طلبانه قادر خواهند بود که از ین حمایت کنند یا خیر.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون