نشان تجارت - بعد از گذشت مدت زمان طولانی و منتشر شدن رندرهای مختلف از طراحی ظاهری، لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ نهایتاً معرفی شد. طراحی آن با شکل بلوکی و جعبهای که پیشبینی میشد، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. علاوه بر این، مردم آمریکا نیز حدود سه سال منتظر ماندند تا بتوانند جدیدترین نسل پرادو را در کشور خود به دست آورند.
از سال ۲۰۲۱ تاکنون، فروش پرادو در آمریکا متوقف شده بود و حالا پس از سه سال، تویوتا آن را با یک طراحی به شدت متفاوت و همچنین با قابلیتهای آفرودی بهتر برای بازار آمریکا معرفی کرده است. البته در آمریکا، این خودرو با نام لندکروزر شناخته میشود و در کشورهای اروپایی و آسیایی با نام پرادو شناخته میشود.
با این حال، J۲۵۰ با موتور ۴ سیلندر و پیشرانه هیبرید خود، علاقهمندان را ناراحت کرد، اما به طور رسمی معرفی شده است و اکنون میتوانیم تصاویر واقعی و نه رندری از این خودرو را مشاهده کنیم.
خودروی لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ برای بازار آمریکا در سه تریم قابل تهیه خواهد بود. تریم ۱۹۵۸، لندکروزر و First Edition به ترتیب از نظر قیمتی و امکاناتی مختلف هستند. البته تریم First Edition فقط به تعداد ۵۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و دو تریم دیگر تیراژ بالاتری خواهند داشت.
در ادامه با ویژگیهای هر کدام از آنها بیشتر آشنا خواهید شد.
درست است، لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ از پلتفرم TNGA-F استفاده میکند که با پلتفرم سری ۳۰۰ و لکسوس GX یکی است. با این حال، لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ از نظر اندازه و همچنین قیمت، در رده پایینتری قرار میگیرد.
در نمای جلوی خودرو، دو مدل طراحی با چراغهای گرد و دایرهای به تریم ۱۹۵۸ و First Edition تعلق دارد، در حالی که تریم لندکروزر با چراغهای مستطیلی و چهارضلعی ارائه میشود. این تفاوت در طرح چراغها نشان از تفاوتهای ظاهری میان تریمهای مختلف دارد.
در طراحی نمای عقب هم، سعی شده است که از الگوهای استفاده شده در نسخههای قدیمی این خودرو بهره گرفته شود و حتی محل نصب پلاک و فرم چراغهای مستطیلی هم کاملاً حس نوستالژی را به بیننده القا میکنند.
در این نسل از پرادو، قرارگیری زاپاس نیز تغییر کرده و قرار است این خودرو با زاپاس زیر به مشتریان تحویل داده شود. این نسل از پرادو به طور کلی در مقایسه با پرادوهای قدیمی، که بیشتر برای تردد شهری و با تجملاتی طراحی شده بودند، به صورتی طراحی شده که خریداران میتوانند از آن به عنوان یک وسیله کاری و یا ابزار کار استفاده کنند.
با ورود به درون کابین، طرح کلاسیک و نوستالژیک پرادو به شدت کاهش مییابد و راننده و سرنشینان احساس قدیمی یا کلاسیک نخواهند داشت. در این نسل از پرادو، تویوتا سعی کرده است تا در بخش طراحی داخلی، به جای حذف دکمهها و جایگزینی آنها با بخشهای لمسی، طرح خود را پیش ببرد و با ارائه امکانات و ابزارهایی که برای رانندگی در شرایط دشوار ضروری هستند، احساس راحتی و رضایت رانندگان را فراهم کند. به همین دلیل، احتمالاً مانند همیشه، موفق خواهد بود.
در کابین پرادو ۲۰۲۴، تم بلوکی و مکعبی بیرونی خودرو نیز حس میشود و این سادگی طراحی، درک راحتی از کارکرد دکمهها و قابلیت استفاده آسان را به راننده و سرنشینان القا میکند. اما عدم وجود آپشنهای زیاد در پرادو ۲۰۲۴ به معنی کمبود امکانات رفاهی و ایمنی نیست. بلکه همانطور که در ادامه مطالب میخوانید، این خودرو مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی روز دنیا خواهد بود.
پرادو ۲۰۲۴ با ارتفاع حدود ۲۲ سانتیمتر بالاتر از سطح زمین، برای عبور از مسیرهای آفرودی مناسب است و زوایای ورود و خروج و شکست آن نیز به ترتیب ۳۱، ۲۲ و ۲۵ درجه هستند. همچنین، بخشهای مهمی از پرادو ۲۰۲۴ که در زیر خودرو قرار میگیرند، توسط ریلهای شاسی محافظت میشوند تا در مسیرهای آفرودی بیشتر در امان باشند.
علاوه بر ویژگیهای ساختاری، پرادو ۲۰۲۴ با نرم افزارها و برنامههای بهروزی که برای عبور از مسیرهای آفرودی طراحی شدهاند، مجهز است. این نرم افزارها و برنامهها، عملکرد ترمز، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق را مطابق با شرایط جاده تنظیم میکنند تا در بهترین حالت خود عمل کنند و به راننده کمک میکنند تا به راحتی از مسیرهای آفرودی گذر کند.
در پرادو ۲۰۲۴، در حالت کرال کنترل و حالت خزیدن، عملکرد دریچه گاز و ترمز با برنامههای جدید بهروز شدهاند. این برنامهها به راننده کمک میکنند تا بدون هیچ دغدغهای، تمام فکر خود را صرفاً به میزان چرخش فرمان کند و به راحتی در مسیر آفرودی حرکت کند. همچنین، پرادو ۲۰۲۴ با سیستمهای تعلیقی پیشرفته، بهبود یافته و تنظیماتی جدید برای آنها بهروزرسانی شده است که به راننده کمک میکند تا بتواند به صورت بهینه در تناوبهای مختلف سرعت، آسودگی و کنترل خودرو را حفظ کند.
مشخصات فنی پرادو ۲۰۲۴ با موتور ۴ سیلندر توربوشارژ و موتور برقی، برخی از طرفداران پرادو و تویوتا را ناراضی کرده است. با این حال، باید گفت که موتور ۴ سیلندر توربوشارژ سری I-Force Max با حجم ۲.۴ لیتر و موتور برقی، با مجموع توان تولیدی ۳۲۶ اسب بخار، امکاناتی را برای رانندگان فراهم میکند که قبلاً در پرادو وجود نداشته است. همچنین، این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته بهترین عملکرد را در هر شرایطی ارائه میدهد.
باید توجه داشت که استفاده از موتور برقی و هیبریدی کردن پرادو، از طرف تویوتا به منظور بهبود کارایی سوختی و کاهش آلودگی هوا و صدای آلاینده در محیطهای شهری صورت گرفته است. این اقدام، به عنوان یک گام مثبت در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، بسیار مهم و حیاتی است.
در مورد امکانات ایمنی، همه تریمهای پرادو ۲۰۲۴، از امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، رادار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور و... برخوردارند. این امکانات به رانندگان کمک میکنند تا در حین رانندگی، به بهترین شکل ممکن، از امکانات ایمنی خودرو استفاده کنند و خطرات رانندگی را به حداقل برسانند.
پرادو ۲۰۲۴ با توجه به تریمهای مختلف، مجهز به امکانات متفاوتی میباشد. با گرم کن صندلیهای جلو، گرم کن فرمان و مولتی مدیای ۸ اینچی، امکاناتی را برای رانندگان به ارمغان میآورد که به راحتی میتوانند از آنها استفاده کنند. همچنین، دو تریم گرانتر، بهجز گرم کن صندلیها و فرمان، سردکن صندلیها و مولتی مدیای ۱۲.۳ اینچی دارند.