کد خبر: ۴۷۳۸۶
۰۹:۳۶ -۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بغزیان: خودروسازان به دنبال تسویه بدهی‌هایشان از جیب مردم‌اند
دبیر تجدید نظر شورای رقابت می‌گوید: اگر شرکت ایران خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی امکان ادامه تولید ندارد پس چگونه در طرح پیش فروش خودرو مشارکت می‌کند و چطور تفاهمنامه‌ای را برای صادرات خودرو به عمان امضا کرده است!

ایران خودرو

نشان تجارت - بهانه ارزی خودروساز بزرگ کشور به معنای خیز دیگر جهت افزایش قیمت و بریدن گوش خریداران محصولاتی است که نه کیفیت بالایی دارند و نه توان رقابت با سایر خودروسازان منطقه!

اما با این اوصاف ایران خودرو این روز‌ها چنان اخبار ضد و نقیضی ارائه داده که هر یک از آن جای بحث دارد، اما در مجموع نشان می‌دهد که تنها هدف مطرح کردن ادعای توقف تولیداتش، کسب سود بیشتر از جیب متقاضیان خودرو است.

مدیر عامل این خودروسازی به دولت نامه می‌نویسد که به دلیل کمبود ارز، ناچار است تولید محصولات این شرکت را متوقف کند و از سوی دیگر خود او، با مقام عمانی برای صادرات خودرو تفاهمنامه امضا می‌کند. در این میان، فقط تکلیف خریدارن و ثبت نام کنندگان مرحله نخست فروش خودرو در سامانه یکپارچه مشخص نیست! چراکه هدف این خودروساز کاملاً و به طور شفاف مشخص است؛ گران کردن محصولاتش با حداکثر توان فشار بر خریدار!

کنار هم قرار دادن عملکرد ایران خودرو، در روز‌های گذشته ابهاماتی را برای مخاطب ایجاد می‌کند. یکی از این نوع عملکردها، نامه علیمردان عظیمی، مدیرعامل شرکت خطاب به سرپرست وزارت صمت بود؛ که در آن مدیرعامل ایران خودرو هشدار داده است که با تداوم این روند، شرکت متبوع او قادر نیست به تعهدات خود به مشتریان تا پایان سال عمل کند و به خالی بودن انبار‌های ایران خودرو و تامین‌کنندگان قطعات و در نتیجه توقف تولید اشاره کرده است.

از سوی دیگر عظیمی در حالی این نامه را نوشته که خود او، به تازگی تفاهمنامه‌ای را برای صادرات خودرو به عمان امضا کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو، این تفاهمنامه را در حاشیه دیدار سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت با وزیر بازرگانی، صنایع و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان با بخش خصوصی عمان منعقد کرده است.

با این شرایط سوال اینجاست که آیا مشکل تامین ارز در بازه زمانی میان نگارش نامه و انعقاد تفاهمنامه حل شده و انبار این خودروساز اکنون پر از کالا‌ها و قطعات مورد نیاز برای تولید است؟ یا پشت پرده چنین سناریویی چیز دیگری است که به زودی فاش می‌شود؟

برخی خودروسازان به دنبال تسویه زیان‌های انباشته شرکتشان هستند

آلبرت بغزیان، دبیر تجدیدنظر شورای رقابت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اعلام این مطلب اظهار کرد: نرخ جدید خودرو که در سال جاری تصویب و ابلاغ شده براساس آنالیز دقیق انجام گرفته و سود شرکت‌های خودروساز را تامین می‌کند، اما برخی خودروسازان به دنبال تسویه زیان‌های انباشته شرکت که ناشی از اتخاذ تصمیمات اشتباه بوده، هستند که با نرخ‌های فعلی نمی‌توان آن‌ها را جبران کرد.

بغزیان تصریح کرد: برخی شرکت‌های خودروساز برای تسویه بدهی ناشی از اخذ تسهیلاتی که توان مدیریت آن‌ها را نداشتند، به دنبال افزایش قیمت با مطرح کردن بحث تعطیلی واحد تولیدی هستند در حالی که برای تعطیلی شرکت‌های خودروساز باید مالکان و سهامداران تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه توقف تولید و افزایش قیمت، هر دو به زیان مصرف کنندگان است، خاطرنشان کرد: حمایت برخی مدیران دولتی و مجلس از برخی شرکت‌های خودروساز موجب شده است تا مساله ارزی آن‌ها با انعکاس در رسانه‌ها جدی تلقی شود و مسیر افزایش قیمت خودرو برای آن‌ها تامین شود.

کمبود منابع ارزی خودروساز بهانه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی 

دبیر تجدیدنظر شورای رقابت یادآور شد: اگر شرکت‌های خودروساز به دلیل کمبود منابع ارزی امکان ادامه تولید را ندارند چگونه در ثبت نام پیش فروش خودرو مشارکت می‌کنند؟ اگر خودروسازی قادر به ادامه فعالیت نیست و نمی‌تواند خودرو تولید کند نباید در طرح پیش فروش خودرو شرکت کند. باید حضور این شرکت‌ها در طرح پیش فروش و ثبت نامی خودرو متوقف شود.

بغزیان ادامه داد: طرح مساله توقف تولید و عدم امکان تحویل به موقع خودرو‌های ثبت نامی بهانه‌ خودروسازان است تا با تحویل دیرتر خودرو بتوانند نرخ خودرو را افزایش داده و گرانتر به مشتری تحویل بدهند.

وی با تاکید بر ضرورت آزادسازی واردات خودرو تصریح کرد: ممنوعیت واردات باعث گستاخی خودروسازان در بازاری بدون رقیب شده است. اگر واردات خودرو آزاد بود شاهد افزایش بی رویه قیمت خودرو با بازارسازی از سوی شرکت‌های خودروسازی نبودیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون