کد خبر: ۴۷۲۰۷
۱۰:۰۸ -۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
نماینده شیراز مطرح کرد؛
علیرضا پاک‌فطرت گفت: یکی از بند‌های برنامه دوم توسعه این بود که هر ساله، پنج درصد نیرو‌های حقوق‌بگیر دولت کاهش پیدا کنند که متاسفانه هیچ‌وقت عملی نشد و حتی دولت در این دهه‌ها، بزرگ‌تر هم شده است.

اقتصاد ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: «دولت پول ندارد» این جمله‌ای است که امروز بسیاری از اقتصاددانان بر آن تاکید می‌کنند و علت آن را بزرگ شدن دولت و افزایش بودجه جاری می‌دانند.

در این میان دولت سیزدهم هم نشان داده اعتقادی به بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی کشور ندارد و دوست دارد همه امور اقتصادی کشور را خود به دست گیرد.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در خصوص چرایی شرایط نامطلوب اقتصادی که کشور و مردم در آن گرفتار شده‌اند، به اقتصاد۲۴ گفت: اگر بخواهیم بحث اقتصاد را کمی باز کنیم تا به مشکلات آن پی ببریم باید بگویم همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند، اقتصاد باید تا حد زیادی از سیستم دولتی جدا شود. امروز بالای ۸۰ درصد اقتصاد ما، دولتی است، در صورتی که باید برعکس باشد و ۸۰ درصد اقتصاد، دست بخش خصوصی باشد، به خصوص در دست تعاونی‌ها و حتی تعاونی‌های کوچک و نه فقط چند شرکت که اقتصاد را انحصاری کنند. باید شرکت‌های کوچک در قالب تعاونی‌ها را وارد میدان کرد که حداکثر جامعه از این رویکرد، منفعت ببرند. از طرفی، دولت هم در عین حال که بخش خصوصی را حمایت می‌کند، مالیاتش را بگیرد.

چرا اقتصاد ایران، خصوصی نمی‌شود؟

وی در مورد اینکه چرا اقتصاد ایران آن‌طور که باید و شاید خصوصی نمی‌شود، گفت: به اعتقاد بنده این موضوع باید در برنامه هفتم به طور ویژه دیده شود. از برنامه دوم به بعد این موضوع مطرح بوده، ولی هیچگاه عملی نشده است، یعنی باید خصوصی سازی اقتصاد، هم به صورت ویژه در برنامه دیده شود و هم، به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا داشته باشد، در غیراین‌صورت برنامه نوشتن بدون اجرا، ارزش ندارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یکی از بند‌های برنامه دوم این بود که هر ساله، پنج درصد نیرو‌های حقوق‌بگیر دولت کاهش پیدا کنند که متاسفانه هیچ‌وقت عملی نشد و حتی دولت در این دهه‌ها، بزرگ‌تر هم شده است.

جود دارد، دردسرساز شده است. حتماً و باید این مشکل حل شود و اختیاراتی را به استان‌ها بدهند، چون استان‌ها خودشان پتانسیل دارند و می‌توانند اقتصاد خود را شکوفا کنند و دولت هم می‌تواند نظارت داشته باشد. امروز دولت مرکزی در بحث مسائل اقتصادی، اختیار زیادی به استان‌ها نداده است. مثلاً در بحث کشاورزی، کشور ما چهار اقلیم است. همین استان فارس در زمستان، عده‌ای در یک سمت اسکی می‌کنند و برخی در آن سوی دیگر که هوا گرم است، بادمجان و گوجه می‌چینند. حال، سیاست این استان را تهران مشخص می‌کند که چه چیزی و چه زمانی صادر کند یا نکند، در حالی که باید خود استان برای کشاورزش تصمیم بگیرد، نه وزارت جهاد کشاورزی، چون با این رفتار، کشاورز ضرر می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌ساز و برنامه‌ریز باشد، اما اختیار اجرا و برنامه‌های کوچک را به خود استان‌ها بدهد. اگر این کار‌ها انجام شود، راه اقتصاد باز و شکوفا می‌شود.

 

امروز اقتصاد ایران، بسته عمل می‌کند

نماینده شیراز در پایان خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد ایران، بسته عمل می‌کند. هرچه حلقه تصمیم‌گیری تنگ‌تر شود و دولت بزرگ‌تر و هزینه‌برتر عمل کند و بخش خصوصی حمایت نشود، خیلی نباید انتظار روز‌های بهتر در اقتصاد را کشید. اقتصاد، علم و تجربه است و امیدوارم دولت سیزدهم در این دو سال و نیمی که از عمرش باقیست با دقت‌نظر بیشتری، کار را دنبال کند، چون مردم، کار توام با خروجی مثبت می‌خواهند نه شعار بدون پشتوانه اجرایی.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون