کد خبر: ۴۶۷۳۸
۰۹:۳۶ -۲۶ فروردين ۱۴۰۲
قیمت دلار در حالی در بازه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان است که قیمت برخی برند‌های گوشی تلفن همراه همگام با افزایش آن در ابتدای سال گران شد. یکی از فروشندگان بازار چارسو معتقد است: این گرانی مربوط به همه انواع موبایل بوده و تلفن همراه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ درصد گران شده است.

قیمت گوشی موبایل

نشان تجارت - مشاهدات اقتصاد ۲۴ از بازار تلفن همراه نشان می‌دهد با نوسان قیمت دلار در تعطیلات نوروز و رسیدن آن به ۵۵ هزار تومان، قیمت همه انواع گوشی‌های سامسونگ، آیفون و شیائومی ۱۰ درصد افزایش یافت.

علت افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه

قیمت گوشی تلفن همراه در حالی یک هفته‌ است که ثبات گرفته که با نوسان قیمت دلار در روز‌های ابتدایی سال، شروع به گران شدن کرد.

یکی از فروشندگان بازار چارسو در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: این گرانی مربوط به گوشی‌های پرطرفدار و البته همه برند‌ها از جمله آیفون، شیائومی و سامسونگ است.

پیش بینی قیمت گوشی در سال ۱۴۰۲

این فعال بازار موبایل با بیان اینکه بازار موبایل در هفته دوم نوروز به صورت نیمه تعطیل بود، به اقتصاد ۲۴ گفت: در حال حاضر همچنان قیمت‌ها همان قیمت‌های ابتدای سال است و کاهش نیافته است.

رضا تقوی با بیان اینکه اگر قیمت دلار دوباره شتاب گیرد، شاهد گرانی و افزایش قیمت در بازار موبایل خواهیم بود، ادامه داد: با توجه به ثبات قیمت موبایل بعد از موج گرانی در ابتدای سال، الان بهترین زمان برای خرید موبایل است.

قیمت گوشی‌های پرفروش در بازار

این فعال بازار موبایل در مورد قیمت انواع گوشی در بازار گفت: قیمت آیفون ۱۳ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت که در پایان سال ۱۴۰۱، ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، در ابتدای امسال به ۴۴ میلیون تومان رسید و در حال حاضر هم در همین بازه قیمتی ثبات یافته است.

تقوی ادامه داد: قیمت گلکسی A۷۳ سامسونگ ۵G به عنوان یکی از گوشی‌های پرفروش در بازار که در پایان سال ۱۴۰۱ سال ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.  

آیفون ۱۴ تنها ۲ ماه در ایران روشن است

این فعال بازار موبایل در مورد قیمت آیفون ۱۴ پرومکس گفت: این تلفن همراه با حافظه ۲۵۶ گیگابایت در بازار به وفور یافت می‌شود که قاچاق بوده و قیمت آن از ۶۷ میلیون تومان در ابتدای سال به ۷۴ میلیون تومان رسیده است.

تقوی با اشاره به اینکه آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نمی‌شود، گفت: هر کسی آیفون ۱۴ خریداری کند خواهد دید که بعد از دو ماه قطع خواهد شد؛ این در حالی است که هستند کسانی که این گوشی را خریداری می‌کنند.

قیمت انواع گوشی آیفون در بازار

این فعال بازار موبایل با بیان اینکه آیفون ۱۳ تک سیم کارته در بازار موجود است نه دو سیم کارته، گفت: قیمت آیفون ۱۳ پرومکس از ۷۹ به ۸۳ میلیون تومان رسیده و همچنین آیفون ۱۳ پرو ۷۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

تقوی ادامه داد: در حالی به زودی آیفون ۱۵ رونمایی می‌شود که آیفون ۱۳ در حال توقف تولید است و هنوز آیفون ۱۴ به طور رسمی به بازار ایران عرضه نشده است.

موبایل بخریم یا نه؟

این فعال بازار موبایل در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا الان، زمان مناسبی برای خرید تلفن همراه است؟ گفت: با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار در هفته‌های اخیر و تاثیر آن بر بازار تلفن همراه، اگر کسی نیاز به موبایل دارد الان زمان مناسبی برای خرید است.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت دلار بدون شک قیمت تلفن همراه افزایش خواهد یافت.

مهمان جدید در تالار دوم مرکز مبادله

همچنین دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار گفت: پیش از این، ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های کمتر از ۶۰۰ دلار اجرایی شد و پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده این موضوع برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز اجرایی شود.

مهدی عبقری ادامه داد: با توجه به تفاوت قیمت ارز نیمایی اختصاص یافته به واردات موبایل و ارز آزاد، برای جلوگیری از مفسده چنین تقاضایی را مطرح کردیم.

گرانی دوباره در بازار تلفن همراه در راه است؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه اجرای این تصمیم منجر به گرانی موبایل در بازار می‌شود؟ گفت: اگر سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی اعم از تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به تمام موبایل‌ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی می‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش نخواهد یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون