کد خبر: ۴۶۷۲۱
۱۰:۵۰ -۲۴ فروردين ۱۴۰۲
مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: اگر نهاده دامی به موقع به مرغداری‌ها نرسد وضعیت تولید مرغ در سال جاری بسیار نگران کننده خواهد شد و همین موضوع باعث کاهش عرضه و گرانی مرغ در بازار می‌شود.

قیمت مرغ

نشان تجارت - مشاهدات میدانی حاکی از آن است که این روز‌ها توزیع مرغ در بازار روند کاهش داشته و نوسان قیمت این محصول پروتئینی مردم روزه دار را دچار مشکل تأمین کرده است.

افزایش قیمت هر کیلو مرغ از ۶۲ هزار و ۵۰۰ به کیلویی ۷۵ هزار تومان شرایط خرید این محصول را برای اکثریت مردم سخت و دشوار کرده است.

از ابتدای سال گذشته همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ روند افزایشی گرفت و تا امروز قیمت این محصول نوسانات شدید قیمتی را در بازار تجربه کرده است.

دلیل کاهش عرضه مرغ چیست؟

طی چند روز گذشته عرضه مرغ در بازار بسیار کاهش داشته و همین موضوع باعث نوسان قیمت محصول در بازار مصرف شده است.

در همین رابطه محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ضمن انتقاد از وضعیت عرضه مرغ در بازار گفت: کمبود نهاده دامی در مرغداری‌ها باعث شد که در اسفند سال گذشته جوجه ریزی و تولید مرغ کم شود.

به گفته کمالی سروستانی، تولید جوجه در آخرین ماه سال گذشته به دلیل کاهش تخم مرغ‌های نطفه دار کاهش یافت و این موضوع بازار را در ماه‌های آینده (اردیبهشت) دچار کمبود عرضه مرغ خواهد کرد.

این فعال صنفی ادامه داد: دی ماه سال گذشته میزان جوجه ریزی مناسب بود و تنها چالش تولید کنندگان مرغ تأمین نهاده بود و خوراک طیور به موقع به دست مرغداران نرسید و جوجه‌ها بدون جیره مناسب نتوانستند تغذیه مناسب داشته باشند و در نهایت منجر به تأخیر رشد مرغ در سالن‌های مرغداری شد.

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: شاید مرغداران از لحاظ وزن گیری مرغ دچار مشکل شده باشند، اما تولید را حفظ نگه داشتند، اما این وضعیت نتوانست پایدار باشد و در اواخر سال گذشته، تولید با کمبود مواجه شد.

وی تصریح کرد: طی سه، چهار ماه آخر سال تقاضای مرغ در بازار افزایش داشت و شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی مرغ منجمد را به بازار مصرف عرضه و تعادل در بازار را کنترل کرد.

نوسان قیمت مرغ در بازار

کمالی سروستانی در پاسخ به این سوال که کاهش عرضه مرغ تأثیری بر قیمت آن در بازار داشت، گفت: نوسان قیمت مرغ در استان‌های مختلف متفاوت بوده است و در استان تهران نیز با توجه به کاهش عرضه قیمت مرغ به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسیده است.

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: برای ماه‌های آتی میزان جوجه ریزی بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی پیش بینی شده است و طبق برآورد‌ها تولید بیشتر از تقاضا خواهد شد.

این فعال صنفی با تأکید بر افزایش هزینه‌های تولید مرغ گفت: احتمال کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و عدم تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران در همین ماه‌های اول سال جاری زیاد است هرچند تولیدکنندگان به هر طریقی نهاده دامی را برای جوجه‌ها تأمین می‌کنند، اما زیان زیادی را متحمل شده اند.

کمالی سروستانی گفت: اگر دولت تصمیم جدی برای تغییر قیمت مصوب مرغ نداشته باشد احتمال کمبود و گرانی بیشتر این محصول در بازار وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون