کد خبر: ۴۵۸۳۷
۱۷:۰۴ -۱۶ بهمن ۱۴۰۱
استفاده از سونا یک راه عالی برای استراحت پس از یک روز کاری سخت است. اما برای بهره مندی کامل از مزایای آن، تمیز کردن سونا باید بصورت منظم انجام شود. فراموش نکنید که دفعات نظافت سونا به تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد.

نشان تجارت - استفاده از سونا یک راه عالی برای استراحت پس از یک روز کاری سخت است. اما برای بهره مندی کامل از مزایای آن، تمیز کردن سونا باید بصورت منظم انجام شود  . فراموش نکنید که دفعات نظافت سونا به تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد. اگر از سونا مثلاً روزانه استفاده می شود و  تعداد استفاده کنندگان زیاد است، حداقل ماهی یک بار باید سونا شسته شده و دو بار در سال به طور کامل تمیز شود.

اقدامات اولیه که به تمیز نگه داشتن سونا کمک می کند ، شامل چیست؟

وقتی در حین استفاده ، به تمیزی سونا توجه شود، تمیز کردن سونا نیز آسان تر می شود. هنگامی که قفسه ها و نیمکت ها با ورق پوشانده می شوند، سطوح قفسه تمیزتر می مانند. هنگامی که بیشتر کثیفی و رطوبت روی ملحفه ها باقی می ماند، در نتیجه سطوح نیازی به تمیز کردن مداوم ندارند. استفاده از یک پارچه برای کف سونا هنگامی که قصد نشستن یا دراز کشیدن در این محیط را دارید بهترین کار است و در صورتی که از یک پاک کننده سطحی با یک عامل محافظ نیز استفاده شود باعث تمیز ماندن سطح سونا به مدت زمان طولانی تری می شود.
با توجه به اینکه هنگام استفاده از سونا علاوه بر عرق، کثیفی از پوست لایه برداری نیز می شود ،  حدود 10 گرم از این مواد (یعنی حدود 5/1 قاشق چای خوری) از یک فرد می تواند در فضای سونا آزاد شود، بنابراین اگر سطوح محافظت نشده و تمیز کردن سونا نادیده گرفته شود، این مواد به سرعت در سطوح مختلف سونا جمع شده و آلودگی زیادی ایجاد می کنند  بنابراین قبل از استفاده از سونا ابتدا باید این محیط را تمیز کرد.
با این حال، اقدامات اولیه مانع از نیاز به تمیز کردن کامل سونا نمی شود، زیرا هنوز هم آلودگی روی سطوح سونا ایجاد می شود. 

برای تمیز کردن سونا چه باید کرد؟

سونا باید خشک شود

تهویه سونا باید کارآمد باشد زیرا سازه های چوبی در صورت خشک نشدن کامل خراب می شوند .  تهویه خوب به ویژه در سوناهایی که در آنها پنجره قابل باز شدنی وجود ندارد بسیار مهم است. زمانی که هیترها به مدت 10 دقیقه بعد از بخار کردن محفظه روشن بماند یا زمانی که چند چوب به اجاق گاز هیزمی اضافه شود، سونا سریعتر خشک می شود.  در این صورت هوا دادن به سونا پس از خنک شدن کامل آن ضروری است.
بهداشت در این محفظه همچنین تحت تأثیر دمای گرم شدن سونا است. اگر سونا همیشه فقط تا 50-60 درجه گرم شود، در این دما برخی از باکتری ها زنده می مانند و در یک سونای داغ باکتری ها صرفاً به دلیل دمای بالا از بین می روند و بنابراین ساختارهای سونا برای مدت طولانی تری در شرایط خوبی باقی می مانند.

نحوه تمیز کردن سونا 

برای تمیز کردن سونا به موارد زیر نیاز دارید:
- اسفنج
- جارو
- جاروبرقی
- حوله 
- محلول تمیز کننده مایع
- کاغذ سنباده متوسط
- پاک کننده ها و ضدعفونی کننده های مخصوص

استفاده از محصولات پاک کننده سونا، از جمله ماده فعال پراکسید هیدروژن (محلول 3 درصد) که پس از تبخیر به آب و اکسیژن تجزیه می شود، هر دو ماده بی ضرر هستند. از شوینده های مخصوص سونا مطابق با توصیه های سازنده روی بسته بندی استفاده کنید.
تمیز کردن منظم سونا یک روش بسیار مهم است که باید هر بار پس از استفاده از آنها انجام شود.
فضای داخل سونا را از بالا به پایین تمیز کنید، یک جاروبرقی بردارید و گرد و غبار و زباله های آشکار را از روی زمین و نیمکت ها پاک کنید.
لازم نیست به طور مداوم با طی یا دستمال روی روکش چوبی دیواره ها را مالش دهید، کافی است هر از چند گاهی در صورت کثیف بودن آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
اما کاشی ها را همیشه باید پس از استفاده از سونای بخار خشک کنید تا از ایجاد شدن لکه های آب یا آهک جلوگیری شود.
برای اینکه چوب تا زمانی که ممکن است به بهترین شکل ممکن حفظ شود، وقتی روی نیمکت‌ها می‌نشینید، آن‌ها را با حوله بپوشانید. این کار چوب را از تعریق  که باعث تغییر رنگ چوب می شو ، محافظت می کند.
اما از حوله هایی که با مواد شوینده تهاجمی شسته شده اند استفاده نکنید.  زیرا باقی مانده های مواد شیمیایی روی حوله می تواند به مرور زمان به نیمکت ها آسیب جدی وارد کند.
قبل از مراجعه به سونا، دوش بگیرید تا پوست و موهای خود را از آلودگی، عرق و باقی مانده‌های لوازم آرایشی مانند عطر، دئودورانت، لوسیون بدن، کرم، آرایش و غیره پاک کنید. در این صورت فقط عرق خالص از شما خارج می شود نه یک کوکتل شیمیایی رنگارنگ از کثیفی و بقایای لوازم آرایشی که به دلیل دمای بالا بخارات خطرناکی از مواد مصنوعی ایجاد می کند. 
اگر دائماً از سونا استفاده می کنید، باید نیمکت ها را به صورت هفتگی بشویید، اما اگر هر از گاهی از سونا استفده می کنید، نباید چوب ها را مرتب بشویید.
یک ماده شوینده مایع مخصوص تهیه کنید، آن را به نسبت های مشخص شده با آب مخلوط کنید و سطوح چوبی را کاملا تمیز کنید. پس از آن، چوب را با یک حوله خشک کنید.
به دلیل گرم شدن مکرر، چوب حمام تغییر رنگ می دهد. شاید در سال های اولیه این اتفاق نیفتد، اما قطعا این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین هنگامی که تغییر رنگ آشکار شد، یک کاغذ سنباده متوسط بردارید و با آن روی چوب را سنباده بزنید.
اگر سونای شما با هیزم است، به طور منظم خاکستر، دوده را تمیز کنید و دودکش را به طور دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که دوده و کرئوزوت ندارد، که یک خطر بزرگ آتش سوزی است.
اگر سونای بخار با بخاری برقی گرم می شود، برای جلوگیری از تجمع فولاد ضد زنگ، ماهی یکبار آن را پاک کنید.
در نهایت، اگر از سنگ برای تولید بخار استفاده می شود، هر دو هفته یک بار آنها را از نظر ترک بررسی کنید و  سنگ های ترک خورده را با سنگ های جدید جایگزین کنید.

برای طراحی و ساخت سونا – جکوزی در تهران و همچنین تجهیزات استخر در کرج می توانید با شوفاژ لطفی تماس بگیرید. 
۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴ 
www.tmilofti.ir

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون