کد خبر: ۴۵۴۱۵
۱۱:۴۲ -۱۲ دی ۱۴۰۱
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل:
محمدرضا عالمیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: گوشی تلفن همراه یک کالای استراتژیک است و مثلا تقاضای شب عید یا زمان بازگشایی مدارس از نوسان‌های ارزی تاثیر بیشتری بر قیمت‌ها دارد.

قیمت گوشی موبایل

نشان تجارتمحمدرضا عالمیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره کاهش تقاضای خرید گوشی‌های تلفن همراه در بازار صحبت کرده و می‌گوید: تلفن همراه یک کالای وارداتی است، اما تقاضا برای آن در همه ایام سال یکسان نیست. به عنوان مثال تقاضا برای خرید گوشی‌های تلفن همراه از اواخر بهمن ماه تا عید نوروز یا آخر شهریورماه قبل از بازگشایی مدارس، افزایش پیدا می‌کند. در چنین مقطعی اگر تقاضا کاهش پیدا می‌کرد، می‌توانستیم بگوییم کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت ارز است، اما در مقاطعی مثل آخر پاییز و ابتدای زمستان، همیشه تقاضا کاهش پیدا می‌کند و لزوما ارتباطی به افزایش قیمت ارز ندارد. در مقاطعی مثل شب عید حتی افزایش قیمت ارز تاثیر چندانی بر تقاضا ندارد مگر اینکه نوسان‌ها خیلی شدید باشند.

عالمیان می‌گوید: افت تقاضا در مقاطعی مثل آخر پاییز و ابتدای زمستان فقط مختص گوشی تلفن همراه نیست و سایر تجهیزات الکترونیک مثل لپ تاب و تبلت را هم در بر می‌گیرد. بازار گوشی‌های تلفن همراه با بازار طلا، خودرو و مسکن کاملا متفاوت است. آن‌ها به نوعی کالا سرمایه‌ای هستند؛ مثلا در بازار طلا با افزایش قیمت، تقاضا بیشتر می‌شود، چون متقاضی تصور می‌کند قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند و او می‌تواند سود کند اما با کاهش قیمت، تقاضا کم می‌شود زیرا متقاضی تصور می‌کند قیمت‌ها همچنان در آینده هم کم خواهند شد و او ضرر خواهد کرد اما گوشی تلفن همراه یک کالای استراتژیک است و مثلا تقاضای شب عید یا زمان بازگشایی مدارس از نوسان‌های ارزی تاثیر بیشتری بر قیمت‌ها دارد. در واقع بازار گوشی در مقایسه با طلا و مسکن و خودرو، بیشتر بر تقاضا تکیه دارد و صرفا متکی به قیمت ارز نیست.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: در کشور ما خودرو هم مثل طلا و مسکن، به کالا سرمایه‌ای تبدیل شده اما موبایل کالای سرمایه‌ای نیست؛ کالای مصرفی است هرچند همانطور که گفتم یک کالای استراتژیک نیز هست. بازار موبایل یک بازار فصلی است بنابراین کاهش تقاضای فعلی، طبیعی است. اگر مثلا در شب عید تقاضا به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کرد، می‌توانستیم آن را با افزایش قیمت ارز مرتبط بدانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون