کد خبر: ۴۴۵۷۰
۰۸:۵۳ -۰۸ آبان ۱۴۰۱
عباس علوی راد تشریح کرد؛
قیمت دلار امروز شنبه در حالی بار دیگر مرز حساس ۳۳ هزار تومانی را درنوردید که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است سیگنال‌های طرف‌های غربی مذاکرات، نآرامی‌های کشور و... اجازه کاهش قیمت دلار در بستر انتظارات ارزی را نمی‌دهد.

افزایش قیمت دلار

نشان تجارت - جهانگیر مصلی: قیمت دلار در بازار آزاد روز شنبه متاثر از برخی اخبار سیاسی و پیشروی قیمت در معاملات پشت خطی شب گذشته کار خود را از ۳۳ هزار و ۱۱ تومان آغاز کرد. معامله گران ارزی در بازار پشت خطی سودای گرانی دلار را در سر می‌پرورانند و همین موضوع باعث شده دلار را از مرز ۳۳ هزار تومان فراتر ببرند و آن را به ۳۳ هزار و ۵۰ تومان برسانند.

از طرفی بازدهی دلار در یک هفته گذشته ۴۰۰ تومان بوده و دلار از ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۳ هزار تومان رسیده است. اما سوال اصلی این است که دلار در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۱ چه سمت و سویی را در پیش خواهد گرفت؟

عبور دلار از مرز حساس

عباس علوی راد می‌گوید: محیط چند رویدادی شامل توقف نشست‌ها و گفتگو‌های رسمی هسته ای، انتخابات ماه آینده آمریکا، تحولات جنگ اوکراین و ناآرامی‌های اخیر کشور حاکی از آن است که تمایل دلار هرچند با دامنه محدود تا پایان پاییز رو به افزایش خواهد بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه تاثیر مذاکرات برجامی بر قیمت دلار غیرقابل انکار است، ادامه داد: نگاهی به روند قیمت دلار آزاد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ به روشنی نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل ایجاد تکانه‌های هرچند با دامنه محدود در قیمت دلار در این بازه زمانی رویداد‌های عمدتا خارج از تحولات بنیادی اقتصاد ایران و مشخصا فعل و انفعالات سیاسی و بین المللی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای بوده است.

محرک قوی برای افزایش قیمت دلار

به گفته این اقتصاددان، با این همه علیرغم افت و خیز‌های قابل ملاحظه قیمت دلار در بازار آزاد در اثر تحولات هسته ای، بازدهی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ آن حدود ۲۵ درصد بوده است.

علوی راد با اشاره به اینکه این بازدهی نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۴۰۰ به مراتب بیشتر است، معتقد است این نوسانات پیرامون روند رو به رشد و رسیدن قیمت دلار در پایان مهر ماه ۱۴۰۱ به حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان از دو منظر قابل بررسی است؛ اول تحولات و چشم انداز متغیر‌های کلان اقتصاد ایران و مرتبط با نرخ ارز می‌باشد. از این منظر کندی کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی از یکسو و نرخ‌های تورمی سالانه بالای ۴۰ درصد و باقی ماندن آن حداقل تا پایان سال مهم‌ترین محرک‌های این بازدهی می‌باشد.

دلار پاییز را چگونه سپری می‌کند؟

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در پاییز ۱۴۰۱ گفت: به طور کلی محیط چند رویدادی شامل توقف نشست‌ها و گفتگو‌های رسمی هسته ای، انتخابات ماه آینده آمریکا، تحولات جنگ اوکراین و ناآرامی‌های اخیر کشور حاکی از آن است که تمایل دلار هرچند با دامنه محدود تا پایان پاییز رو به افزایش خواهد بود.

به گفته علوی راد، در همین راستا به نظر می‌رسد در دو هفته آینده قیمت دلار اطراف نرخ‌های ۳۲ هزار ۵۰۰ تومان تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون