کد خبر: ۴۴۵۴۹
۰۸:۲۸ -۰۶ آبان ۱۴۰۱
مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛
مهدی روزبهانی با بیان اینکه بورس در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی غیرقابل مهار است، گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در پی سیاست‌های بانک مرکزی و ریزش‌های پی در پی بی سابقه بورس دچار کسری ۱۱ هزار میلیاردی شده اند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارتپس از ریزش ۲۶ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات نخست کاری بازار سرمایه در روز چهارشنبه بود که کارمندان بورس تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و کرج به نشانه اعتراض نسبت به وضعیت وخیم بازار، دست از کار کشیدند.

شاخص کل بورس روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی سقوط کرد تا شاهد ریزش ۲۶ هزار و ۲۲ واحدی باشد. فرابورس هم راه خود را از بورس جدا نکرد و با ۲۷۷ واحد ریزش به رقم ۱۷ هزار و ۲۱۰ واحد رسید.

هشدار نسبت به وضعیت وخیم بورس

مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه با هشدار نسبت به وضعیت وخیم بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: ریزش‌های متوالی و پی در پی بورس، کارد را به استخوان سهامداران رسانده است.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر در بورس جیب سهامداران را می‌زنند و به این کار اصرار می‌ورزند به این دلیل است که هنوز عده‌ای از فعالان بازار در حال مجیزگویی مدیران بورسی هستند.

عرضه‌های اولیه نقدینگی اندک بازار سرمایه را هم بلعیدند

این کارشناس بازار سرمایه دومین دلیل وضعیت بد بورس را عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌های نابخردانه می‌داند و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در این شرایط اسفبارِ بازار، انواع و اقسام عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌ها را به بازار تحمیل می‌کنند که نقدینگی اندک بازار را هم می‌بلعند. نمونه آن «تکیمیا» بود که ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی بازار را بلعید.

روزبهانی سمِ سوم بازار سرمایه را «معاملات الگوریتمی» و «فعالیت بازارگردان‌ها» می‌داند و می‌افزاید: معاملات الگوریتمی و عدم نظارت بازار بر عملکرد بازارگردان‌ها با وجود آگاهی مسئولان بورس ادامه دارد و در کمال ناباوری شاهدیم که بازارگردان‌ها بازار را به هم ریخته اند.

رئیس سازمان بورس به تماشای کوره پولسوزی ایران نشسته است

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد در وانفسای بازار سرمایه تنها نظاره گر و تماشاگر کوره پولسوزی ایران هستند و به خوبی می‌دانند چه به روز سهامداران آمده، ولی هیچ کاری نمی‌کنند؛ حتی نام بورس را هم به زبان نمی‌آورند.

روزبهانی مشکل پنجم بازار سرمایه را این گونه تشریح می‌کند: بهانه‌ای به دست دولت در روز‌های اخیر افتاده که هر مشکلی در کشور وجود دارد را به اعتراضات ارتباط می‌دهد. به طور مثال دلیل ریزش بورس را اعتراضات اعلام می‌کند؛ در حالی که این کار تنها به حاشیه بردن مشکلات بازار سرمایه است.

بورس نیازمند خانه تکانی

به اذعان این کارشناس بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز به یک خانه تکانی اساسی، احیا و ریکاوری مجدد دارد. این احیا از استعفا یا برکناری رئیس کل سازمان بورس شروع می‌شود تا مدیران سازمان بورس و فرابورس به پایان می‌رسد، چون عملکرد مسئولان نشان می‌دهد که هیچ یک از این افراد، اندک شناختی از بازار سرمایه ندارند.

روزبهانی ادامه داد: با توجه به اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در هفته آینده، اکنون بهترین زمان است که نمایندگان ملت از ایشان در مورد عملکرد اسفبارِ بازار سرمایه توضیح بخواهند.

سرآغاز بحران در نظام بانکی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه اعتماد مردم به مدیران بورسی از بین رفته است. سهامداران تا اقدام عملی مناسب؛ نه وعده و وعید نبینند به بازار اعتماد نمی‌کنند و متاسفانه شاهد ادامه همین وضعیت در بورس خواهیم بود.

روزبهانی نسبت به وضعیت بد صندوق‌های درآمد ثابت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ هشدار داد و گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در پی سیاست‌های بانک مرکزی و ریزش‌های پی در پی بی سابقه بورس دچار کسری ۱۱ هزار میلیاردی شده اند. این اتفاق سرآغاز بحران در کلیت نظام بانکی خواهد بود که ابعاد آن قابل تصور نیست.

جزئیات این موضوع در جدول زیر قابل مشاهده است:

بورس در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی غیرقابل مهار است/ کسری ۱۱ هزار میلیاردی صندوق‌های درآمد ثابت

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون