کد خبر: ۴۳۵۶۹
۱۲:۰۳ -۲۱ مرداد ۱۴۰۱
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود روز شنبه در بورس شاهد معاملات نسبتا نوسانی باشیم. هرچند فعلا بورس در بلاتکلیفی ناشی از مذاکرات وین و توافقات حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی هیات دولت است.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - بورس هفته سوم مردادماه را با کاهش سه هزار و ۴۷۸ واحدی به پایان برد و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی آرام گرفت. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن نیز به تبعیت از شاخص کل بورس به روند نزولی خود همچنان ادامه داد و به کانال ۳۸۹ هزار واحدی رسید.

فرمان بورسی رئیسی در جلسه کمیسیون اقتصادی هیات دولت، مذاکرات برجامی و نرخ بهره بین بانکی فعلا سه عامل مهمی هستند که بیش از گذشته روی بورس تاثیر دارند.

دولت رئیسی از بورس حمایت می‌کند؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اتفاق مهم هفته اخیر جلسه کمیسیون اقتصادی هیات دولت بود که با حضور رئیس سازمان بورس و سخنرانی رئیس جمهور برگزار شد. معمولا در حاشیه این جلسات توافقاتی نانوشته صورت می‌گیرد و به همین دلیل باید منتظر باشیم و ببینیم آیا هفته آینده تاثیری از این توافقات را روی بازار خواهیم داشت.

دارابی ادامه داد: موضوع دیگر برای بورس بحث نوسانات قیمت دلار است. قیمت دلار به برجام گره خورده و مترصد دریافت پالس‌های مثبتی از مذاکرات است. یکی از دلایل ضعف بازار در کنار بحث قیمت گذاری دستوری و نرخ بهره بین بانکی، بحث فاصله نرخ نیما و آزاد دلار است که باعث زیان شرکت‌ها شده که اگر این فاصله کم شود و بازار ارز به ثبات نسبی برسد می‌توانیم امیدوار باشیم گروه‌های صادراتی شرایط بهتری را پیدا کنند.

امید سهامداران به نجات بورس

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در هفته اخیر به دلیل تعطیلی دو روزه عاشورا و تاسوعا یک هفته دو پاره بود. افراد کمتر در سر کار حاضر می‌شوند و به همین دلیل حجم معاملات بورس در این هفته پایین بود. از چهارشنبه هفته گذشته و حضور سریع هیات ایرانی در وین بحث‌های مربوط به برجام تقویت شد و روز شنبه خوش بینی زیادی در مورد برجام وجود داشت. به همین دلیل دو گروه خودرویی و بانکی با صدرنشینی نماد‌هایی مثل ایران خودرو و سایپا، خگستر و سرمایه گذاری سایپا و نماد‌های قطعه سازان و همچنین بانک‌های ملت، نوین و بقیه بانک‌ها شرایط مثبتی را تجربه کردند.

دارابی با بیان اینکه روز سه شنبه با باز شدن بازار بورس و بازگشت هیات‌ها و عدم حصول توافق این گروه‌ها عقب نشینی کردند، گفت: روز گذشته (چهارشنبه) مجددا با انتشار خبر‌هایی در مورد احتمال توافق روی برجام و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد که به عنوان شاهدی بر این قضیه تلقی می‌شد، نماد‌هایی همچون گروه خودرویی و بانکی از منفی فاصله گرفتند.

وضعیت گروه پتروشیمی و پالایشی با کاهش قیمت نفت

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فعلا بورس در بلاتکلیفی به سر می‌برد، گفت: باید بببینیم خبر‌ها در پایان هفته چیست و چه تاثیری بر روند این دو گروه خواهد داشت. نماد‌های گروه بانکی و گروه خودرویی فعلا تحت تاثیر اخبار مذاکرات هستند. از طرفی گروه خودرویی از مساله عرضه خودرو در بورس کالا هم تاثیر خواهد گرفت به همین دلیل خبر‌های آن بخش هم دارای اهمیت است.

دارابی افزود: موضوع دیگری که این هفته برای بازار مهم بود بحث کاهش قیمت جهانی نفت بود. به دلیل کاهش قیمت نفت، گروه پالایشی تا حدودی عقب نشینی کرد؛ اما در بازار جهانی محصولات پتروشیمی همه رفتار‌های مشابهی نداشتند به نحوی که قیمت اوره مقداری تقویت شده که می‌تواند نشانه خوبی برای اوره ساز‌های ما باشد. فعلا در گروه پتروشیمی و پالایشگاهی وضعیت نفت و مسائل مربوط به آن حاکمیت دارد و آن بخش را جلو می‌برد.

نوسانات بورس ادامه دار است؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مابقی نماد‌های بورسی هم فعلا فضا، فضای متعادلی است. نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش پیدا کرد و بازار از استرس نرخ بهره دور شد و به همین دلیل بازار قدری نفس گرفته است. در هفته آینده هم بحث نرخ سود بانکی و قیمت نفت بر بورس موثر خواهند بود. باید منتظر باشیم و ببینیم سمت نقدینگی بازار چگونه تغییر پیدا خواهد کرد.

دارابی ادامه داد: فعلا بورس گروه لیدری ندارد و باید مسائل کلان تعیین تکلیف شود و بعد از آن با لیدر شدن یک گروه بازار را در یک مسیر جدید خواهیم دید؛ مگر اینکه در مورد برجام یا جلسه کمیسیون اقتصادی دولت خبری یا اتفاقی بیفتد که روند بازار را تغییر جدی بدهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون