کد خبر: ۴۳۳۹۰
۰۹:۰۰ -۱۰ مرداد ۱۴۰۱
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: با تورم ۵۰ درصدی قیمت میوه، بیش از ۴۰ درصد تقاضا در بازار کاهش یافته است.

کاهش تقاضا و خرید ضایعات میوه با گرانی ۵۰ درصدی میوه‌های تابستانه / میوه ارزان می‌شود؟

نشان تجارت - برخی کارشناسان نسبت به کاهش میوه در سبد خانوار هشدار داده و می‌گویند این شرایط در دراز مدت می‌تواند سلامت خانواده‌ها را تهدید و به دنبال آن سلامت نیروی انسانی در جامعه تاثیر منفی بگذارد
بررسی میدانی قیمت‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد؛ میوه‌های تابستانی همچنان پیشتاز افزایش قیمت است و دست اکثر مردم به این میوه‌ها نمی‌رسد.

امروز قدرت مالی برخی از افراد جامعه تنها به خرید ضایعات میوه می‌رسد و این موضوع سبک‌تر شدن سبد معیشت مردم آن را نشان می‌دهد. اما امروز هستند خانوار‌هایی که به دلیل گرانی میوه ناچارشدند که دور ریز‌های میوه را خریدرای کنند.

برخی کارشناسان، متوسط رشد قیمت میوه را نسبت به سال پیش دستکم ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان می‌کنند و بر تاثیر قیمت‌های افزایشی بر میزان مصرف مردم و کاهش هزینه‌کرد خانوار‌ها برای خرید این بخش از سبد غذایی می‌دانند و نسبت به کاهش مصرف این محصولات هشدار داده‌اند.

در همین رابطه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: کاهش مصرف میوه از سبد خرید خانوار‌ها آن هم به دلیل افزایش قیمت این محصولات غیر قابل انکار است؛ اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی قیمت به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازار‌ها رسیده چطور قیمت میوه نباید افزایش داشته باشد؟!

کارگر گفت: شاید برخی خانوار‌ها اقدام به خرید ضایعات و دور زیرمیوه می‌کنند، اما این موضوع در بین خانواده‌ها بسیار کم است، اما نباید از این اتفاق به راحتی گذشت چراکه نباید میوه از سبد خانوار‌ها کاهش و یا حذف شود. البته شاید برخی بدون درنظر گرفتن واقعیت‌ها به دنبال بزرگنمایی در این خصوص می‌باشند.

به گفته این فعال صنفی؛ بحث ضایعات میوه مدت هاست که مورد بررسی کارشناسان و فعالان در عرصه میوه و تره بار قرار گرفته؛ از این رو اتحادیه بدنبال برنامه‌ای جهت خشک کردن میوه‌ها قبل از رسیدن به ضایعات می‌باشد که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این سیاست در راستای کاهش دور ریز میوه اجرایی شود.

وی ادامه داد: میوه گران نیست، اما حاشیه‌های تورم زا باعث گرانی این محصولات در بازار شده است. میوه پس از خروج از میدان اصلی و توزیع در واحد‌های عرضه کننده سطح شهر می‌رسد در این مسیر قطعاً دستخوش افزایش قیمت در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل؛ اجاره واحد صنفی؛ دستمزد و بیمه کارگر، مالیات و سایر هزینه‌های جاری خواهد شد.

کارگر تأکید داشت: واقعیت این است که تورم و گرانی کالا‌های دیگر روی قیمت میوه نیز اثر گذاشته است و نمی‌توان این مساله را انکار کرد. متأسفانه تورم میوه در تابستان امسال به اندازه‌ای افزایش داشته که علی رغم اینکه طبق سنوات گذشته بهترین و ارزان‌ترین میوه به دلیل تنوع و تولید گسترده آن در سراسر کشور، هنوز قیمت تابستانه‌ها پایین نیامده است.


بیشتر بخوانید: قیمت هر کیلو آناناس در میدان ۲۰ هزار در بازار ۹۰ هزار تومان


به گفته این فعال صنفی؛ در سال جاری حاشیه‌ها تورم زا باعث شده میوه بیش از ۴۰ – ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد و مردم ناگزیر برای خرید و مصرف میوه مدیریت می‌کنند، اما بازهم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت قیمت در ماه‌های آینده گفت: باید قیمت میوه‌های متنوع در تابستان مسیر کاهش را طی می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد؛ باتوجه به افزایش حاشیه‌های تورم زا قطعاً قیمت میوه در ماه‌های آینده همچنان گران خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون