کد خبر: ۴۳۲۷۲
۰۸:۳۳ -۰۲ مرداد ۱۴۰۱
یکی از متداول ترین دستگاه های فشارسنج، فشارسنج جیوه ای است. این نوع دستگاه در صنعت سلامت تحول چشمگیری را ایجاد کرد. فشارسنج جیوه ای یک کاف بادی دستی دارد که از طریق لوله جیوه ای به واحد های اندازه گیری متصل است.

دستگاه فشار خون

نشان تجارت - اکثر افراد مسن و  تعداد کمی از افراد جوان تر با بیماری فشار خون رو به رو هستند. این بیماری یکی از بیماری خاموشی است که امروزه تعداد افراد مبتلا به آن روز به روز در سطح دنیا حال افزایش است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید به صورت روزانه میزان فشار خون خود را با خرید دستگاه فشار خون اندازه گیری کنند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی انواع دستگاه های فشارسنج مشخصات یک فشارسنج مناسب برای استفاده در منزل را نیز معرفی کنیم. با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی یک دستگاه  فشارسنج با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

انواع دستگاه فشارسنج

فشارسنج عقربه ای

در این نوع از دستگاه فشارسنج از جیوه استفاده نمی شود و بدون هیچگونه مایع ای کار می کند. یکی از ایمن ترین دستگاه های فشارسنج این نوع دستگاه است. در این دستگاه گوشی پزشکی باید به کاف متصل باشد. کاف در ادامه به یک عددسنج متصل است تا اندازه فشار خون را اندازه گیری کند. اگر به دنبال دستگاه فشارسنج مقرون به صرفه هستید، دستگاه فشارسنج عقربه ای مناسب است.

فشارسنج جیوه ای

یکی از متداول ترین دستگاه های فشارسنج، فشارسنج جیوه ای است. این نوع دستگاه در صنعت سلامت تحول چشمگیری را ایجاد کرد. فشارسنج جیوه ای یک کاف بادی دستی دارد که از طریق لوله جیوه ای به واحد های اندازه گیری متصل است. در نظر داشته باشید که زمانی که می خواهید از این دستگاه استفاده کنید به صورت عمودی و کاملا صاف قرار بگیرد. در این شرایط اعداد به صورت دقیق تری خواهند بود. این دستگاه بسیار حساس است و در نگهداری از آن باید دقت بیشتری داشته باشد.  اگر در نگهداری از این دستگاه دقت داشته باشید می توانید مادام العمر از آن استفاده کنید.

دستگاه فشارسنج دیجیتالی

یکی از پیشرفته ترین انواع فشارسنج ها، فشارسنج دیجیتالی است. این دستگاه ها داری سنسور الکتریکی هستند و نتیجه اندازه گیری را در مانیتور خود نمایش می دهد. این دستگاه نیز همانند فشارسنج عقربه ای داری یک کاف بادی است. این دستگاه نوسانات شریان ها را به صورت خودکار اندازه گیری می کند.

دستگاه فشار خون

آیا داشتن دستگاه فشارسنج در منزل الزامی است؟

خطر ابتلا به فشار خون در هر فرد پس از چهل سالگی افزایش می یابد. احتمال ابتلا افراد به این بیماری افزایش پیدا می کند. علاوه بر افزایش سن عوامل دیگری مانند ژنتیک، سبک زندگی، عادت غذایی نا مناسب، مصرف الکل و ... نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. پس بهتر است که یک عدد دستگاه فشارسنج را در منزل خود داشته باشید و به صورت دوره ای فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

قبل از این که در مورد یک دستگاه فشارسنج خوب آشنا شوید کمی بیشتر در مورد این دستگاه بدانید.

یکی از تجهیزات بسیار پر کاربرد پزشکی فشارسنج است. افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند یا بیماری فشار خون دارند باید حتما تجهیزات مورد نظر خود را در منزل داشته باشد.

اولین بار در سال 1733 اندازه گیری فشارخون انجام شد.

برای خرید دستگاه فشارسنج به موارد زیر توجه کنید:

۱- کار کردن با دستگاه آسان باشد

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که یک دستگاه فشارسنج باید داشته باشد این است که کار کردن با آن آسان باشد. مثلا خرید دستگاه فشارسنج دیجیتال برای افراد مسن بهتر است زیرا کار با آن راحت تر است و فرد بدون نیاز به حضور کسی می تواند از آن استفاده کند.

۲- فشارسنج باید دقیق اندازه گیری کند

اندازه گیری دقیق میزان فشار خون یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باید یک دستگاه فشارسنج داشته باشد. یک دستگاه فشارسنج دیجیتال سخنگو معمولا در طول زمان دقیق تر است. بیشتر دستگاه های فشارسنج خانگی معمولا بیشتر از دو تا سه سال کار نمی کنند و بعد از این مدت باید آن را تعویض کنید.

دستگاه فشار خون

۳- اندازه کاف دستگاه را بررسی کنید

باید بررسی کنید که کاف دستگاه با توجه به بازوی فردی که می خواهد از آن استفاده کند مناسب است. معمولا کاف دستگاه های فشارسنج با سه سایز کوچک، استاندارد و بزرگ موجود است. استفاده از کاف کوچک می تواند میزان فشار خون را غیر واقعی نمایش دهد اما کاف خیلی بزرگ میزان خطای کم تری دارد. طبق نظر متخصصان کاف دستگاه باید حدود 80 درصد از بازوی فرد را بپوشاند همچنین کاف دستگاه باید دو سوم فاصله شانه تا آرنج را نیز پوشش دهد. برای کاف مناسب اندازه دور بازو فرد را اندازه گیری کنید.

17 تا 23 سانتی متر = کاف کوچک

23 تا 35 سانتی متر= کاف استاندارد

35 تا 45 سانتی متر= کاف بزرگ

۴- دستگاه باید قابلیت ثبت اطلاعات را داشته باشد

یک دستگاه فشارسنج باید قابلیت ثبت اطلاعات را داشته باشد. مثلا دستگاه فشارسنج دیجیتال سخنگو این قابلیت را داراست. اکثر دستگاه ها تعداد معینی از اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. در بعضی از دستگاه ها این امکان وجود دارد که اطلاعات دو فرد به صورت جداگانه ذخیره شود.

۵- هزینه زیادی نکنید اما کیفیت نیز برای شما اهمیت داشته باشد.

در بعضی از دستگاه ها صدای زنگی وجود دارد. بیشتر افراد احساس می کنند که این آلارم نشان دهنده پیشرفته بودن دستگاه است اما این طور نیست. در فشارسنج ها این صدا فقط هزینه دستگاه را بیشتر می کند و در اغلب موارد نیازی به آن نیست. در بعضی از دستگاه ها امکان اتصال به بلوتوث وجود دارد و اطلاعات شما در یک فضای ابری ذخیره می شود. اما اگر به این امکانات نیازی ندارید هزینه اضافی پرداخت نکنید. بهتر است با توجه به بودجه ای که دارید کیفیت را جایگزین قابلیت های بیشتر کنید.

۶- برنامه هایی که فشار خون را اندازه گیری می کنند دقیق نیستند

امروزه بیشتر افراد برای انجام کار های روزانه خود استفاده از برنامه های هوشند را ترجیح می دهند. البته برنامه های مفیدی برای انجام کار های مختلف طراحی شده است اما برنامه هایی که برای اندازه گیری فشار خون تولید شده اند دقیق نیستند و نباید به آن ها اعتماد کرد. برخی از این برنامه ها ادعا می کنند که فشار خون را با استفاده از سرعت موج پالس که در شریان انگشت شما است اندازه گیری می کنند اما معمولا این اطلاعات خیلی دقیق و قابل اعتماد نیستند.

با آرزویی سلامتی برای شما. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید فشارسنج مناسب را برای خود تهیه کنید.

 این مقاله در سایت فروشگاه عرفان طب تهیه شده است. این فروشگاه همواره در نظر داشته که محصولات و تجهیزات پزشکی را با کیفیت بالا را در اختیار مردم عزیز قرار دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون