کد خبر: ۴۳۰۲۱
۱۱:۳۵ -۲۱ تير ۱۴۰۱
کاکایی می‌گوید: اینکه پروژه زر به نفع اقتصاد ملی باشد کمی شک وجود دارد من معتقدم این گروه به جای اینکه بر روی خودروسازی تمرکز کند باید بر روی نقطه ضعف‌های زنجیره ارزش کار می‌کرد.

خودروسازی

نشان تجارت - اخیرا گروه صنعتی زر، تولیدکننده زر ماکارون، اعلام کرد که قرار است خودرو تولید کند. البته خبر تولید خودرو توسط گروه زر از مدت‌ها قبل مطرح بود، اما حالا این مسئله به طور جدی مطرح شده و آنطور که گفته می‌شود زر ماکارون می‌خواهد رقیب جدید ایران خودرو و سایپا باشد. حال شاید این سوال مطرح شود که آیا گروه صنعتی زر آمادگی‌های اولیه برای ورود به حوزه خودروسازی را دارد؟ بر اساس گزارشی از ایلنا، مهدی امینی، معاون شرکت زر ماکارون در این خصوص گفته است: «گروه صنعتی زر مطالعات و مذاکرات اولیه در زمینه طراحی، تولید و مهندسی در زمینه تولید خودرو را آغاز کرده است و در آینده نزدیک جزئیات بیشتری از روند فعالیت ما در زمینه خودروسازی رسانه‌ای خواهد شد.»

امینی در پاسخ به این پرسش که توافق‌های اولیه برای تولید مدل خودرو صورت گرفته است؟ خاطر نشان کرد: «گزینه‌های مختلف در مجموعه در حال بررسی شدن است ما به‌دنبال تولید خودرو‌های با کیفیت و با قیمت مناسب برای مردم هستیم.»

از سوی دیگر قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی زر ماکارون اعلام کرده است که جواز تولید زر خودرو برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری و جواز تاسیس ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودرو‌های مختلف، از خودروی اقتصادی تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را گرفته است.

یک تیم قوی پشت پروژه تولید خوردو توسط گروه صنعتی زر است

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به خبر ورود گروه صنعتی زرماکارون به حوزه خودروسازی به اقتصاد ۲۴ گفت: برای اینکه یک فضای رقابتی در صنعت خودروسازی به وجود بیاید کشور احتیاجی به تعداد بیشتر خودروساز ندارد بلکه ما احتیاج به تجمیع سرمایه‌ها برای افزایش ظرفیت تولید و برداشتن یک قدم بزرگ داریم. اگر این گروه بخواهد با ایران خودرو و سایپا رقابت کند باید بالای ۵۰۰ هزار و حتی یک میلیون خودرو تولید کند.

وی افزود: این گروهی که اکنون به عنوان خودروسازان جدید معرفی شده‌اند به نظر می‌رسد که یک سرمایه‌گذاری سنگینی و برنامه بسیار قوی برای تولید خودرو دارند.


بیشتر بخوانید: حرکت در صنعت خودرو کُند است / آستانه طاقت مردم پایین آمده


این کارشناس صنعت خودرو به سرمایه مورد نیاز برای تولید خودرو گروه زر اشاره کرد و گفت: اینکه چنین پروژه‌ای چقدر هزینه خواهد داشت باید بگویم که بالای ۵۰۰ میلیارد تا یک میلیارد دلار پول لازم است. به هر حال ما گروه سرمایه‌گذاری داریم که پول‌های کلان و باد آورده‌ای دارند، اگر این سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را در حوزه خودروسازی کشور هزینه کنند قطعاً کار مفید خواهد بود، اما برای اینکه تمام مسائل را بررسی کنیم باید منتظر بمانیم تا تمام جزئیات این پروژه اعلام شود.

کاکایی تاکید کرد: این گروه نباید روی حمایت‌های دولت حساب باز کند، به هر حال بخش خصوصی بوده و اختیار سرمایه خود را دارد، اما اگر بخواهد از حمایت‌های دولت استفاده کند آن موقع وضعیت متفاوت خواهد بود، چراکه بحث منافع ملی مطرح می‌شود. در مجموع نظر دادن در مورد موفق شدن و یا نشدن این گروه در حوزه خودروسازی کمی زود بوده و باید جزئیات بیشتری منتشر شود.

دوراهی برجام

وی با اشاره به وضعیت برجام گفت: ما اکنون در یک دوراهی قرار داریم چراکه منتظر هستیم تا نتیجه برجام مشخص شود. این مسئله بسیار مهم بوده، اگر برجام احیا شود خودروسازان می‌توانند با اروپایی‌ها ارتباط برقرار کنند، اما اگر برجام به بن‌بست برسد فقط می‌توان بر روی شرکت‌های چینی حسابی باز کرد.

کاکایی در ادامه به اهمیت چگونگی فعالیت گروه صنعتی زر در حوزه خودرو اشاره کرد و گفت: آن طور که شنیده می‌شود افراد بسیار عالی و متخصص پشت این پروژه بوده و مطمئن هستم که این تیم می‌خواهد کار بزرگی انجام بدهد. به هر حال این صنعت بزرگان بوده و کوچک عمل کردن باعث مرگ خواهد شد. ما به جز ایران خودرو و سایپا حداقل سه گروه بزرگ بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو را داریم که این خودروسازان نیز جزو بزرگان بوده و آن‌ها هم گام‌های بزرگی در ابتدا برداشته اند، حال باید ببینیم که با ورود گروه صنعتی زر در رقابت چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: در این میان یک نگرانی وجود دارد. ما یک زمانی بر روی شهر‌ک‌های صنعتی مناطق آزاد سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده‌ایم. مسئله‌ای که در کشور وجود دارد و شفاف نیست این است که خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، سرمایه‌هایشان را بر روی زمین و ساختمان متمرکز می‌کنند و این سرمایه‌ها ارزش‌آفرین نیستند. نتیجه این رویکرد پروژه‌های ناقص بسیاری است که روی زمین مانده و متاسفانه تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری در ساختمان و زمین پول این مملکت را قفل می‌کند.

کاکایی در پایان گفت: ما ده‌ها شرکت بزرگ داریم که می‌توان با سرمایه‌گذاری بر آن‌ها ارزش‌آفرینی کرد، اما این اتفاق نمی‌افتد. مثلاً به عنوان یک نمونه به پروژه ایران مال می‌توان اشاره کرد، در ظاهر این پروژه بسیار بزرگ و باکیفیت است، اما آیا ایران‌مال توانست برای اقتصاد کشور ارزش‌آفرینی کند؟ من به‌شخصه بر روی این مسئله شک دارم؛ بنابراین در مورد اینکه پروژه زر به نفع اقتصاد ملی باشد کمی شک وجود دارد من معتقدم این گروه به جای اینکه بر روی خودروسازی تمرکز کند باید بر روی نقطه ضعف‌های زنجیره ارزش کار کند. به عنوان نمونه سرمایه‌گذاری بر صنعت الکترونیک ارزش بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو دارد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون