کد خبر: ۴۲۹۸۱
۲۲:۲۱ -۱۷ تير ۱۴۰۱
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود بورس در هفته پیش رو با توجه به دو عامل کاهنده، همانند هفته گذشته با چراغ قرمز شروع به کار کند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - بازار سرمایه روز چهارشنبه در حالی با افت بیش از ۸ هزار واحدی شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی قرار گرفت که همچنان در بازار سرمایه شاهد کاهش ارزش معاملات و خروج پول اشخاص حقیقی هستیم. اما سوال اصلی این است که هفته پیش رو نیز بورس بر مدار صعود قرار می‌گیرد یا همچنان با چراغ قرمز آغاز به کار می‌کند؟

بورس شنبه، بورس ضعیفی خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ گفت: چند عامل دست به دست هم داده تا بازار سرمایه را در هفته پیش رو کاهنده و ضعیف کند.

همایون دارابی ادامه داد: بازار در حال حاضر تحت تاثیر دو عامل کاهنده است؛ یکی نرخ بهره بین بانکی که در حال افزایش است و بورس را کاهشی می‌کند. عامل دوم، وضعیت بازار‌های جهانی است که با افت قیمت نفت به حدود ۱۰۰ دلار بر بورس تاثیر منفی می‌گذارند.

شرکت‌های صادراتی بورس در تنگنا

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از روند قیمت‌های جهانی نگران است، گفت: از طرف دیگر، فاصله نرخ نیما و نرخ آزاد دلار باعث شده شرکت‌های صادراتی در وضعیت پیچیده‌ای قرار بگیرند.

دارابی، دلیل این وضعیت را این گونه تشریح کرد:، چون از یک طرف قیمت جهانی دلار در حال کاهش است و از طرف دیگر صادرکنندگان نمی‌توانند دلار حاصل از صادرات خود را به قیمت واقعی بفروشند. به همین دلیل بازار در حال حاضر جریان ضعیفی خواهد داشت.

ماجرای نامه نگاری عشقی به قالیباف

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگرانی‌هایی در بورس در مورد تصمیمات دولت وجود دارد، گفت: از جمله نامه‌ای که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته و خواستار آن شده که در قانون تنظیم بازاری که الان مورد بحث است در مورد کالا‌های بورس کالا تصمیم یک طرفه‌ای گرفته نشود.

دارابی ادامه داد: در این نامه عشقی خواستار خروج طرح تنظیم بازار کالا‌های مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس و ارجاع این طرح به کمیسیون اقتصادی و الحاق آن به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار پس از اصلاحات اساسی و رفع ابهامات شد.

تک سهم‌ها مورد اقبال سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همه این‌ها دست به دست هم داده تا بازار سرمایه احتمالا هفته آینده هم مثل این هفته ضعیف و کاهنده باشد. هرچند بورس هم در فصل مجامع است و اکثر شرکت‌ها در تقسیم سود قرار گرفته اند.

دارابی با بیان اینکه این هفته هم بازار در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود، گفت: گروه لیدری در بازار نداریم، اما انتظار می‌رود همچنان تک سهم‌هایی از گروه‌های مختلف مورد توجه سهامداران قرار بگیرند، اما کلیت بازار همچنان کلیت ضعیفی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون