کد خبر: ۴۰۸۸۸
۱۲:۱۰ -۱۹ فروردين ۱۴۰۱
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ قیمت طلای جهانی و نرخ دلار تعیین کننده قیمت نهایی سکه در بازار است. از این رو قیمت دلار با هر تکان اقتصادی – سیاسی نوسان خواهد داشت. تا ثبات قیمت هراُنس جهانی و اعلام خبر‌های مثبت برجامی احتمال افزایش قیمت سکه در بازار وجود دارد.

آینده قیمت سکه

نشان تجارتبازار سکه مانند دیگر بازار‌های مالی کشور این روز‌ها در انتظار نتایج نشست برجام است. از این رو از همان روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ تلاطم جدید قیمت در بازار سکه و طلا ایجاد شده است.

در سال ۱۴۰۰ قیمت سکه تمام تا کانال ۱۷ میلیون تومان پیش رفت، اما با اصلاح روند آن دوباره شاهد کاهش قیمت این محصول در بازارشد.

سرمایه گذاری در بازار علی رغم فراز و نشیب‌های قیمت سکه از سوی مردم ادامه دارد، اما امروز به دلیل تنش ناشی از برخی سیاست‌های خارجی و داخلی تردید سرمایه گذاری بر روی مسکوکات افزایش داشته است.

قیمت سکه در چه کانالی می ایستد؟

در همین زمینه ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت سکه در ایران از نرخ دلار و اُنس جهانی تأثیر می‌گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت دلار به دلیل اخبار متناقضی که از برجام می‌رسد و همچنین احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی در چند ماهه گذشته درکانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است؛ که در صورت اجرای برجام احتمال ریزش قیمت آن و رسیدن به کانال ۲۳ هزار تومان خیلی بیشترشده است.

این کارشناس صنعت طلا درمورد تاثیر اُنس جهانی بر قیمت سکه گفت: همانطور که اشاره شد قیمت اُنس جهانی تأثیر زیادی بر قیمت سکه دارد. طی ماه‌های اخیر قیمت هر اُنس جهانی روند افزایشی داشته و طبق پیش بینی‌ها این گرانی ادامه خواهد داشت. از این رو اگر هم برجام اجرایی شود به دلیل گرانی قیمت طلای جهانی احتمال ادامه روند افزایشی قیمت سکه در بازار‌های داخلی وجود دارد که این موضوع از بحث کنترل قیمت‌ها توسط دولت در بازار خارج استمحمدولی با اشاره به این شرایط طلا نمی‌تواند قیمت خود را در پایین‌ترین حد حفظ نگه دارد، گفت: اگر نتایج برجام همچنان در ابهام و ارزش طلای جهانی در حال افزایش باشد قطعاً قیمت سکه در روز‌های آینده باز هم گران خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ نوسانات نرخ سکه با درصد کمی کاهشی برای روز‌های آینده بازار پیس بینی می‌شود. این جریان تا بازگشت آرامش نسبی به اقتصاد کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

 

این کارشناس بازار سکه در پاسخ به این سوال که با برداشته شدن تحریم‌ها قیمت مسکوکات در بازار داخل کاهش می‌یابد، گفت: طبیعاً با اجرای برجام شاهد قیمت‌های غیر از نرخ‌های فعلی سکه در بازار هستیم. اما با مدیریت اقتصادی دولت خسارت‌های احتمالی به فعالان بازار سکه و ارز به حداقل خواهد رسید.


بیشتر بخوانید: منتظر ریزش قیمت طلا و سکه نباشید/ رقابت سکه و طلا با سایر بازار‌ها


وی تصریح داشت: دولت باید با مدیریت اقتصادی مانع ریزش ناگهانی در زمان اجرای برجام و یا جهش یکباره قیمت‌ها در زمان عدم برداشت تحریم‌ها شود.

محمدولی یادآور شد: ثبات دراقتصاد کشور تضمین می‌خواهد. از این رو با اجرای برجام ثبات به بازار‌های مالی از جمله بازار سکه و طلا برمی گردد.

مردم در بازار سکه سرمایه گذاری کنند؟

این کارشناس در پاسخ به این سوال که مردم چه زمانی در بازار سکه سرمایه گذاری کنند، گفت: سکه همچنان به عنوان پشتوانه و سرمایه مالی برای اقتصاد کشور و مردم محسوب می‌شود. هر زمانی مردم سکه را برای سرمایه انتخاب کنند اشتباه نکرده اند.

وی ادامه داد: اگرخریداران برای سرمایه گذاری در این بازار منتظر کاهش قیمت این محصول می‌باشند؛ زمان ریزش قیمت در این بازار مشخص نیست و در خصوص قیمت سکه و طلا نمی‌توان به درستی پیش بینی کرد.

محمد ولی تأکید داشت: اگر برجام اجرایی شود قطعاً با مدیریت دولت قیمت‌ها به نحوی تعیین می‌شود که مصرف کننده و فعالان این بازار متضرر نشوند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون